Inlägg från: L Maria |Visa alla inlägg
  • L Maria

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Hej alla!
    Tillhör - lyckligtvis, ledsen för er andras skull - dem så har "få" missfall i bagaget; två stycken i v 6. Jag har tänkt prova med progesteronkräm och albyl minor den här gången.
    Det jag funderade över är sista inläggen, där ni säger det här med den statistiska sannolikheten; att det är få/ovanligt att man får tre missfall på rad. I tråden som handlar om fakta hänvisas det till en "manual" som Sahlgrenska ska använda när det gäller fertilitets-/missfallsutredningar, där det står att man, med åldersfaktorn borträknad, har en risk på 12% för en första spontan abort, 27% för en ny sådan efter första, och 36% risk efter att man haft två spontana aborter. I en annan rad står det att man, efter två på varandra följande missfall inom samma par har en chans på 60% att föda ett levande barn. Jag önskar ju verkligen att nästa graviditet ska bli tredje gången gilt för mig, och att det stämmer att risken för ett tredje mf är låg, men med statistiken ovan känns det ju inte så "säkert"...?
    Vad tror ni, antar att ni är många som har många fakta och mycket information samlade?
    (Är förresten också lite förvirrade över det faktum att risken för ett nytt missfall är 36%, men chansen att föda ett levande barn bara är 60% - var blir resterande 4% av...? Om man haft tre är det än mer förvirrande - 55% risk för ytterligare en, tillsammans med 55% chans att föda ett levande barn. Eller har jag helt missförstått?)

Länk till undersökningen, informationen på sidan 45. Överhuvudtaget får jag varna för att det är tråkig läsning, när man har fått flera missfall...

• L Maria

Hej tjejer!

Har följt tråden (läsande) under en längre tid och måste bara säga att jag imponeras av er styrka - att ge upp är aldrig ett alternativ här!

Tänkte sedan höra med er - jag är "junior" i sammanhanget, har bara haft två tidiga missfall och nästa försök kommer att bli vår femtonde månad.
    Undrar nu hur det sett ut för er - har ni haft svårare och svårare att bli gravida eller har det varit "regelbunden" tid emellan...?
    Anledningen till min undran är att vi lyckades redan när vi försökt i fem månader, sen dröjde det tre månader till nästa och nu har det gått sex månader utan att något hänt. Jag börjar undra om något blev kajko efter sista...men eftersom vi inte haft tre mf blir det ingen utredning, och eftersom vi blivit gravida under våra 15 månaders försök blir det ju ingen utredning i den änden.
    Som sagt - jag får räknas till juniorerna, men tänkte att ni kanske har erfarenhet att dela med er av på den biten...?

• L Maria

Tack tjejer för pepp - ni har ju helt rätt i att oddsen finns på min sida, det är ju bara den här frustrationen över att "alla andra" lyckas så fort... Men jag får nog se det som att vi inte försökt i 15 månader, utan att vi försökt i (nu sista) 6 månader, och då har vi ju flera månader till innan det börjar dyka upp frågetecken!

Håller alla mina tummar för er också (och fortsätter läsa)!

• L Maria

Jag har läst och skrivit något enstaka inlägg här och nu kan jag tyvärr vara med "på riktigt"...
    Har tidigare (februari och maj) fått två tidiga missfall och är nu inne på det tredje.
    Hade äl den 2 dec (tempar) och har normalt 11 dagars lutealfas. Den här gången kom inte mensen - och inget på testet - på ett par dagar. På dag 14 efter äl kunde jag med tvekan ana ett plus på testet, på dag 15 är det svagt, svagt men synligt. Idag, på 16 DPO är det i princip negativt och min temp störtdök, efter att ha legat högt och fint sedan 5 DPO...
    Vi har - turligt nog - redan fått remiss till utredning på RMC i Malmö, då vi försökt i sammanlagt 16 månader nu.

• L Maria
    sissela skrev 2011-12-21 07:03:55 följande:
    Maria F79 : Välkommen hit, och beklagar ditt tredje missfall. Du kommer att hitta mycket stöd och klokhet i den här tråden. Vad bra att ni har remiss till utredning.
    Vi är många här som lyckats passera de mest riskfyllda veckorna trots att vi har upprepade missfall bakom oss, och många har också fått barn. Så det finns mycket hopp att hämta här!

SAftobulle: lyckönskningar!
    Tack, det är skönt att höra att det KAN gå ändå, just nu känns det ju lite tungt...men som du säger, det är skönt att vi har remiss till utredning; får se om man blir ordinerad någon av ovan nämnda cocktails!
  • L Maria

Om man ännu inte blivit utredd och därmed inte fått utskrivet Trombyl - kan man köra med barnalbyl hela månaden också, eller är de antiinflammatoriska och förstör ägglossningen, som Ipren...?

• L Maria

En fråga om manliga faktorer när det gäller missfall - är de "existerande" eller är det så att om mannen har problem så blir man helt enkelt inte gravid?
    Funderar då det nu slog mig att mannen har varit utsatt för lite yttre påfrestning - han har under många år tävlat på elitnivå i en sport där man tävlar i viktklasser; han har alltså bantat en hel del och detta ofta genom att bada bastu - något som generellt inte är så bra för spermierna ju. Men kan det ha en permanent påverkan på kvalitén och påverkar det då som det gjort för oss, att vi kan bli gravida, men får tidiga missfall eller hade vi inte ens blivit gravida om de tagit permanent skada av bastandet...?

• L Maria

Bling och LillaM - tack för tips och input!
    Återstår att se om det visar sig något på makens prover, de ska lämnas i nästa vecka och sedan 2 veckor efter det. Jag är nog inte heller främmande för att prova med IVF om det skulle visa sig vara något där - ICSI kanske tom är det bästa då.

• L Maria
    huoijlkj skrev 2012-01-02 15:04:13 följande:
    MariaF79:
    Hej, ja - det var det som jag skrev om tidigare som vi hade fått ett avvikande resultat på! DNA-fragmentation index. Provet heter SCSA och vi tog det på universitetssjukhuset. Jag hade ngn länk om det tidigare, om man klickar "visa endast" på mitt namn så kommer det upp.
    Tvåan - ja, jag tyckte att jag kände igen det här! Hur har det gått för er...?
    Vad jag har läst (engelska) så finns det en något större chans att lyckas med IVF/ICSI än tex med insemination om det här är problemet. Med ICSI plockar det ju ut en av de fungerande stackarna, så då bör det väl gå bra?
    I vårt fall vet vi ju ännu inte om detta är något problem - det var det här med bastandet som jag började tänka på bara...
  • L Maria
    huoijlkj skrev 2012-01-02 17:18:59 följande:
    Men om han inte bastar längre torde det vara lugnt? Det bildas ju nya simmare hela tiden (var tredje månad?) 
    Ja, egentligen är det nog så - jag såg bara i något jag läste att det ofta handlar om yttre påverkan; miljögifter, mediciner etc - och att man varit mycket utsatt för värme, som kunde påverka. Men eftersom forskningen är ny så kanske man tar höjd för en massa olika orsaker, som man vet har påverkan i alla fall på kort sikt och där man inte vet hur det är på lång sikt...? Men det blir zink och ingen mer bastu nu i alla fall!
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14