• Galia

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Resande: hur mår du?

• Galia

Snow: du får mata alla hundar du ser med något äckligt o se om du får kväljningar

Resande: mm, men vad skönt att du bara kräks två ggr/dag *ironi* Men jag fattar vad du menar. Allt mot bättre är ju bra.

Tack för att ni frågar. Jag fick i mig lagad mat (annat än gröt/yoghurt/macka) igår! Åh vad gott det var. Fortfarande diarré men inte lika vattnigt o rinnigt som tidigare. Det är måendet relaterat till magsjukan. Gravidetsmässigt mår jag konstant illa, kräks o är svintrött på kvällen. Även svårt att ära kvällstid. Får kväljningar av viss konsistens/känsla i munnen, reagerar på lukter o får panik om jag har ngt för nära halsen. Så nog är jag gravid alltid. Har lagt mig i sängen nu med kuddar uppbullade (mindre illa om jag halvligger) o ska sova strax o klockan är inte ens 21...

• Galia

Tack Siggan! Hur är det med dig undrar jag med

Resande: diarrén är över sedan rättvist dagar. Fick provsvaren i fredags o man hade hittat en bakterie som kan finnas i mat. I övrigt mår jag rätt kass men nu är allt kopplat till graviditeten. Kvällarna är hemska men dagarna går ok. Har börjat berätta för omgivningen så smått. Eftersom jag mår så dåligt så börjar jag räkna med att detta går vägen faktiskt. Fast säker är man ju aldrig. Hur mår du?

Jemema: hoppas hon tittar ut innan månadsskiftet då du slipper vänta mkt längre!

• Galia

Resande: mm "bara"

Har du mått så som du gör även under dina tidigare graviditeter?

Jag har redan berättat för tre kollegor. De säger inget o resten har jag knappt lust att säga något till utan tids nog går det väl inte att dölja. Eller en kollega till ska jag berätta för men har inte fått bra tillfälle än. Min chef slutar om en vecka o jag tänkte inte säga något till henne alls. Däremot kom ju detta m diarrén lägligt för jag tänkte skylla på det en vecka till o jobba hemma så mkt det går. Sen är vi eg utan chef på obestämd tid (o han som ska vara stand-in är inte kontrollerande så, så jag ska försöka fortsätta jobba hemma så mkt jag kan. Lättare att må pyton på hemmaplan än i landskap...)

Hur tänker du kring kub? Det har ju inte varit aktuellt för mig tidigare o jag har tänkt att jag inte ska göra det efter 35 heller, men antar att jag kommer ställas inför valet nu o blir då ändå lite ambivalent. Intressant att höra hur andra tänker.

Snow: hoppas du har en smidig chef! Jag hoppas även att du av rätt skäl får fortsätta må lite lagom illa (inte som jag!)

• Galia

Snow: vassego! Jag förstår att du letar efter symtom samtidigt som det ju är positivt om allt är bra därinne men du får må bra. Dubbelt det där. Jag fortsätter hålla tummarna!

Siggan: ja jag minns att du började ungefär när jag blev gravid m min yngsta o hon är tre nu. Beklagar att det inte blir/blivit som ni hoppas

Resande: ok, intressant m illamåendet o annan känsla. Går ju att spekulera i att det kan bero på att du väntar en tjej denna gång. Eller så är du tröttare eller nåt iom att du redan har tre. Vi får se.

Svårt ändå m kub för man hoppas ju ändå på bra siffror. Undrar om man helt tänkt hela vägen på hur man reagerar vid dåliga. Får fundera vidare.

Jag är inte äckelmagad så försök du bara. Mina kräkningar är ju inte riktigt kräkningar utan som rap/kräkningar. Känns som att jag tvingar upp luft o galla fr magsäcken. Kommer sällan mat o isåfall bara lite. Mest galla. Känns så mkt lättare efteråt så jag går t o m o tvingar fram det när illamåendet blir för mkt. Vet inte hur jag ska förklara men ngt knas är det ju som blir just av graviditet för som ickegravid så brukar jag inte ens rapa. Knas. Önskar ngn kunde svänga med ett trollspö o bara ordna till det där som inte funkar med magen tänker jag. Matlusten kvällstid är 0 o jag får knappt i mig mat öht. Känns sådär att inte kunna ära ordentligt när kroppen eg är i extra behov av bra o näringsriktig mat. Svältkur är ju liksom ingen hit. Blä

• Galia

Elsis: tack för input. Verkligen! Ni har ju verkligen ställts i den där positionen där man hoppas inte hamna

Anceka: ja jag funderar ju på om ens kub är aktuellt så är inte riktigt där än, men bra att du tipsar om bra att tänka på om vi bestämmer oss för att göra det

• Galia

Elsis: vilken tur ändå. Men minns dina farhågor när ni gick veta.

Ego. Nu ni! I morse fick jag för mig att köpa halstabletter o att suga på en, typ hela tiden, har hjälpt mot illamåendet. Var även på inskrivning idag o erbjöds lergigan c. Skadar inte att prova tänkte jag (funkade inte sist) o banne mig om jag nu efter två st inte mår mkt bättre. Har t o m fått i mig en helt ok middag. Har annars haft extremt svårt att äta på kvällen o oftast bara fått i mig en skål yoghurt. Är dessutom inte helt däckad o vill inte bara gå o lägga mig (vilket varit den normala känslan vid denna tidpunkt) utan relativt pigg om än möjligen lite illamående, men heeelt överkomligt. Ett försiktigt jippi! Hoppas detta är en hållbar lösning o hjälp

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8