• Galia

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Jossan: Skönt att det gick bra idag och att ni känner er nöjda med beslutet om prov. Jag kan inte så mkt om fosterdiagnostik så det är bara bra om du beskriver. Förstår jag det rätt att DS inte är troligt men att det ändå är oroande att huvudet inte växer i den takt det ska?

• Galia

Jossanjo: Vad jobbigt med uteblivet samtal

Stramalj: Heeeej! Åh KUB imorgon, hoppas allt går bra

Vi4: Funderar lite kring detta med sjukskrivning och kan inte hjälpa att jag upplever att du kanske blandar ihop olika saker? Åh ena sidan har du din pågående sjukskrivning och FK och åh andra sidan har du ngn tidigare personalansvarig som haft mage att antyda huruvida det är lämpligt att bli gravid eller inte... Den rehabplan du har är ju upprättad under andra förutsättningar, nu har det tillkommit att du mår illa och kräks. Som jag förstått det så har illamåendet under dina tidigare graviditeter gått över någonstans i mitten av graviditeten, vilket innebär att om denna följer tidigare mönster så går det över eller iaf släpper något framåt midsommar? Kanske behöver man skjuta lite på heltidsåtergång? Det är inte ovanligt att rehabplaner får justeras lite och här är det ju en ny omständighet som tillkommit. Sedan vet ju bara du hur hanterligt detta illamående är, men kan det hjälpa att vara sjukskriven bara några veckor för att vila och komma i fas så är ju det bättre än att du sliter ut dig fullständigt för att försöka följa en tidigare rehabplan. Utgå från det istället tycker jag. Den hotande "utförsäkringen" gäller ju i så fall de 25% du nu är sjukskriven på och det först till sommaren och då kanske illamåendet släppt och du kan gå åter i tjänst/semester 100% ändå. Har ni råd med "utförsäkring" på 25% ifall nu det skulle ske? Har ni det så är det ju egentligen inget problem just nu (och det är som sagt inget som behöver ske om ni gör om rehabplanen). Har du förtroende för din kontakt på FK?
    Angående din skvallrande kollega så skulle jag ta upp det med henne och fråga hur hon tänkte. Hon kan ju ha missuppfattat vad du sa om att hålla det hemligt, men oavsett det så är det ju faktiskt inte hennes sak att berätta. Det tycker jag att du ska tala om för henne! Som Jossan sa så behöver det ju inte bli en konflikt.

• Galia

Vi4: Vad bra att mitt blurrande var till någon hjälp. Kände efteråt att jag kanske skrev lite osammanhängande. Sen efteråt har det slagit mig att det finns ytterligare en aspekt, nämligen regeln om att man som gravid kan sluta arbeta eller minska sin arbetstid 6 mån innan bf och att SGI då inte kan sänkas trots minskad arbetstid. Nu har jag inte dubbelkollat, men den regeln borde ta över som nytt SGI-skydd om det tidigare (pga sjukskrivning) skulle upphöra framåt sommaren, även om du då inte förmått återgå till 100%. Nåja, hoppas det inte blir så. Vad tråkigt att du inte känner förtroende för kontakten på FK, det brukar inte vara så lätt att byta heller Håller du dig nätt och jämt flytande? Tror du det skulle bli bättre om du fick mer vila?

• Galia

Stramalj: Usch din stackare! När jag var gravid med V så hade jag helt normalt tryck tills slutet då det gick upp lite, men fortfarande inom det normala. Min senaste graviditet med L så hade jag däremot lågt tryck hela tiden, inte så lågt som du men jag kände mig yr och svimfärdig och illamående var jag ju länge också så jag lider med dig. Tyvärr har jag inga bra tips, men du har mina sympatier Jossan: Jag hoppas också att inga nyheter är goda nyheter och att ni njuter av bra besked och sol nu hemulen: Åh heja heja! Snart är de här (ja det här ska gå vägen!) kaz: Förstår att det är tungt nu! Skönt med sista jobbveckan

• Galia

Vi4: Hoppas du får vila upp dig under dagen. Tycker att du ska ta dig en funderare till på om du inte ska vara sjukskriven några veckor tills illamåendet och yrsel mm släpper. Sammandragningar/kramper så pass tidigt låter inte bra heller. Ta hand om dig!

• Galia
    Mosing skrev 2013-04-08 10:50:20 följande:
    Stramalj, nä du jag jobbar sedan snart tre månader Sitter ju i närheten av dig (tror jag iaf), vi kanske borde styra upp en 30+-lunch här i city? Galia jobbar ju också här (ett tag till iaf).
    jaaaa!

Hemulen: Krya på er!

kaz: Vika=vila?
    Hur mår kroppen?

Resande: Hoppas ni hade en finfin kväll, oavsett om ni orkade prata eller inte 
  • Galia

Stort grattis Elsis! Vilken pärs ni gått igenom, men skönt att det inte var värre och ni tycks ha förlikat er med det nu. 

Plötsligt har vi ju ett helt  stort gäng med gravida i tråden igen! Roligt!! Snart börjar bebisarna komma också

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8