Inlägg från: Tessan S |Visa alla inlägg
  • Tessan S

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Barba: Vad skönt att slippa den stenen att bära på iallafall

Firren: Jag blir nog aldrig särskillt tunn jag heller . Gick upp alldeles för mycket med M (kan bero på att jag var sugen på godis heeela tiden). Hittils har jag inte varit sugen på något alls och hoppas att det ska hålla i sig ett tag. Så mycket lättare att äta rätt om inte kroppen säger emot

♥ E - 2008 ♥ M - 2010 ♥ ? - 2012 ♥
  • Tessan S

Ida: E hade en sån fas i höstas/vintras och det var helt klart trötthet som var det stora spöket. Hon kunde (ville) inte sova på kvällen om hon sovit ens tio minuter på dagen vilket gjorde henne till ett litet monster till och från.

Det hände rätt ofta att hon fick åka barnvagnen hem och lille M fick gå eller bli buren hem.

För någon månad sen lugnade det helt plötsligt ner sig och hon somnar snällt på kvällarna oavsett om hon sovit på dagen eller inte. Det är som att hon insett att hon inte missar något spännande bara för att hon sover. Det har också medfört att hon är betydligt gladare. Nu kan vi dessutom låta henne somna tio minuter på soffan innan middagen om hon är helt slut efter förskolan utan att för den skull fördärva kvällen.

Så om det är samma i ert fall så är det en fas, och alla faser går över det vet vi ju

Inga tips men kanske hopp om bättre tider.

• Tessan S

Kasperina: jag är inne på två veckor med superförkylning men hoppas att värmen som kommer så småningom ska råda bot på det. Vi är nog lite känsligare just nu helt enkelt.

Zenobia: pust! Jag blir trött bara jag läser om det. Hoppas att barnen kompenserar det genom att stensova i natt. De borde ju faktiskt vara rätt trötta nu .

I dag har jag haft premiär som kursledare på jobbet. Jag och en kollega ska hålla i grundläggande it-kurser för våra yrkesarbetare. Det gick bra och vi fick trevliga omdömen i kursutvärderingarna trots att jag knappt kunde prata pga förkylningen. Väldigt kul med något som bryter av från de vanligtvis väldigt administrativa dagarna.

Är precis hemkommen från Kub nu. En lugn och samarbetsvillig liten sak som låg precis rätt för all mätning. 12+3 vilket stämmer på dagen med vad bm sa för två veckor sen.

Moderkakan låg i framvägg så jag får väl vara beredd på att sparkarna kan dröja ett tag.

Risken landade på 1:20000 för alla trisomierna så det känns så klart bra. Enbart på ålder var risken 1:124 så ja antar att allt annat måste varit väldigt bra .

Så för att summera så har det varit en bra dag!

• Tessan S

Galia: jag var hos tandläkaren förra veckan. Fick ett blyförläde när de röntgade. Finns ingen anledning att stå över. Jag läste på massor innan jag gick dit och hon sa samma som det jag läst. Man utsätter sig för mer strålning om man sätter sig i ett flygplan och där får man minsann inget förkläde . Känner man sig osäker så behöver man inte.

På tal om sånt... Är det någon som vet vad som gäller med såna där bodyscanners som de har på flygplatserna i USA? Vågar man gå igenom eller ska man be om att bli visiterad i stället?

• Tessan S

Barba: båda gångerna vi har fått bebis har maken stannat hemma direkt. Han har ju också fått barn. E bodde hos farmor och farfar medan jag låg på bb. Opererades för moderkakan så jag fick ligga kvar ett par nätter. Då pendlade han mellan bb, Elwira och hemma där han storstädade och såg till att allt var tipp topp till hemkomsten. Till bb kom han två gånger om dagen för att mysa med oss och ge mig lite avlösning.

Hur länge ligger man kvar efter ett Ks?

Han kanske kan jobba deltid några dagar?

• Tessan S

Ida: Vad skönt att operationen gick bra, hoppas att hon blir bättre nu.

M73: Fy för halsbränna Knaprade konstant tabletter för det när jag väntade M, tack och lov inga känningar åt det hållet än (peppar, peppar). Tur att det "bara" är en månad kvar.

Glassgrisen: Vilken liten drömbebis ni fått

Zenobia: Jobbigt när man inte får en läkare man känner att man kan lite på Vi skla precis dra i gång en allergiutredning om Matteos allergi men jag känner att man blir bortviftad med "det går över" hela tiden.

Kasperina: Hur går det med dig och dina blödningar? Själv hade jag min sista blödning i v 13.

• Tessan S

Zenobia: Han har haft eksem sen han var ca 8 månader gammal och helt uppenbart blir det värre av vissa saker han äter. Han är dessutom lös i magen ca 80% av tiden så vi känner att det vore skönt att kolla om det är något han inte tål. Vi hade tid för pricktest den 1 februari men då kom vi inte mer än innanför dörren innan vi skickades till Östra där det visade sig att han hade ITP (en typ av blödarsjuka). Det verkar (peppar,peppar) vara på tillbakagång nu så då vill vi återuppta utredningen.
    Vi har slutat helt med tomat, paprika och citron och efter det svullnar han iallafall inte upp och blir röd runt munnen, men eksemen och diarren är kvar.
    Vi hade en bra läkare men tack vare ITPn så hamnade vi på en större barnmedicinsk klinik och fick en ny läkare. jag trooor att han är bra men det känns lite som att han viftar bort en del saker lite väl fort.

Bara: Järntabletter är ren ondska i tablettform!

Undrar varför jag blev så sugen på att baka... Drömmer

• Tessan S

Ingen av våra tål fullkorn i några större mängder.

• Tessan S

Sarahkka: tips vet jag inte om jag har men jag vet att det går över. E var precis likadan strax efter hon fyllt två. Då hade lillebror dessutom kommit och trots att han hade kolik så minns jag klart att det var henne vi hade det tuffast med. Skriknätterna känner jag definitivt igen, ibland var hon knappt kontaktbar. Kunde ta någon timme innan hon lugnade sig ibland. Tur i oturen så inföll sig den perioden under semestern så jag och maken kunde hjälpas åt fullt ut.

Minnet av detta var faktiskt en av anledningarna att jag villa ha minst 2,5 år till nästa barn.

M är inte alls lika farlig så det kan säkert vara en kombination av ålder, utvecklingsfas och omställning i familjen.

Skickar en kram och hoppas att det hinner lugna sig innan liten kommer.

• Tessan S
    Pupetta skrev 2012-05-14 13:02:08 följande:

Jag har inte läst i kapp hela tråden ännu. Att läsa ikapp allt kanske vore lite väl optimistiskt men i alla fall, jag vill gärna hänga på! Jag har en 2-åring och väntar nu syskon i oktober.

Samma här, förutom att jag har en 4-åring också Välkommen {#emotions_dlg.flower}

Sarahkka: Det där med tallrikarna och besticken är nog en typisk 2-års grej. Ställer vi fram tummentallriken till M skakar han bara på huvudet och tar min tallrik istället. Besticken går bra eftersom han ser att E fortfarande använder sina barnbestick, men kvin och gaffel ska det vara
    ♥ E 30/5 2008 ♥ M 1/4 2010 ♥ Liten BF 28/10 2012 ♥
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8