30+ som väntar/har fått syskon, del 8
Ja, det här med sex under småbarnsåren alltså.
Sonen kräktes idag igen. Åh, de här virustiderna är inte roliga! Men så länge lilltjejen klarar sig är jag nöjd.
Ja, det här med sex under småbarnsåren alltså.
Sonen kräktes idag igen. Åh, de här virustiderna är inte roliga! Men så länge lilltjejen klarar sig är jag nöjd.
aigee: fascinerande att det kan vara så olika ändå. Båda mina barn har varit klistrade på mig de första månaderna och i princip vägrat att sova själva. Jag har funderat på om det är något jag/vi gör. Men jag har en kompis som har en av varje, en dotter som var ett plåster och nu en son som kan sova hur som helst, var som helst. Så jag antar också att det mest är tur (eller gener, vem vet?).
Någon annan med en 4-åring som får utbrott? Det började innan lillasyster kom så det är nog framför allt åldern och alla känslor som han brottas med men det har ju inte blivit bättre på sista tiden. Försöker involvera honom i att hjälpa till med lillasyster så gott det går, och att ge honom egentid. Det är de tips jag fått. Fler tips?
Ja, framför allt arga. Han vill gärna slå på saker, eller sig själv. Smäller i dörrar. Skriker. Han verkar ha väldigt svårt att hantera sina känslor, speciellt om han är trött (vem har inte det?). Han vill oftast inte prata om det, antagligen för att det också är svårt att sätta ord på hur han känner även om han pratar väldigt bra i övrigt. Han är nog en helt normal 4-åring men jag känner att vi inte alltid vet hur vi ska hantera det.
Mosing: nej, han gillar sin lillasyster väldigt mycket. Men han gillar nog inte att hon får så mycket uppmärksamhet...
Tycker att jag har fått superbra tips, tack alla! Vi jobbar vidare på det och gläds åt två superbra morgnar med en glad son utan minsta bråk!
Det här är min sista kursvecka, nästa gång är först i april. Så framöver ska jag njuta av att vara hemma, kanske få lite rutiner och julpyssla!
Mosing: håller tummarna för att det inte är scharlakansfeber!
Poison: jobbigt med kissandet men jag tror också att du är något på spåren, att det är omgivningens (din pappas) förväntningar som du förhåller dig till. Som flera andra berättat verkar det ju inte ovanligt att bli torr på natten ganska sent, tänk på det!
Vi 5: kloka ord igen, jag tänker nog ibland så med min son. Glömmer bort att han trots allt är liten, eftersom han på många sätt är så stor och klok!
Mosing: hoppas att hela familjen snart är frisk!
Poison: du får fokusera på att det är något helt normalt, om än jobbigt. Och som du själv sa, berömma för de bra sakerna!
Typiskt mig fick jag ett ryck idag och fick för mig att möblera om halva lägenheten (sonens rum och bonusdotterns rum). Lagom till jul liksom. Så nu är det ännu stökigare än det var innan och jag ogillade vår oreda redan innan. Jaja, det blir nog bra när det är klart!
Lilla L var på 2 månaders kontroll med pappa igår när jag var på min sista kursdag. Klart godkänt och hon har hoppat upp nästan två kurvor på både längd och vikt jämfört med när hon föddes. Fick vaccin mot rotavirus också (infördes i Stockholm i mars i år) och idag har hon haft lite magknip tror jag och bajsat lite grönt. Hoppas att det går över snabbt.
Jag har inga fler tips än de du redan fått Vi 5!
Pratade lite med sonen ikväll vid läggningen. Han vill inte vara storebror och vill att vi ska leka med honom hela tiden. Tolkar det som att han saknar som det var förut när han fick full uppmärksamhet. Försökte förklara att det blir lite roligare när lillasyster blir större och kan leka och lovade också är försöka hinna med att leka mer med honom. Inte lätt att få ett syskon...
Chiqita: usch och blä! hoppas att du kryar på dig snabbt!
Google har visat att det verkar vara ganska vanligt med arga 4-åringar oavsett syskon. Känns skönt att veta att vi inte är ensamma i alla fall. Läste om Ross Greene som skrivit en bok om explosiva barn, det råkar inte vara någon här som läst den? Kändes som det stämde väldigt bra med vår son som alltid varit väldigt intensiv.
Hoppas att ni alla har en trevlig helg nu när det snart är tredje advent, galet!