Inlägg från: L Maria |Visa alla inlägg
  • L Maria

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Grattis både Mula och Sissela!

• L Maria

Gällande det här med pengar och utredning utomlands - jag berättade för min mamma om hur det är, att forskningen här i Sverige ligger ganska långt efter - eller i alla fall att man inte är så villig att utforska det här området med immunologisk orsaker, och att om inte utredningen här visar något så kanske vi åker till England. Hon sa då att hon var villig att hjälpa till med det ekonomiska om det behövdes. Kanske har ni någon sådan möjlighet, eller att helt enkelt ta ett lån...?
    Tycker det känns fruktansvärt att en sådan sak ska vara ett hinder när man är i vår situation - speciellt som möjligheterna FINNS, bara inte här i Sverige...

• L Maria

Saftis - samma här, varm i hjärtat! Syntes det hjärtslag...?

Ninnin - jag är personligen tveksam till om det funkar med med IVF - jag är rädd att problemet som gör att jag inte kan behålla mina "egenhändigt befruktade" ägg kvarstår oavsett om det handlar om IVF eller eget.
    Om du inte får IVF via landstinget så skulle jag nog ge England en chans. Min tanke är att försöka få till så många test som möjligt här hemma och sedan åka till England och komplettera (under förutsättning att man då inte hittar något här) med de immunologiska delarna och förhoppningsvis hitta en behandling som fungerar.
    Märkligt att han inte fått lämna spermaprov - det ingick i första rundan för oss (RMC i Malmö) och det gör en koll på DNA - SCSA. Hälsa att det ingår i region Skåne!

• L Maria

Annica P - grattis!! Vad härligt att höra, det ger hopp!
    Och som den skadade trådläsare man är ;) - har du fått någon behandling den här gången...?

• L Maria

TT - intressant att höra om din medicinering! Och ett stort grattis till att du snart en liten hos dig, som sagt - det ger hopp!

• L Maria

Ma86 - bakteriell vaginos kan vara orsak, så det är ju jättebra om du kan få medicin mot det!

• L Maria

MellanD - finns det möjlighet att komma i kontakt med läkaren i Helsingborg, tror du? Jag jobbar där, så jag skulle ju lätt kunna gå där istället för Malmö/Lund. Jag har ingen mf-utredning på gång än, efter mitt tredje mf i december, så jag kan lika gärna försöka sätta igång det i Hbg...

• L Maria
    mellanD skrev 2012-01-28 10:04:23 följande:
    Absolut! De vill ju ha folk till sin studie!

Studien finns vid 6 sjukhus i södra skåne, bl.a. Lund (om det ligger närmare). Läkaren i Hbg heter Leif
    Matthiesen och finns på Helsingborgs lasarett. Jag mailade honom bara första ggn jag tog kontakt med honom, för region skåne gäller mail: förnamn.efternamn@skane.se

Han är verkligen trevlig!  
    Måste fråga då - studien, innebär det att man kan hamna i en grupp som får placebo...?
    Har du någon aning om ifall det tar lång tid att komma till hos honom...? Jag har en telefontid med en läkare i Lund på fredag, men jag har läst att det är ca 6 månaders väntetid för att få en mf-utredning, så länge orkar jag verkligen inte vänta...
  • L Maria
    mellanD skrev 2012-01-28 22:18:19 följande:
    Nej, ingen placebo. Det finns som sagt två grupper, en med TLC och en med innohep+TLC. De lottar på plats och du får direkt veta vilken grupp du tillhör. Vill man så får man hoppa av efter beskedet, dvs hamnar du i en grupp utan innohep så kan du hoppa av. Det var det beskedet jag fick i Hbg!

Jag vet inte om Leif gör mf-utredningar faktiskt. När jag kom till honom första gången 2007 så hade jag redan gjort min utredning. Jag gjorde delar hos min vanliga gyn (sköldkörtel, koagulering, simmarprover, kromosomprover) och en kompletterande del på RMC i Malmö. Efter utredningen på RMC fick jag veta att "ngt är fel men vi vet inte vad det är", då sökte jag mig till fl och blev tipsad om LM. Jag sökte alltså upp honom efter utredningen!  
    Ah, det skrev du ju innan! Men hmm, man vill ju hamna i gruppen som får innohep, i läget man är i nu vågar man inte tro att det ska rulla på utan alla insatser...
    Vi har remiss till RMC, men bara för "barnlöshetsutredning" - vi fick det tredje mf samtidigt som vi fick remissen, och det verkade inte som de ville komplettera de första proverna med mf-prover i nuläget, utan vill vänta på att vi är där för första mötet. Antar att jag i så fall får vänta på att få utredningen gjord och sedan kontakt honom!
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14