• Galia

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Nr2: ja bara fråga om det är något du funderar på.

Som du ser av mitt svar till Mosing så var stora hemma på heltid rätt länge. Fick bebis mitt i sommaren o först semester några veckor o sen hade pappan fl-ledigt halvtid en månad så det blev ju 7-8 veckor. Sen gick han på förskola fyra dagar i veckan o var hemma med mig o lillasyster på fredagarna. Din dotter är ju rätt stor så hon har nog stot behov av kompisar o pedagogiken på Föris tänker jag? Hur tänker du?

Min äldsta sov kvar med oss när lillasyster kom. Vi hade och har fortfarande en vanlig 90-säng bredvid våran säng så att sängen är totalt 270 cm bred kan man säga. Det enda jag var lite orolig för var att V skulle vakna för L pipskrek när hon blev hungrig så det lät ju rätt högt mitt i natten när det är tyst i övrigt, så lite stressigt innan man fått in bröstet i munnen på henne.

Vad gäller uppmärksamhet så involvera henne i skötseln av bebisen. V hjälpte till att byta blöja o ville gärna hålla i L o då var han inte ens två när hon föddes. Din dotter är ju rätt stor o vill säkert hjälpa till. Hämta saker, byta blöja, köra vagnen o allt vad man gör. Ett tips brukar ju vara att göra amningstillfällena till mysstund där storasyskonet sitter med o kollar film eller läser saga. Det låter dock enklare än det kan vara i praktiken om du frågar mig.

Som de andra påpekat så är det ju bra om pappan tar bebisen ibland så att bara du o dottern kan umgås. Även det kan vara lättare sagt än gjort beroende på hur er bebis är. Om du ammar o den vill amma mkt T.ex. Så är det ju inte så lätt. Hur tänker hon själv? Hon är ju så pass gammal att hon måste ha vissa föreställningar själv om hur det ska bli när bebisen kommer?

• Galia

Poison: ta också för vana att klämma ut några droppar mjölk efter amningen o smörj in bröstvårtorna med den. Låt det gärna lufttorka innan du drar upp bh:n. Hoppas ni får komma hem snart o att du läker fint o inte är alltför öm längre.

• Galia

Anceka: Vad trist med sonens kalas, men tror du inte han kan ha minst lika kul med två kamrater som om det varit fler? Har han själv sagt något om att det ska komma många?  Min son fyller ju också fyra snart och han har framfört önskemål om röd och lila tårta, men i övrigt inget särskilt så tror inte att han skulle reagera på om det "bara" kom två barn. Sen lär det ju bli ett kalas till med släkten.
    Är planen att söka nytt jobb under din föräldrafrånvaro? Hur menar du att du måste tillbaka till jobbet?

• Galia

Poison: jag ger inte så mkt för att bm vet alltför mkt om träningen... Köp "träning för nyblivna mammor". Då kan du börja med knip- o andningsövningar direkt efter förlossning. Finns några här som följt/följer boken (Kate, resande?) som har ett träningsschema på ca ett års upplägg. Fanns ett erbjudande som jag tror kan finnas kvar där du får en prenumeration på några nummer av tidningen mama+boken till ung. Samma pris som boken kostar att köpa för sig. Googla.

Ang.stora sonen så tror jag inte på att göra en grej av det-alls. I så fall ta upp som aigee skrev, höra lite om vad som pågår "i livet" utan att nämna kissandet. Bara höra o se om ngt kommer upp. Han har ju precis blivit storebror så hör med honom vad han tänker kring det o ta det därifrån. Att du skrev att han lovat att "inte göra det igen" fastnade hos mig för hur ska han garanterat kunna hålla det löftet. Låter alltför svårt.

Resande: knasig läkare.

Mosing: hej vad det går! Minns att du bävade för förra förlossningen också, men den gick väldigt smidigt har jag för mig. (Påminner om att jag är avis på sig som får föda vaginalt igen.) Skönt att du får må så bra under graviditeten också. Kram.

Anceka: går undan för dig med! Du kanske har tyngre jobb än Mosing? Jag har kontorsjobb. Fick första barnet i september o jobbade till två veckor innan bf. Gick över tiden 13 dgr. Var alltså hemma fyra veckor o väntade. Sååå tråkigt. Hade jag vetat det hade jag jobbat en vecka till. Var ju efter semestrarna också så ingen att umgås med eller så. Med tvåan gjorde jag inte om det misstaget. Jobbade tills en vecka innan hon kom (planerat snitt) i juli o då gick vi på gemensam semester. Då mådde jag ändå skit större delen av den graviditeten, men gå hemma själv o dra o bara vänta igen, trots semestertider. Nej tack. Så alla tänker/känner ju inte lika

• Galia

chiqita: Helt menar du? Nej skulle jag säga i så fall. Hur stor delning har du? Det går att träna ihop till en viss gräns. Ett par cm är helt normalt efter att ha fött barn och inget att bekymra sig över.

• Galia

Nr2: förstår att du vill veta hur det ska bli. 3,2 är ju ändå helt ok. Var din första liten också eller är det ngt som hänt?

Poison: hoppas du fått sova

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8