Inlägg från: L Maria |Visa alla inlägg
  • L Maria

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

mellanD skrev 2012-01-29 10:01:56 följande:
    Ingen fara! Jäkla RMC, jag vet inte, jag har inte jättebra erfarenheter från dem, men andra har, så jag vet inte. Jag har iofs hört att de är mkt bättre på "vanlig" barnlöshetsproblematik än mf-problematiken, men det var ju länge sen jag var där nu (2007). Har du ingen privatgyn? De allra flesta proverna gjorde jag faktiskt så, innan jag kom till RMC. Jag gick på CURA, där finns två gynekologer, min gyn där remitterade mig till spolning + gjorde sköldkörtel-, andra hormonprover + kromosomproverna. Det var i princip koagulationsproverna jag gjorde på RMC, och de kan man kanske göra ändå?

Men kontakta LM innan du påbörjar utredningen! Nu var det 2007 jag kontaktade honom första ggn, och iom att de har studien nu och söker folk, så kan det mkt väl vara så att de också gör utredningar, jag vet inte. Maila!  
    Nä, jag har ingen vanlig gyn...gick på mvc här på orten och fick p-piller när det begav sig, och efter andra mf var jag på KK i Lund, där de bara sa "otur, försök igen" och nu efter tredje mf har jag ringt RMC och ville få taget proverna samtidigt som de till barnlöshet (progesteron, TSH, FSH, prolaktin) men fick ett nej i nuläget. Ska dock tillbaka till vanlig mvc på orten, förhoppningsvis i veckan då jag verkar ha fått BV... Rynkar på näsan Får väl försöka där, kanske kan de remittera mig till tex. koagulationsproverna.
    Jag har telefontid med en läkare på KK på fredag, så efter det mailar jag i så fall LM!
  • L Maria

Känner mig duktigt nere nu - telefontiden igår gav inte riktigt vad jag hoppats... Vi har inte drabbats av missfall, utan av biokemiska graviditeter - därför får vi ingen utredning...
    Ok, mina "missfall" har varit tidiga (5+0, 5+0 och 4+2) och det sista kan jag köpa - där förstod vi från början att något inte stod rätt till - men är det verkligen normalt att drabbas av tre stycken biokemiska graviditeter på ett år? Kan man inte utreda varför det inte blir några "riktiga" graviditeter av det hela? Jag kan inte bara fatta att plus på stickan tre gånger om, men inget barn, kan räknas som "normalt"...?
    Jag kommer att gå i taket om det nu, i barnlöshetsutredningen som ska göras på RMC, hävdas att något test inte behöver göras "eftersom vi blivit gravida" - säger de så så ska det f-n utredas om mf också, för jag kan inte både ha blivit gravid och INTE fått mf, eftersom jag sitter här utan barn...

Suck, nu står hoppet till en privat gyn som jag har tid hos den 21 feb, där jag ska ta prov för bv, mycoplasma och ureaplasma. Förhoppningsvis kan jag övertyga dem om att vi kollar lite andra saker också - tex. b-vitaminnivåer och kanske jag kan övertyga dem om att skriva en remiss till trombosutredning.
    Inte nog med att man inte fått barn trots 1½ års försök - man måste dessutom kämpa med att få hjälp...

• L Maria

Mojutten och MellanD - ni tycker att jag ska försöka få en mf-utredning via RMC (japp, i Malmö!)?
    Jag tror att jag kan argumentera bättre face to face, när de bara får ta att jag sitter där och gråter, till skillnad på i telefon, på jobbet, när jag ska hålla utbildning 20 min senare...går inte att komma dit rödgråten...

• L Maria

MellanD och Mojutten - lite hoppfullt ändå, men det som verkar tala emot mig är att mina varit så tidiga, så tidiga att BF, som tydligen är verksamhetschef på RMC(?) inte ens ville kalla dem missfall...
    Jag ska nog maila LM...undrar om han också kommer att anse mina mf inte vara mf...

• L Maria

Mojutten och MellanD - tack för att ni uppmanade mig att ta kontakt med Dr LM! Jag mailade honom häromkvällen och kl 14 dagen efter hade jag ett svar som jag vågar vara försiktigt hoppfull till - han uppmanade mig att ta kontakt med gynmott i Hbg och få en utredning "det är oftast bara ett besök, blodprover och ultraljudskoll av livmodern", hittar de inte något fel så kan vi vara med i hans studie och ska i så fall ringa hans forskningssköterska så fort vi får plus. Han frågade inte hur tidiga våra mf varit (jag skrev "tre stycken tidiga" i mailet) och det känns som att om man kan hänvisa till att Dr LM så kommer de väl inte att vara så besvärliga med att göra en utredning. Antar att de har ett protokoll för vad LM vill att man ska ha kollat - någon som gjort sin i Hbg och vet vad de kollar?
    Ska ringa direkt på måndag, känns hoppfullt och förhoppningsvis är det inte så lång väntetid om det handlar om ett enstaka besök!
    Funderar ibland hur mycket det varit man inte hade vetat om det inte varit för FL... {#emotions_dlg.flower}

• L Maria

Lycka till idag Bling!

Har fått tid i Helsingborg nu, om en månad. Hon bad om ursäkt för att det var så lång väntetid - jag höll nästan på att börja skratta; från Malmö har vi inte fått någon kallelse trots att vi lämnade sista provet i mitten på januari, och från Lund har vi inte fått någon kallelse till ett vanligt möte, nu, två veckor efter telefontiden...

• L Maria

Jag har tagit bort cellförändringar, men det var över 10 år sedan så jag minns inte hur mycket jag blödde...men jag vet att jag blödde några dagar i alla fall. En dum fråga kanske, men det är inte mensen som kommit samtidigt...?

Ego - var på mitt besök hos gyn idag för bv; den verkade ha försvunnit, men jag fick i alla fall ett recept på Dalacin att ta "om det hände igen". Jag kommer att köra en kur ändå nu, för att säkert ha blivit av med bakterierna...
    Annars var hon gullig och snäll men okunnig. "Du vet, de tre missfallen du har haft, det skulle inte bli friska barn av det" och "mycoplasma, det innebär hosta och har inget med det här att göra" - missat mycoplasma genitalis? Och ureaplasma behandlar man tydligen inte ens om en som är gravid får det, så det tyckte hon inte heller var nödvändigt. Hon sa också att "man kan aldrig veta förrän efteråt när man hade ägglossning, man räknar 14 dagar bakåt från mensens första dag och då hade man ägglossning". Eh, du säger det till en person som har 11 dagars lutealfas...
    Positivt var att jag fick en kur antibiotika, att hon tar ett klamydiatest (kan ju vara hidden) och att hon gjorde ett vul för att kolla att allt såg bra ut so far i alla fall; tunn slemhinna (sista dagarna på mensen) och vad hon sa var "pigga äggstockar". Hon sa också att jag skulle ringa och få gjort ett vul när vi är i vecka 7 - kan vi se hjärtslag då så har vi kommit en bit på vägen.

• L Maria

Ninninn - hur gick du till väga för att göra proverna för ureaplasma och mychoplasma...? Hon ville ju inte testa mig för dem idag... Är du under utredning i Aten eller var det bara de här proverna du fick taget...?

• L Maria

Vet du ifall dessa prover ingår i "paketet" om man gör en fullständig utredning också...? Eller ska man i så fall beställa dem vid sidan av?
    Tänker att det inte verkar som om svenska läkare är så pigga på att testa det, och då kan man ju göra det nu, men om det ändå ingår i paketet kan man vänta tills man ev gör det. Dvs om det inte hittas något på utredningen här hemma.

• L Maria

Ninninn - jag tar gärna mailadressen!

Bling - ok, kan lika gärna köra på det nu då!

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14