• Galia

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Mosing: fint att höra (läsa). Som du vet har vi ju funderingar på en trea även om vi inte hängde på er just nu Hade jag mått lite mindre dåligt förra graviditeten så kanske det varit annorlunda. Det är den jag fruktar mest o att jag ibland undrar hur man hinner med tre när man har fullt upp med två...o så lite att det är så bekvämt nu med blöjfria mer o mer självgående barn.

Med oss är det bra, förutom att vi har magsjuka just nu. Men i det stora mår vi bra o barnen leker o bråkar om vartannat. Häromkvällen lekte de "mammapappa" i hemvrån. Då hör jag V säga "bla bla älskling" till L. Kändes kul att han uppfattat att det är den tonen vi föräldrar har till varandra hemma. Lite svårt att förklara men man hörde att han gick in i leken o härmade hur han uppfattar att han som "pappa" skulle säga Har de den tonen i leken så speglar det harmonin hemma tänkte jag då.

Vad skönt att T mår "bättre". Det är jobbigt för alla när ngn "brottas" med alla känslor sådär. O samtidigt ngt man måste igenom.

• Galia

Eller häll kokande vatten i en skål som du ställer nära sovplatsen (säger hon som inte har några element). Det finns ju särskilda luftfuktare att köpa också som sprutar ut ånga. En kompis köpte en sån för de hade så torr inomhusluft. Var rätt mysigt att se den spruta ånga.

• Galia

Japp. Bekräftar och lägger till att det dessutom snöar i sidled. Blötsnö o inte mkt ligger kvar, men riktigt sånt där fuktigt väder som liksom kryper in under kläderna (Stockholmsområdet).

• Galia

Vi5: vad skönt att det löste sig, men förstår din frustration. Jag skrev till dig i samlingstråden

• Galia

Poison: men vilken timing att byta system just nu Hoppas det går bra! Positivt tänk nu. Du får träffa arbetskamraterna o "folk".

Apropå nässug så kom jag på att en kollega nyligen berättade att det senaste (?) var att man inte ska använda det eftersom det visat sig att utsugandet stimulerar snortillverkningen. Ngt sånt. Vet inte mer än så men ni som fått barn nyligen vet kanske mer om det?

• Galia

Vi5: det är ju där runt ett år ngnstans som de flesta börjar sova bara en gång om dagen o det är ju, av förklarliga skäl, jobbigt o gnälligt ett tag tills den nya vanan sitter. Du skriver "just nu" vilket jag tolkar som att det nyligen börjat o förhoppningsvis blir det bättre snart. Lite tidig dagsömn kan jag hålla med om men vet inte när dagen börjar. Jag är ju bortskämd med att ha fått sova tills det faktiskt är morgon o inte behövt gå upp när kl visar 4-6 som en del vittnar om. Iaf så låter det helt normalt att hon övergått till ett sovpass per dag. Jag önskar ett hon hittar till en ngt senare tid att ta sitt sovpass på dagen o att hon sover hela nätter fr o m inatt o för alltid. Stor kram till dig Vi5. Ta hand om Dig också. På riktigt.

• Galia

Vad konstigt. Var helt säker på att jag skrev här men istället hamnade det i kämpartråden . Iaf så berättade jag att vi tar hand om fyra barn sedan lunchtid idag o till imorgon. Det har varit väldigt mysigt. Barnens kusiner är här o sover över eftersom föräldrarna firar bröllopsdag med show (REA). Ger lite mersmak med fler barn även om jag fattar att det inte är samma sak o att det inte är så här alltid . Maken o jag har lyckats adventspynta också. Så mysigt med alla ljus. Snart är det jul igen. Jösses!

• Galia

Chiqita: grattis o lycka till. Hoppas allt går vägen

Önskar alla i tråden god nattsömn. Så god det bara går.

• Galia

Anceka: vad menar du med utbrott? arga, frustrerade eller ledsna utbrott? Känslorna bubblar upp o ligger väldigt ytligt hos vår fyraåring men om man snabbt är framme o ber honom berätta eller hjälper honom att ta kontroll (påminna om att säga stopp när syrran tar hans grejer t.ex så han kanaliserar frustrationen i att säga stopp bestämt istället för att gråta/skrika rakt ut) så brukar det gå bra. Jag tänker att känslorna är stora o verkliga för honom så jag försöker att inte bagatellisera.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8