Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
Hej alla!
Tillhör - lyckligtvis, ledsen för er andras skull - dem så har "få" missfall i bagaget; två stycken i v 6. Jag har tänkt prova med progesteronkräm och albyl minor den här gången.
Det jag funderade över är sista inläggen, där ni säger det här med den statistiska sannolikheten; att det är få/ovanligt att man får tre missfall på rad. I tråden som handlar om fakta hänvisas det till en "manual" som Sahlgrenska ska använda när det gäller fertilitets-/missfallsutredningar, där det står att man, med åldersfaktorn borträknad, har en risk på 12% för en första spontan abort, 27% för en ny sådan efter första, och 36% risk efter att man haft två spontana aborter. I en annan rad står det att man, efter två på varandra följande missfall inom samma par har en chans på 60% att föda ett levande barn. Jag önskar ju verkligen att nästa graviditet ska bli tredje gången gilt för mig, och att det stämmer att risken för ett tredje mf är låg, men med statistiken ovan känns det ju inte så "säkert"...?
Vad tror ni, antar att ni är många som har många fakta och mycket information samlade?
(Är förresten också lite förvirrade över det faktum att risken för ett nytt missfall är 36%, men chansen att föda ett levande barn bara är 60% - var blir resterande 4% av...? Om man haft tre är det än mer förvirrande - 55% risk för ytterligare en, tillsammans med 55% chans att föda ett levande barn. Eller har jag helt missförstått?)
Länk till undersökningen, informationen på sidan 45. Överhuvudtaget får jag varna för att det är tråkig läsning, när man har fått flera missfall...