Inlägg från: chiqita |Visa alla inlägg
  • chiqita

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Skriver totalego och helt OT.. Igår hade jag en snurrig dag. Läste onsdag kväll att min yngsta syster skrev att hon försökt ta livet ngn dag tidigare. Låter som ett sjukt skämt men det var det inte. Hon försökte hoppa ner på tågperongen för att springa framför ett tåg. Vi förlorade vår mamma för massa år sedan efter att hon också tagit sitt liv... Ni kanske förstår att alla sår revs upp på nytt. Hela dagen var blä och jag klarade inte att vara på jobbet. Åkte till en väninna och var där hela dagen.
    På kvällen fick jag i a fall pratat med min syster. Hon har haft det jobbigt ett tag, berättade då att hon aldrig kommer göra ngt liknande igen. Hon sa att det är stor skillnad på att känna att man inte vill finnas och att inte vilja leva. För leva vill hon och hon ska ta sig igenom allt och få ett bra liv. Känns mycket bättre efter vårt samtal och jag hoppas verkligen det hela var ett uppvaknande för henne.
    Känns mycket bättre idag och nu ska jag till jobbet. Skönt att det i a fall för nu slutade lyckligt. Ledsen för ego och OT, hoppas ingen tar illa upp..

Kramar alla och lycka till med amningen Eva!

• chiqita

Fiji och Eva: tja hon vill ju inte ha hjälp utan ta sig igenom allt själv. Låter kanske inte så smart men hon lät väldigt sansad och lugn, som om hon faktiskt kommit till någon typ av insikt när jag pratade med henne. Hon har sagt att hon tänker få ordning på sitt liv nu och jag håller tummarna för att hon lyckas.

• chiqita

Fio: hihi Per Morberg haha, ja stackars din man

Johanna: hoppas allt gått bra idag och att du snosar bebis nu!

• chiqita

Fio: du kan ju testa att ta ett glas champagne och gå en lång promenad - Det tipset fick jag när jag var höggravid

Johanna: grattis till en liten tjej! Härligt att allt gick bra!

Fiji: spännande att det småstartat, men förvärkar kan man ju ha en stund och v 37 är ju lite tidigt, men bara lite

• chiqita

Persefone: fäller en tår efter att ha läst din akuterfarenhet.. Gott att det gick bra i a fall
    Förstår att din pappa satt sina spår.. Det bär man liksom alltid med sig...
    Ja syster vill ju inte ha någon hjälp, men hon tar i a fall lugnande. Just nu gör hon musik för brinnande livet och det tror jag är bra, att ha en hobby som tar intresse.

Just nu ligger jag och mår dåligt och med galen halsbränna.. Har ätit hela dagen tror jag, det enda som hjälper mot illamåendet.. Ännu har det inte gått över gränsen men går ju in 7e veckan imorrn så det är väl bara en tidsfråga..

• chiqita

AssarP: tja.. Har en bild som förklarar arvet hos Tindra rätt bra. Du hittar den i hennes bildmapp..
    Lite kort så är det så att hos mig har ena halvan av makan till kromosom 9 och 15 bytt plats (alla kromosomer finns ju i par). Det betyder att all nödvändig information finns där, (en sk balanserad translokation) och det gör inget att den är på fel plats.
    Det som då kan ske är att om fostret ärver min friska 9 och min "sjuka" 15 får fostret för mycket kromosom 9, eftersom 15 också har en del, och för lite av kromosom 15.. Det blir alltså en obalanserad translokation som i sin tur leder till så pass allvarliga kromosomskador att det enda alternativet i mitt fall är abort. I de flesta fall spontanaborterar man dock t o m innan man ens vet att man är gravid (om man inte plussar före bim då), och risken att man ska upptäcka det efter mkp är 2-3%, men då ska det i tillägg vara max 25% chans att det sker från början.. Riskerna är beroende av hur stor del som bytt plats och genomsnittet ligger på 10-15% men det beror också på familjehistoria och i vårt fall sa de 25% risk..
    Det blev inte så kort förklaring ändå men hoppas det blev lite klarare ändå

• chiqita

Eva, Elsis, Cissi: ahh killa under fötterna.. Här sa de att jag skulle smeka lätt på kinden för att stimulera sugreflexen

• chiqita

Fio: bubbelvin borde fungera lika bra tycker jag.
    *hejjar på* Kom igen nu Fios bebbe, bubbelvatten och fantastisk kod fisk, det kan du få smaka mer av när du kommer uuuut!!!

• chiqita

Åååå nu fick jag sånt bebishållarsug... Att hålla i det lilla knyttet och den lilla spädbarnsskrynkliga handen... Ååååhhh!!!

• chiqita

Pyttis: Jo lärde mig också lite till när jag skrev ner det. FL är lärorikt

Sitter och mår illa och fäller tårar till filmen om Tingeling.. Gravidhormoner

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8