• asap

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Kate - Ja, ett tag kvar. Ta hand om dig!

• asap

Stramalj - Vad roligt att det funkar bra för er, och håller med om att det är sådär en BVCsköterska gör sig bäst: utan pekpinnar!

Loggar appen ut sig? Inte min. Kan tom stänga av telefonen och fortfarande vara inloggad när jag startar den igen.

• asap

Resande - Men kära nån, vilket slit! Låter jättetufft med flytten och barna och allting. Kram!

Vi5 - Oj, så spännande. Det låter ju som att du är väldigt redo, hoppas du slipper igångsättningstiden på fredag, att det redan är klappat och klart då!

Mosing - oh ja, det känns igen. Men jag får erkänna en sak: när Ida var två/tre/fyra osv så tänkte jag "hjälp! Det är alltså det här som är två-/tre-/fyraårstrots" osv. Sedan fick jag två barn till, som visserligen har sina stunder de också, men inte i närheten av I. Så i vårt fall har jag kommit fram till att det handlar jättejättemkt om personligheten och bara lite grann om ålder och faser.

• asap

Vi 5 - Hur gick det med promenaden? Är du igång nu?
    Våra barn har också fått sova med kläder ibland när de vägrat byta. Det är ju mest för deras skull man vill byta, måste vara obekvämt att sova med kläder. Men vill de inte så är det upp till dem. Har en gammal bild på Ida när hon var 3-4 någonting och somnade med pulkahjälmen på...

Hemulen - Din M låter rätt mycket som min I, viljestark var ordet sade Bull.

Mosing - Ja, det minns jag absolut. Så roligt att det gått bra för grannarna nu.
    Hur man gör ensam med 3? Det blir som löpande band: tre tandborstningar, pyjamasar på, stoppa i säng. Jobbigast tycker jag alltid måltiderna är, inte lätt att hinna få i sig något själv samtidigt som man ska serva tre andra.

Chiqita - Vi låter också barnen välja, ofta mellan två olika alternativ. Det började jag med när G var bebis och det var helt omöjligt att få på I ytterkläder när vi skulle ut. Men fick hon välja mellan två tröjor, två mössor, två par vantar etc. så fick jag också klä på henne sedan.
    Däremot så är vi inte så demokratiska med egna matdagar som ni har. Vi föräldrar är helt enkelt inte sugna på tre dagar varje vecka med barnens favoriter (pannkaka och pizza, om jag får gissa)!

• asap

Grattis vi5!! Åh, så roligt att hon är här nu! Helt fantastiskt, ta nu hand om er alla. Ser fram emot att höra fina Es reaktion sedan.

• asap

Sova alla fem i samma rum senaste veckan? Check.

På båten till och från Estland alltså. I Estland var vi åtta i samma rum (vi fem, svärisarna och svärmors syster också).

Jag inser att det för många låter som en riktig skräcksemester, men det har gått riktigt bra. Förutom den kvällen då svärfar startade dammsugaren så att han väckte Elsa och hon istället fick sova med mig i 80-sängen hela natten. Och så snarkas det lite här och var, folk som dundrar ner för trappen mitt i natten för en kisspaus osv. Jag har tydligen inte så höga krav på ostörd nattsömn.

Vi5 - Båda namnen är jättevackra! Jag tänker så här: om A och E haft namn på samma bokstav och ni hade valt ett namn på den bokstaven till tösen så hade jag nog trott att ni valt det finaste ni kunde hitta på den bokstaven, att ni inte "kunde" välja någon annan begynnelsebokstav. Men nu när de två första barnen inte har samma bokstav så verkar det bara som att ni väljer det namn ni tycker är finast, och så råkar det också börja på E (eller A).

Min systers barn har A-namn, liksom både syster och systers man. Jag tror att de valde det de tyckte var finast till den första vilket råkade vara på A, sedan kunde de inte göra annat än välja A till den fjärde familjemedlemmen också när hon kom.

Och makens systers fyra pojkar har namn på S, och samma där tror jag. De två första fick samma bokstav lite på slump, de valde i sitt tycke fina namn, sedan kunde inte gärna trean eller fyran bryta trenden.

• asap

Vi5 - Är din feber borta nu? Hur går det med lillans mage när du äter antibiotika. Jag fick streptokocker i underlivet när G var några dagar och jag hade då feber och ont som du beskriver. Han fick lite jobbigt med magen av min medicin, men vad gör man.

• asap

Stramalj - Glada nyheter, hurra och grattis till henne!

I den här familjen också går pappan gärna in på djupet i vetenskapliga diskussioner med barnen. Allt ska vara korrekt förklarat. Gäller förresten inte bara vetenskap. Minns när han rättade en tvååring som sett en traktor åka förbi och utropat "en traktor!" "Nej G, det var en frontlastare". Ingen av dem gav sig, diskussionen fortsatte och tvååringen blev tvärilsk till slut. Medlar-mamman klev då in med ett "man kan säga traktor, för att det är som en traktor, men eg heter den frontlastare.."
    Ja, jag är ett sådant där småsyskon som bara jobbar för att alla ska vara sams och ha det bra..

Tvååringen ovan är ju förresten fem nu, och läser obehindrat, vilket inte är så enkelt för föräldrarna alltid. Som när han tittade över axeln när jag läste morgontidningen igår och frågade "mamma, vad betyder sexdömd?"

• asap

Vi5 - Mysigt med jordglob. Var det som i boken "Nisse går till posten" när jordgloben kom?
    Det låter absolut som att lilltjejen vill sova på kudden, och det tror inte jag heller är någon fara för hennes rygg. Hon kommer ju inte ligga så dygnet runt!

Galia - Just jordglober är faktiskt en sak man kan få för många av, skulle jag säga. Låter inte helt snyggt.

Stramal - Mina tre har turligt nog sovit bra på nätterna (och dagarna) allihop. Nu har det gått några år, men jag tror att jag minns hur det var ändå. Vi har aldrig testat ersättning, så matstunderna på natten har handlat om amning. Lampan släckt, förutom i början med första barnet. Då tände jag en liten lampa när hon skulle äta, kunde inte få till det om jag inget såg, tyckte jag.
    (Elsa hade dock en period då hon åt välling på natten, men då var hon ju ingen minibebis längre). Jag har aldrig liggammat, utan har ammat sittande i sängen. Efter amningen har bebisen oftast lagts tillbaka i sin spjälsäng. Ibland ville de inte somna om där, då fick de antingen sova med mig i min säng, eller så satt jag en stund på sängkanten och vaggade/sövde dem tills jag kunde lägga ner dem i sängen igen.
    Har oftast inte behövt byta blöjor nattetid, men om det har behövts så har jag gjort det på skötbordet precis som dagtid, med lampan tänd (är inte så flink att jag kan byta blöja i mörker).
    Så: Har haft så lite prat, fix och ljus som möjligt när de vaknat. Bara lyft upp ur spjälisen, matat, och lagt tillbaka. Ibland funkade det inte alls, men många gånger funkade det också bra.

• asap

Vi5 - Boken handlar om Nisse som får en avi, går till Posten och hämtar paketet som är jättestort, går hem och öppnar: En jordglob! Söt bok med fina bilder.

Mosing - Bra där! Kompisen är säkert väldigt tacksam för en sådan hjälp.

Resande - Skönt om du sovit lite mer! Hoppas det håller i sig.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8