-
-
Älgen jag har också för mig att man inte ska ge ren mjölk att dricka under året men det är helt ok att ha det i mat och man kan ge andra produkter med mjölk i.
-
Milla har du frågat honom var han kan tänka sig att bajsa? Kan potta vara ett alternativ om nu inte blöja eller toa funkar för det? Kan man försöka ge någon "muta" typ klistermärke vid varje lyckat besök och efter 10 får man handla något speciellt? Svårt det där... Vi har inte haft de problemen med N så jag vet inte riktigt hur man bäst löser det. Hoppas det ordnar sig snart.
-
Mosing jag har tyvärr inga tips. Båda mina har använt mig som napp på natten men när jag känt att det blivit för mycket så har vi tagit den hårda vägen där pappa tar barnet på natten. Första natten skrek P i två timmar tror jag med pappa som tröstade och erbjöd vatten men sen (nätterna därefter) gick det betydligt snabbare att lugna. Vi ger bara vatten från nappflaska på natten sen vi bestämde oss för att bryta trenden. Hoppas någon annan har bra tips att komma med.
Älgen ägg, avokado, vitt bröd, potatis, pasta, ris, köttbullar, fisk, blodpudding, kokta grönsaker (majs, ärtor, morot, squash, palsternacka mm). Vi har gett P det mesta vi äter men utan salt så han har gillat att peta i sig lasagne, köttfärssås med pasta, fisk i sås osv. Är för trött för att komma på mer.
Kasperina jobbigt att ha ont. Synd att man ska behöva längta efter att semestern ska ta slut.
Tessan fy vad tufft du verkar ha det. Typiskt barnen blir sjuka också när man själv har ont överallt. Skönt att M är friskförklarad. -
Kasperina vad läskigt att behöva åka in två gånger på en och samma dag. Skönt att allt är ok med liten men tråkigt att tappen börjat öppna sig. Hoppas den (tappen alltså) håller sig lugn nu och inte krånglar mer. Dum läkare som säger såna idiotkommentarer, precis som du åkt in för att det är kul. Det är väl ändå fl man SKA åka till med sammandragningar och blödningar efter en viss vecka?! Bra att veta att liten inte gillar tryck på magen, är det för lugnt kan du ju alltid ringa hem någon som klämmer och trycker. Ta nu hand om dig och vila! Säg till om du behöver hjälp med något.
Mosing jag skulle nog ge det några dagar och låta liten snutta. Men blir det inte bättre utan tutten måste till så får man försöka hitta något som fungerar för er alla. Hoppas det är en snabbt övergående fas eller nåt. -
PW jag hade ju också det kom jag på nu när du skrev det... Jag blev ju sjukskriven på heltid pga de kraftiga, regelbundna sammandragningarna men läkarna vägrade kolla tappen så jag vet inte om den någonsin var påverkad. Å andra sidan blödde jag inte så det fanns ingen anledning att göra undersökning, så helt samma är det ju inte förståss.
-
Galia vad skönt att maken jobbar halvtid så ni får så mycket tid tillsammans som familj. Vad mysigt det låter med en nyföding som vill vara nära, nära. Fast kan förstå att man inte får så mycket sömn som mamma. Jag saknar den tiden även om det är skönt med äldre barn som inte behöver matas hela tiden. Visst är det häftigt att ärren knappt syns sen med tanke på hur det ser ut i början?
Idag började P gå helt och hållet. Han har tagit några stapplande steg sedan någon månad tillbaka och förra veckan började han gå längre sträckor. Men idag blev det mer promenerande än krypande. Så gulligt, han ser rätt berusad ut, hehe. Han har dessutom börjat klättra överallt och lärt sig att ta hjälp av soffbord eller kuddar för att komma upp i t.ex soffan. Det värsta är att han gärna vill göra som storebror och klättra upp på soffkanten för att hoppa.
Vi ska iväg på semester ett par veckor så vi hörs i slutet av månaden. -
Sarahkka precis som M73 skrev så tror jag också på att lufta rumpan. N kissade och bajsade i kalsongerna hela tiden när vi försökte vänja bort blöja förra året. Det gick jätte bra att sätta sig på toa eller potta för att kissa om han var naken, men hade han något på sig så kom det alltid i kläderna. I början hade han väldigt svårt att bajsa på toan och från de första trevande försöken att bli torr tog det för oss ytterligare ett halvår innan han var torr på dagtid. Mest för att vi slutade öva när lillebror kom och sen var det vinter. Vi väntade tills vi var i Thailand i feb innan vi lät honom gå utan blöja på heltid. Men då var han helt redo och hade aldrig problem att säga till att han behövde gå på toa, han kunde t.o.m säga till i god tid så att vi hann leta upp toa när vi var på restauranger på stranden. Jag tror man kan försöka ta dem till toan regelbundet men innan de är redo för att släppa blöjan så gör de det inte.
-
Ellan är du redan i v.26?! Jag tyckte du plussade precis. Det är lustigt hur fort det går med andras graviditeter medan det segar fram när man själv går i väntans tider (i alla fall första halvan och sen sista veckorna). Välkommen till tråden förresten!
Aurora-samtal var kanon tycker jag! För oss räckte det med en gång för att jag skulle ha bearbetat den värsta skräcken. Det kändes tryggt också att ha gjort det när förlossningen väl var igång för då var personalen noga med att göra upplevelsen bättre och att undvika misstagen från första gången. Så trots att fl var mer traumatiskt på ett sätt när tvåan föddes, så var jag ändå betydligt mer nöjd andra gången. Jag har fött vaginalt båda gångerna och barnen har fastnat (första gången sjönk han inte ner alls så jag krystade i tre timmar och andra gången fastnade bebis efter att huvudet var ute). -
Ellan nä jösses, ingen trea på gång här. Första kom till via ivf, andra mellan femte och sjätte ivf-försöket så jag tror inte det blir någon trea här (man ska väl aldrig säga aldrig men vi planerar inga nya försök just nu i alla fall). Jag hänger här eftersom vi fått syskon.