30+ som väntar/har fått syskon, del 8
Oj! Grattis Vi5!! Jag var visst lite långsam med att skicka. Grattis grattis grattis!
Oj! Grattis Vi5!! Jag var visst lite långsam med att skicka. Grattis grattis grattis!
Bra förslag Elsis vera, vendela, veronika, victoria (står väl för den segrande? Kanske kan vara nåt FNdagen o allt ) ta hand om dig vi5! Sydde de på kirurgen? Låter inte bra med bristningar o blödning. Krama din fina familj, tänk att ni är 5 nu!! Fantastiskt
Uppi: kontakta din läkare o FK. Arbetsgivaren har ansvaret för din rehabilitering, FK ansvarar för att samordna rehabiliteringen. Låter inte som att din ags planering gynnar ditt tillfrisknande o återgång i arbete. Om du inte slipper undan projektet - håll stenhårt, o då menar jag stenhårt, på dina tider. Konstatera bara att om du jobbar mer än du ska ( om det så handlar om ngn minut) så har du inte rätt till sjp i den omfattning du är sjukskriven
Vi5: kram! Det är din mans mamma så ta inte på dig det där. Tycker han gör klokt i att prioritera er som familj. Märkligt tänkt av mammans man att det skulle vara bra tajming - det är det ju inte alls!
Förstår att det känns tungt att inte hinna med E som du vill, men han klarar sig fint med pappa o jag tolkar det som att han faktiskt menar att det ÄR lugnt att du går o ammar. De har säkert redan o kommer ha så mkt glädje av varann syskonen o du kommer snart ha mer tid för båda. Hon är bara sex dagar ju! Snart har ni båda vant er vid amning osv o när du kan sitta o amma så kan E sitta bredvid o ni kan prata o läsa eller vad ni nu vill göra.
Vad gäller namnen så jo jag himlar nog lite med ögonen åt familjer som har samma bokstav till barnen o de är ju dessutom väldigt lika namn. Men det är jag o man ska inte bry sig så mkt om vad andra (jag) tycker utan välja det som känns rätt för en själv
Gabi: ooo nio veckor, inte långt kvar nu! (fast det var lång tid när jag sj var gravid ) Vad gäller magen så har den ju redan varit uttänjd så jo den växer snabbare andra gången, det kan både jag o andra vittna om)
Kate: Socialförsäkringsbalken (2010:110). Annars var det rätt. Jobbar man mer än halvtid, om så bara minuter så visar man att man har mer än halv arbetsförmåga. Eftersom lagen säger att man har rätt till sjp om arb. förmågan är nedsatt MINST med hälften pga sjukdom så har man i så fall inte rätt till halv sjp.
Fast om man inte vill amma alls så kan man få de där tabletterna första dagen, innan mjölken rinner till. Fast de brukar vilja att man ammar en gång om man kan tänka sig det åtminstone så att bebisen får i sig den nyttiga råmjölken. Ingen egen erfarenhet utan detta har jag snappat upp på andra sätt.
Stramalj: Ingen som helst erfarenhet av ersättning så kan inte hjälpa dig där. Tufft att inte få sova. Kan du ta igen det dagtid?
Vi5: Lycka till med namnval. Olivia är fint Alice heter ju var och varannan bebis tycker jag så vill ni ha ett något ovanligare namn så... (förutom de skälen din man gav ) Båda mina har varit mörka vid födseln och ljusnat rejält senare så om A och E gjorde det så gör nog er bebis det också. Sen ÄR det ju så att även om du har en uppfattning om hur ngn är eller ser ut som har ett visst namn så kommer ju er dotter att vara det namn ni väljer personifierat.
Vi har aldrig erbjudit napp till våra barn. Varken jag eller maken har velat ge det. V sög på tummen tills han var ca 20 månader, L har inte haft ngt supplement. Ingen av dem har varit intresserade av ngn snuttefilt eller nalle heller, men det har gått bra ändå.
Vilken enorm sorg ni har fått gå igenom och jag kan tänka mig att det kändes extra grymt att behöva pumpa ut mjölken som var tänkt för A
Ela: Tänk Skinnarmo
Apropå namn med tre bokstäver så har det väl blivit vanligare? Framförallt en massa pojknamn som jag ser som lite "nya" typ Neo och Noa. Inte så vanligt med Per på en nyfödd 2013 gissar jag. Själv hade jag en hangup på att mina barn skulle ha namn med 6 bokstäver eftersom både jag och maken har det, men så kom V och var en V och det går liksom inte att stava annorlunda (fast en gång fick jag faktiskt frågan om han stavade med z huh) så då sprack det och tur är väl det att allt inte blir som jag planerat/tänkt mig.
Spelmani
Resande: men din stackare! November är ju din sovmånad. Vet inte hur det ska lösas, men skickar en bamsekram!
Gabi: i vårt fall slutade V med tumme för att han fick blåsor (höstblåsor kallade läkaren det för fast det var sommar) på händerna. Inget han mådde dåligt av annars men det gjorde ont att suga på så han slutade pang bom och sen började han aldrig igen. Min bror hade ngt likn där han sög på ett finger som han fick ett sår på. Naturligtvis ska du inte skada henne, men läkarens kommentar när vi berättade att V slutat för att det gjorde ont var "ja det är det eller senap". Fast jag är tveksam. Den läkaren lyckades även komma med en plump gravidkommentar till mig (hade L i magen) så jag ger inte så mkt för hennes "råd"
Ela: såklart
Skickar ytterligare några kramar till Resande. Får du sova mer till helgen? Jag tänker att det kan vara svårt för mannen att göra så mkt mitt i jobbveckan men om han kan gå ut med barnen några timmar lördag o söndag så du kan få sova?