• aigee

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Bebis, bebis, bebis!!! Heja heja!

• aigee

Grattis kosing och anceka, tror hastighetsrekordet är slaget! Jag var ju på förlossningen en hel timme innan Kerstin var ute! Tio minuter wow för det! Så gott att alla mår bra!

Nr2 trist med amningen men försök koncentrera dig på att bli frisk! Kramar!

Kerstin har blivit tre veckor redan! Det går så fort! Äter och sover! Hon är bara snäll! Kanske är det så med nr tre att de bara får hänga med i vardagen! Önskar bara att stygnen läkte något fortare men det är väl bara att vänta!

• aigee

nr2 hur går det för dig?! Ensam utan bebis låter hemskt. kan inte bebis få var hos dig alls? Kramar!

alltså amning.. Jag vet att jag är bortskämd eftersom jag haft två barn som efter två veckors ålder sovit från 23-07. Men denna gång är jag ändå ganska nöjd med amning 23, 02 och 05 eller 23, 04 och 07 Ändå blir jag helt slut! I princip är det ju bara en nattamning, eller två men ändå. Galet trött i jämförelse med tidigare barn. Hu vad bortskämd jag är men jag behöver nog verkligen sömn! och dagarna kan man inte sova, de äts upp av blodtryckskontroller, bvc och skola, dagis och två goa storasystrars uppmärksamhet. Nåväl. jag mår ju bra och har en frisk dotter och världens bästa familj så jag får välan sova när tillfälle erbjudes. 

• aigee

Ja, man blir lite galen av för lite sömn... och varannan timme under natten verkar galet jobbigt! Tur att lilla K har bättre vett! Hon sover bredvid i insatsen till vagnen och tyvärr måste jag sitta och amma och oftast tända lampan så att jag ser hur hon får tag annars blir hon galet arg! men lite djupsömn blir det nog mellan varven!

• aigee

Avslag: denna gång ca tre veckor men stygnen blöder lite smått ännu!

Idag firar jag första natten utan amning. Kerstin sov mellan 23 och 06! Gissar på engångsföreteelse men ändå!

• aigee

var på bvc förra veckan och lilla K hade inte gått upp tillräckligt (kurvan börjar plana) så nu börjar amningsstressen. Vet att det motverkar men det är svårt att låta bli. De andra två ammade jag fullt bara till åtta veckor eftersom de inte gick upp i vikt. nu verekar det som om det blir lika med lilla K? Frågan är om man ska ställa klockan och amma på natten. (hon sover 23-07) Det är ju skönt för oss båda med sömn men det kanske blir dumt? Ska väga henne imorgon när jag ändå är på språng och i närheten av bvc.Det verkar finnas tillräckligt med mjölk och hon har mycket ont i sin mage. jag har gått över till mjölkfrikost och inne på andra veckan men magontet kvarstår. Suckar från mig! Har ni lite kloka råd att ge?

• aigee

Anceka: ja, visst funkar ersättning finfint men det hade varit mysigt att få amma längre än två månader! jag får väl väga imorgon och besluta om väckarklocka efter det...

• aigee

ja, så får det bli i så fall. Hoppas hon gått upp sina två hundra gram imorgon så får flaskan stå i skåpet ett tag till!

• aigee

tusen tack för pepp! Var och vägde  min skrutta själv på bvc idag och hon hade gått upp ca 100 g. ammade henne och såg att min bvcsköterska hade dörren öppen så jag smet in till henne. vi vägde igen och hon hade "hoppat tillbaka" på sin kurva så hon verkar ha gått upp ok. Så skönt att kunna "släppa" det ett tag! gårdagens tretimmarsskrik utbyttes i en fem minutersgråt idag.. råden var att fortsätta med mjölkfritt och inte väcka på natten utan erbjuda oftare på dagen. Det ska jag nog fixa! vi hade ju mjölkfri kost till I i ett halvår så jag har hyfsad koll. 

plitor: de som K har/har haft är röda med en liten vit prick på som en finne liksom, det är hormonplitor. läkaren på sjukhuset hade en hel bok med bebisutslag, inte helt lätt att veta vad som är vad!

napp: har alla tre haft. skönt när de funkar. lilla K somnar, spottar ut den och sover vidare. 

• aigee

poison: Dottern som är sex har blöja på natten så jag kan förstå frustrationen. hon kissar på sig på dagen när hon är orolig eller går och tänker på något. Dagtid har det nästan helt slutat vilket är skönt! hörde en sexårig kille prata med en sköterska på barnmottagningen härom  veckan och hon tipsade om att sitta ner och kissa och att "kissa på klocka". Det är ett hormon som styr nattligt kissande och det är mycket vanligt att det inte produceras förrän i skolåldern, Vissa barn får ingen egen produktion av det hormonet förrän upp i tonåren. Det kan inte barnet styra själv. Ring barnmottagningen så kan ni säkert få bra tips och hjälp! hoppas frustrationen har släppt! Allt man vet är väl att det är övergående!!  (jag ska ringa och boka tid i början av nästa vecka)

• aigee

kort rapport på tioveckorsdagen: här sovs det hela nätter för det mesta vilket är lyxigt. amningsrekordet är slaget med två veckor vilket känns coolt!Har bara haft mjölk till de andra två i åtta veckor men det är mysigt att kunna amma längre denna gång! Äntligen får jag äta mjölk igen efter nästan tre veckors uppehåll. kvällsskriket beror nog mer på omogna tarmar vad det verkar så det är minifomdroppar till alla mål och då mår hon fint!Inte största bebisen på jorden men hon hittar nog snart sin kurva som verkar likna de två storas kurva. Nu börjar man kunna trebarnslogistiken och landa i den lagom till jul! Nu ska här njutas av ledigheten från jobbet! 

adventskramar till er andra!!

• aigee

23-7 ungefär. ibland om hon ätit "slarvigt" äter hon vid fyra eller fem. Det verkar som om hon vaknar när hon är hungrig helt enkelt. senaste veckan har hon vaknat sex eller halv sju...godkänt när det är då makens klocka ringer!

• aigee

chiqita: så underbart med ett plus! Här hålls alla tummar för det!! hurra!!

angående nattsömn så är detta lyckligtvis tredje barnet som sover såhär bra. hon får mat (ammar) vid 23 och sedan nattblöja (vi kör tyg oftast men engång då och då) . Stoppar ner henne i hennes säng som står bredvid min och stoppar om. sedan släcker vi och hon somnar inom fem minuter. kanske man stoppar i nappen nån gång. det är verkligen mer tur än något man kan göra tror jag. vi bara har en sån dotter! 

morgonsex har alltså sina nackdelar?! fnissar lite för mig själv!

• aigee

chiqita: gratttis till lyckat vul! Mot illamåendet åt jag salta kex. Typ hela tiden!! tänkte också på att det är lite härligt att må illa för då blir det en bebis i slutänden ändå!! hoppas att det inte blir allt för illa för dig!

vi5: va du är klok! Jag ska försöka använda detta. här är det jag som lite för ofta blir arg och mina barn speglar mig har jag insett. Bara att träna vidare. slåss gör ju ingen av oss i och för sig men det är jobbigt att bli arg!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8