30+ som väntar/har fått syskon, del 8
Kram här också Cissi, g hade definitivt varit ett alternativ här, men makens bror heter det
Kram här också Cissi, g hade definitivt varit ett alternativ här, men makens bror heter det
Stackars moderslösa barn! http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.554858-infarkt-missades-efter-forlossning Fruktansvärt!
Läkemedlet överförs i små mängder till bröstmjölk och det kan därför orsaka diarré och svamp i munnen hos det ammande barnet. Därför kan det bli nödvändigt att avvänja barnet.
Grejen är att jag inte fick den version som läkaren skrivit ut, utan en annan. På den läkaren skrivit ut står det att det inte är något problem att amma . Jag sa till läkaren att jag ammar så han kollade naturligtvis extra, men jag sa även till på apoteket när mannen där upplyste mig om att jag skulle få ett annat märke. Han kan ju verkligen inte ha brytt sig! Det var ju tom apoteksägaren själv som expedierade mig!
Jag måste nog tillbaka till mitt vanliga kontrollbehov, jag brukar ju alltid läsa bipacksedeln duktigt, men den här gången var jag för slutkörd Nu är det ju bara tre doser kvar så då spelar det väl ingen roll, för N har inte fått diarre (eller hur vet man det med en unge som bajsar gult löst bröstmjölksbajs hela dagarna ) så då ska det väl vara OK.
Hrmm, dt står att "Risk för påverkan på barnet anses vara låg vid terapeutiska doser, men kliniska data är ofullständiga. Passerar över i bröstmjölk i låg grad. Barndosen uppskattas till högst 0,2% av moderns viktjusterade dos vid enstaka intag (320). Eventuell risk för sensibilisering samt risk för påverkan på barnets tarmflora kan inte uteslutas (576)." Sensibilisering låter ju inte så bra, det verkar ju opraktiskt att bli allergisk mot antibiotika men i övrigt verkar det mest vara diarré som är grejen. Han är ju alltid bröstmjölkslös i magen så jag vet inte riktigt hur skillnaden skulle vara?
Vi har haft världskrig vid måltiderna idag, såpass att det inte blev något lördagsgodis . Katastrof! Hon bara tuggar och tuggar, eller sitter med maten i munnen utan att tugga. Hon är ju inte mager på något vis så hon måste ju inte äta men om hon inte äter lunch så blir hon så odräglig på eftermiddagen. Middagen kan jag vara kallare med, då får hon äta om hon vill annars slipper hon, men om hon ska vara med vid bordet så ska hon sitta stilla på stolen, annars får hon gå därifrån.
Kanske är det nåt med lilla magen. H sa att hon mår illa när jag lade henne förut. Jag har ställt en spann vid hennes säng, hon kräktes ju en gång strax före jul och då tyckte hon det var jättespännande att ha en spann bredvid sängen . Hon pruttar så att det luktar ruttna ägg så förmodligen är väl magen inte riktigt i form. Det går magsjuka på förskolan men hon har ju inte varit där sedan i torsdags... Jaja, inkubatiuonstiden kan väl vara längre än 48 tim ibland också antar jag. Hoppas bara att det inte blir någon monstermagsjuka för jag är ensam med barnen . Håll tummarna!
assar: Ja, egentligen borde jag ju lita på apoteket, men i våras var det precis samma sak när jag fick antibiotika när jag var gravid. Fick ett utbytespreparat och i den bipacksedeln stod det inte alls samma som i orginalpreparatets. När jag tänker på det så förklarade 1177 det (när jag ringde) med att orginalpreparatet är mycket mer testat och använt mycket längre tid än kopiorna. Visst är det 20 år som patentet gäller? Då har ju orignalet testats i 20 år längre tid, så då är det inte så konstigt att de kan skriva säkrare om biverkningarna. Hur mår du nu?
Assar: Skönt att du mår bättre! Japp, läste en hel kurs om Innovationsekonomi förra hösten, rätt intressant trots allt. NÄR ska man ansöka om patent för att tjäna som mest på det Många läkemedelsreferenser i den kursen...
Hur mår du malin? Blev det någon middag med systerdottern?
Dax att sova sött, hoppas bara det inte blir något kräks i natt :-S
Assar: Det verkar lugnt, för H vaknade vid 06.15 och var hungrig! Placerade henne framför Playhouse Disney med en skål Havre Fras och en mugg juice....
malin: Skönt att du känner dig bättre, men jag antar att gästerna åker hem idag? Trist att det blev så med besöket
Ela: Men maken kan väl vara hemma med R om hon är sjuk? Iaf om du också är sjuk och det är du ju om du inte mår bra. I så fall kan ni ju faktiskt försöka sova en stund var på dagen och överleva ett tag till... kram, bra att du känner igen symptomen även om de inte är trevliga att känna igen
Idag har jag dammsugit och torkat golven med en skrikande N i BBselen. Provade sjalen också men inget var bra . Ni kanske har läst att de hittat dvärgbandmask, ochd det är i precis det området som maken jagar med hundarna. Alltså riskerar de att var smittade. Idag är det alltså storsanering av hundar och hus. ALLT ska tvättas (även hundarna). Inte så kul när N inte är nöjd. Nu har vi amningspaus så jag hoppas han blir lite gladare sen.
Innan dess har vi haft en underbar dag. Maken kom inte hem förrän för en stund sen. Vi var först å en liten promenad och testade isen i dikena och annat viktigt, snackade lite med grannarna mm. Sen åt vi lunch utan tjafs (igår var det världskrig). Efter det gick vi ut på ängen och hjälpte morfar att elda ris. Vi hade med varm choklad och Ballerinakex Lycka! Hs kommentar var "Det här är perfekt!" Solen sken och det var vindstilla och en eller två minusgrader. Underbart!
Näe vi skulle gå ut sa H "Mina fötter är gående, det är därför de inte kan stå stilla" Helt snat, med enda tillägget att jag mer tycker de är skuttande