• asap

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

lilablå - Du kan trösta dig med att den mamma som tittade så på er förmodligen har sitt att vänta. För den som varit i samma situation skulle titta med sympati och inte anklagande, och den som inte har varit i samma situation har bara inte varit det - än.
    Och kärringen kunde gott ha fått bära S hem, tycker jag, det hade inte varit mer än rätt!

• asap

Ela - Blärk för vändande blodpudding. Men å andra sidan - det finns väl ingenting som direkt blir bättre när kommer åt det hållet?
    Vilken god gärning du gjorde i lekparken, jag tror mamman mådde mycket bra av att höra dina anekdoter!

• asap

Cissi - Aha, så nyponsoppa är bra mat kräksmässigt, alltså? Fast för mig är det dessvärre så att intag av nyponsoppa i sig kan orsaka kräkning, tycker det är riktigt otäckt. Första förlossningen blev jag livrädd när de började föreslå saftsoppa och nyponsoppa, och bad maken om hjälp med att vara riktigt noga att få fram min ståndpunkt i den frågan så att det inte skulle bli några missförstånd. Det gick bra, och jag fick helt vanlig saft att dricka istället.

Lena - Hoppas du har ringt förlossningen?

• asap

juni - Ojoj, två veckor till? Är det tenta sedan, eller? Hoppas du kan ta det så lugnt du bara kan dessa veckor.

• asap

Ela - Jag förstår dig mycket väl, man kan bli så putt över yttre omständigheter som gör att man inte kan göra det man egentligen hade velat. Kanske börjar alla barn sova hela nätterna när väl bebisen är ute, och du återhämtar dig turbosnabbt från trilskande fogar mm. så att ni känner att det kan bli en vända till, trots allt. Man ska ju aldrig säga aldrig, sägs det.

Lena - Riiiing, så vet du och kan släppa det sedan om det inte är något. Riiiing.

• asap

Ela - Jag är inte heller förtjust i tanken på en sladdis. Min "grundidé" var att ha tre barn med lika långt åldersglapp mellan dem. Men Ida är 1 år och 11 mån (på dagen) äldre än Gustav, så för att få till det borde vi ha fått en trea redan för ett par månader sedan, och någon sådan ser jag inte till här. Jag/vi skrinlade nämligen den planen när det borde varit dags att tillverka trean, eftersom det var precis i den vevan jag blev arbetslös. Inte optimalt.

oyra - Nej, trots en månad mellan våra visade det sig snart att det inte funkade ändå med storlekarna. Det blir väl som det blir helt enkelt, och det som inte passar passar inte.

Lena - Skönt att du inte har ont längre, hoppas det får förbli så.

• asap

Lena - Jag hade lustgas första förlossningen, men kan inte påstå att jag kände mig påverkad. Vet inte hur mycket den hjälpte heller, man kan ju inte prova att göra samma förlossning utan.

Andra gången hade jag ingen smärtlindring, helt enkel för att jag inte hann (och de inte hade något eftersom jag aldrig ens kom in i förlossningssal) men jag kände inte att jag hade behövt någon heller. Det gick så bra ändå. Jag har inte heller gått någon profylaxkurs, men som du så tycker jag att det kom naturligt så jag vet inte riktigt vad det hade varit att öva på innan direkt.

Hur räknar ni hur lång tid förlossningen har tagit? Från första känning? I så fall tog det väl ca 6½ h med Ida och 45 min med Gustav, så tja... det är väl som för Ela runt en åttondel av tiden den andra gången.

• asap
    IdaVi skrev 2010-10-11 13:02:55 följande:

juni: Åh, vad skööööönt (ska sägas på bred östgötska)!

Jag föredrar klassikern "gå gata upp och gata ner och glana i skyltfönstren" som gör sig fantastiskt bra på din dialekt.
  • asap

Försökte läsa vad ni skrivit, men jag ser bara sudd nu. Så vansinnigt trött efter en vecka med tokmycket att göra på jobbet, så nu går ögonen i kors. Underbart med helg!
    Hoppas alla har det bra, trevlig fredagkväll på er!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8