Älgen skrev 2011-08-07 21:09:32 följande:
Jo det kan jag ju Knase, sorry det är jag som är vimsig! Ska läsa sen och kommentera om jag har några smarta råd
Undrar också som Pyttis, funkar au pairen bra?
Sen undrar jag hur man kan se ut som man är i nionde månaden och ändå inte gått upp nåt i vikt? Är det hjärnan som runnit ner i magen? För mycket till tänkeverksamhet finns inte kvar i alla fall! Vimsig och disträ är bara förnamnet. Jag undrar hur det ska gå att vårda andra nu under hela hösten?
Det är alltid lika härligt när det visar sig att det är _andra_ som vimsar!!!!!
Ang au-pairen så jodå, personligheterna stämmer nog överens, hon är gullig och mysig och vi skrattar mycket ihop, och barnen älskar henne, men vi har fortfarande en inkörs- och lärakännavarandraperiod, och rutinerna inför hösten sitter ju inte där än eftersom barnen inte har börjat dagis och bebisen inte har kommit och hennes studier inte har börjat (inte mina heller) -- men det ordnar sig, allt kommer att falla på plats allteftersom.
Några underbara saker är att hon har fått darling och mig att komma varandra närmare igen eftersom vi sitter mycket och ser film tillsammans med henne på kvällarna (istället för att uggla vid var sin dator eller nåt annat lika asocialt). Dessutom har vi haft den enorma lyxen att kunna cykla ner för ett kvällsdopp bara arling och jag när barnen sover och hon är kvar hemma. Och vi har tid för såna saker som att baka och sånt ... (Ja, dvs darling gör det med barnen, eller au-pairen med barnen. Icke jag.) Sanslöst lyxigt!
Dock tar det än så länge rätt mycket tid att sätta ihop detaljerade scheman för varje dag och varje vecka, men som sagt, bara rutinerna kommer så ordnar det ju sig. Vi är lite oroliga att hon ska bli lappsjuk här på vischan bara, och vi känner själva inte en enda tonåring. Har sett att det i Sthlm finns speciella au pair-kaféer och språkkurser för au-pairer, men inget sånt i Skåne tyvärr. Och inte är svenskar såna att det är riktigt ok att bara gå fram till nån på gatan/bussen/stranden och prata och bli kompisar liksom ... Hoppas att hon lär känna trevligt folk när hon ska börja SFI.
Nästa gång ska vi söka mer aktivt efter nån med tidigare au-pair-erfarenhet, och vi ska trycka mer på det här med friluftsliv och att vi måste kunna gå ut i alla väder, det funkar inte med högklackat och att inte ha med sig gummistövlar liksom ..........