• Galia

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Resande: alltså tavlor och gardiner klarar ni er utan tills läget är ett annat. Städa kan man också sänka ambitionsnivån på. Stramalj skrev om en bra prioriteringslista a la lean för ett tag sedan. På er priolista bör det högst upp stå "sömn till mamma". Planering: Kl 14-16 varje lördag-söndag går maken ut med S i vagnen o går till närmsta lekpark där N o P kan leka o mamman skiter i alla måsten o sover dessa två timmar. Ett förslag bara.

• Galia

Apropå jordglober så finns det ett hus som jag går förbi ibland med en (halv)rund utbyggnad med flera smala fönster hela vägen - glasveranda fast rundad - där det står en jordglob i varje fönster. Tror det var 7 eller 9 jordglober som jag räknade till. Ngn jordglob för mkt kanske...

Vi5 och Resande: Ni vet väl att båda föräldrarna numera kan ta ut 30 föräldrapenningdagar samtidigt för samma barn fram tills barnet fyller 1 år? Gör man så kan man inte få jämställdhetsbonus för just de dagarna o man "slösar" ju dagar, men det är ett tips om man vill vara hemma båda även när de tio "pappa"-dagarna är slut. Kanske ngn dag i veckan under en period kan vara ngt för att avlasta en mamma med sömnbrist t.ex.

• Galia

Billa: Jag hann nog skicka mitt inlägg innan du skickade ditt bara. Var tvungen att läsa tillbaka o se vad jag hade frågat om ersättning. Tror du menade Stramalj? 

Resande: Ser ut som att jag o Billa är inne på samma funderingar. Det stämmer (såklart) det som Billa skriver. Att man har rätt att vara föräldraledig i förhållande till arbetsgivaren utan att ta fp fram tills barnet blir 18 månader innebär dock inte att SGIn är skyddad (SGIn är skyddad till barnets ettårsdag). Vill bara lägga till det.

• Galia

kaz: Kram! Man får gnälla av sig 

Mosing: Vad bra!

Asap: Åh, vi har "Nasse hittar en stol". Antar att det är samma huvudperson. Söt historia där han hittar en stol men eftersom han aldrig sett en sån förut så använder han den fel och blir utskrattad osv tills han kommer på hur han ska göra.

Vi5: förstår att du retar dig på din mamma!

• Galia

och Kate! Huvudvärk fem dar i veckan låter inte bra och dessutom rätt uppenbart att det är förknippat med jobbdagarna. Kan tänka mig att det känns stressigt att gå ner i tid, men prova skadar ju inte och funkar inte det så heltidssjukskrivning! Återigen. Håll stenhårt på tiderna och att du får anpassning så att det fungerar. Påminn chefen om arbetsgivarens rehabiliteringsansvar om hen knorrar. Förstår att det är tufft i din branch men det är ju inte för alltid

• Galia

Gabi: Oj vilken dröm! Skönt att det kom ut en bebis med fastsittande huvud och bestämbart kön iaf. Få se om det blir en sanndröm så småningom (kanske minus det där med misstanken om lössittande huvud...)

Stramalj: HURRA!!!

Vi5: Vad skönt att ha bestämt sig för namn Vi har bestämt oss redan vid första anblicken på respektive barn så jag har inte varit i din situation med att vela även om jag ibland har funderat på om vi valde rätt (o det gjorde vi ju) Sen så ska jag säga att jag instämmer med de andra att du behöver ta hand om dig och försöka hitta lite genvägar i tillvaron och inte ta på dig allt. Jag ska dock också säga att jag förstår dig angående att vilja amma och inte använda napp. Vi har inte velat använda napp och det har ju gått bra, så vet inte hur det blivit om det inte hade gjort det. Samma med amning, även om jag känt mig låst ibland, trött att alltid behöva finnas till för hungriga bebisar och så vidare så har det varit väldigt viktigt för mig att få amma (har inte ens köpt in ersättning eller bröstpump så de alternativen har inte funnits till hands) och jag har helt enkelt intalat mig att det är en kort tid på det stora hela trots allt. Som de andra skriver dock så har det funkat och mina barn har inte haft kolik eller ont i magen mer än några kvällar under en övergångsperiod och de har sovit bra och inte ammat mig helt sönder och samman så läget hade ju varit ett annat om det inte hade fungerat och jag vet inte hur länge jag hade kämpat för att få det som "jag hade tänkt". Sedan förstår jag att du vill ta E också. Jag kunde verkligen sakna att få gå iväg och natta V när jag satt med L vid bröstet ibland, men det var ju även det en kort period så här i backspegeln. Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt mer än att jag har stor förståelse för att du vill "allt".  Fundera på vad du vill mest och vad du kan omprioritera så du inte kör slut på dig bara. PW brukar tipsa om akupunktur om ni misstänker kolik. Inte roligt för varken er eller lillA. Kram

• Galia

Vi5: Kolla upp det där med underlivet! Skjut inte upp! Jag hade ett stygn som stramade och skavde. Trådarna ska ju lösas upp och försvinna av sig själva egentligen men jag kontaktade förlossningen och fick komma in samma kväll jag ringde har jag för mig och det var en enorm lättnad när de klippt bort det där skavande stygnet. Jag gick ju och avvaktade för jag visste ju inte heller hur det borde vara. Kan ju vara något enkelt även för dig. Hoppas det går bra med läkningen. Just där har du ju den grejen som inte blev som jag ville. Jag ville amma och inte använda napp - det har gått som jag velat. Jag ville föda alla mina barn vaginalt, men nu blev det bara en och det är en sorg för mig men inget jag tänker på mer än ibland. Egentligen spelar det ju ingen roll, men ändå gör det det. Jag förstår att du vill ha det som du tänkt dig men inte till vilket pris som helst. Du har rasat förut, se till att inte hamna där igen. Kram

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8