• Vi 5

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

åh vad jag tänker på Jossan! Hjärta Hoppas så att ni får ha er lilla bebis hos er och att ni mår bra allihop!

• Vi 5

Jossan, så härligt att höra från dig! Grattis till lillasyster och till att allt ser så mycket bättre ut än väntat! Verkligen roligt att höra. Hoppas nu att ni får sova lite mer.

Stramalj, jag undrar också hur det går för dig och hur du mår?

• Vi 5

Uppi, varm kram! Jag håller med de andra om att det måste få ta sin tid och att man kopplar ihop saker med det hemska som hänt. Jag har flera sådana saker, men på något sätt lär man sig leva med dem efterhand. Det viktiga tror jag är att man inte börjar undvika massa saker (som ex tycker jag hela byggnaden där jag fick telefonsamtalet från akuten är hemskt jobbig att vara i, känns som att jag ska få fler hemska besked där). Men jag har ändå inte låtit bli att ha undervisning där när jag är inbokad på det för jag tror att det bara på sikt blir värre. Nu går det ganska bra att vara där även om jag alltid tänker på det så får jag inte längre alltid ångest längre. Men så klart ska man ta små steg i taget...
    Jag tror också att det är bra att börja göra saker man vet att man brukar tycka om, även om det just nu känns meningslöst eller som att man inte har lust eller orkar. Just för att fylla ut med positiva inslag i sitt liv och inte låta sorgen och meningslösheten sluka upp hela ens liv. Jag har kanske skrivit det förut, men för mig blev det, när jag släppte in sådant, även lättare att sörja. Varm kram!

Stramalj, skönt att höra! Men jobbigt med din rygg Jag skulle också behöva göra lite övningar, men kommer inte längre än till att tänka. Vi kanske skulle göra en pakt? Så att vi tex skickar meddelanden när vi gjort våra övningar?

Med mig är det ok. Är väldigt orolig, men tycker uvi-symptomen är borta iaf. Har pratat med min kollega flera gånger, långa svåra samtal (om hur man klarar att lämna sitt barn till obduktion, säga farväl för alltid, osv). Har känts fint att kunna få dela dessa svåra tankar, men har verkligen kastats tillbaka i tiden.
    Just nu är vi i en stuga vi hyrt. Totalt misslyckande, sängarna är på ett loft där jag inte knappt kan krypa, där E kan ramla ner och slå ihjäl sig och det är varmt som tusan. Toan är så liten att jag inte kan vända mig och om man ska duscha får man sitta på toan (bläk). Känner mig lurad! Och jag ringde speciellt och sa att jag var höggravid och inte ville klättra på stege osv. När vi kom ville jag bara gråta och nu första natten har jag knappt sovit. Orkar inte klaga fast jag borde. Nåja det är rent, fin utsikt och nära till bad. Så sista delen sv mitt inlägg får ni ta sim i-landsgnäll

• Vi 5

Uppi, skönt att du blev fortsatt sjukskriven! Hur länge till kunde hon sjukskriva? Och så typiskt med gravid läkare, jag tänker att det är svårare att tackla att möta en gravid i den situationen och helt oförberedd. Det låter jättejobbigt med de svarta dagarna, men det är skönt att höra att de blandas upp med dagar med mer "vanlig" sorg. Kram

Kate, jag har också omeprazol (utskriven av mvc-läkare), plus ranitidin. Jobbigt nog hjälper de bara mot halsbrännan i 6-12 timmar, plus att jag får ont i magen av dem. Jättejobbigt magont, så nu provar jag att bara knapra novalucid, det är lite hugget som stucket vad som är värst av halsbrännan fr*m hell eller magontet från samma ställe

Jossan, jag säger som de andra, skönt att ni redan är hemma, men så tufft för er alla med storasysters reaktion och svårt med amningen samtidigt. Jag hoppas att storasyster vänjer sig och också att det ger sig med amningen. Det kan ju behövas lite tid att få till det. Kram till dig!

Elsis, grattis till mosterskapet! Och bara 6v kvar! Spännande!

Stramalj, fy för medicindilemmat! Hoppas din dos visar sig räcka nu.

Kaz, tack det känns lite bättre nu ändå. Dagarna gör vi en del på och är ute mycket så då spelar det ju inte så stor roll, men nätterna är jobbiga, sover uselt på det lilla loftet och den hårda sängen. Har också fått ont i axlarna och när man bara kan ligga på sidorna blir det besvärligt med ont i axlarna med (som om det inte räckte med höfterna och fogarna). Längtar till min egen säng, även fast jag vet att jag har ont även av den.

Jag funderar fö på om uvi'n är på väg tillbaka, har lite "brännande" känsla i urinröret då och då (inte när jag kissar men innan och efter). Någon som känner igen det?

• Vi 5

GHP, tack för tips! Är det likt gaviscon? Det klarar jag inte för det kommer bara upp direkt igen...

Elsis, åh så många ni är. verkar härligt! Jag tänkte idag (när vi var tillfällig tvåbarnsfamilj med vännernas kille som övernattade här) på min farmor som hade 12 syskon och min morfar som hade 11 st. Vilket annorlunda liv...

Mosing, så trist med alla separerade (om nu bror din räknas). Ni får bli undantaget då

Resande, ja jag tänkte be om ny odling vid nästa bm-besök som är på mån. Men är lite orolig att det ska hinna skena iväg nu när vi är bortresta (om det nu är något). Precis som du har jag även en brännande känsla i hela underlivet med, men den förknippar jag med min dåliga bäckenbotten och min mellangårds- och sfinxterskada. Bra att du kollar upp det, särskilt kombinationen värk i magen och det brännande är ju oroväckande! Håller tummarna att det inte är något.

• Vi 5

Hemulen, hej hur har du det? Blir glad när jag ser dig emellanåt! Har du någon särskild tanke med att undvika syrahämmare?

Elsis, har du inte väntat länge på besked? Hoppas det inte är något!

Gabi, om du tror att du känner av det nu kanske du ska kolla tidigare än om ett par veckor. Mitt sjönk jättefort där någonstans och sjunker det mycket kan det vara jättesvårt att få upp det igen...

GHP, tack för beskrivning, jag ska kolla upp det som alternativ.

Snow, ja inte helt lätt att lösa det, jag har en vän som jobbar som enda psykolog på en mvc och BVC. Hon är nu i v 30 och upplyser alltid innan, samt har ordnat så att den som hellre vill kan träffa en psykolog på psykiatrin (inte samma sak men svårt att lösa på mindre orter). Dessutom ska hon bara jobba någon vecka till delvis pga det, hon tycker att det påverkar rätt många att hon är gravid, men samtidigt är det svårt att få vikarie...

Typiskt nog kom molvärken i nedre delen av magen tillbaka i natt med, kan ju vara växtvärk, men förknippar den med uvi' n eftersom den gick bort av penicillinet. Undrar om man kan lämna in för odling på annan ort? Får nog ringa mvc...

• Vi 5

Så krångligt allt blev, nu ringde en granne och sa att jordfelsbrytaren för flera på gatan hade gått pga oväder igår och att han tyckte sig se från vårt fönster att en av knapparna stod upp och alla andra ner på vårt elskåp. De har inte velat ha vår extranyckel och den vän som har den är borta t ikväll. Frågan är om vi ska åka hem och kolla nu, det tar typ 2h. Men hade han bara ringt lite tidigare hade jag inte hunnit kissa och kunde passat på att ta med ett urinprov i så fall. Undra hur länge en stängd frys håller kylan?

• Vi 5

Johlinn, tack jag googlade just fram det, då låter vi vännen kolla det när hon kommer hem. Återstår bara urinprovsbekymret.

Stramalj, det är bäst med morgonprov för odling, så det blir imorgon jag kan lämna först. Men får skaffa en burk i dag. Tack för pushning.

• Vi 5

Hemulen, grattis!!! Skönt att ni börjar landa lite även om jag förstår att det är tufft! stort också att komma i väg hemifrån en kväll.

Resande, det låter verkligen som att du behöver din sjukskrivning! Och eg kanske mer än 50%. Jag gillar inte när läkaren säger att de inte vågar sjukskriva mer för att Fk inte ska godkänna... Jag har inte heller fått ändra tider för FK de har varit benhårda på samma fördelning varje dag (jag har både fått underteckna och de har ringt och kontrollerat). Omöjligt i mitt jobb så min arbetsgivare har också backat upp mig så att jag kunnat vara lite mer flexibel. Det är ju inte bra om det blir värre efter sjukgymnastbesöket! Ta upp det nästa gång. Jag bytte t en som var mkt försiktigare och han sa att man verkligen kan "reta upp" foglossningen om man inte är jätteförsiktig.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8