• asap

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Hemulen - Hu för mask!

Vi5 - O ja! Alla mina tre har sovit sådana pass. Jag blev istället orolig när de någon gång vaknade efter bara 30-60 min, vad var fel!? 3 timmar i sträck var inte alls ovanligt, varken dag eller natt.

• asap

Mosing - Men hur tränar man upp musklerna i fötterna? Känns ju fel att köpa samma storlek som förut när stortån tar i numera. Då får man ju ont i fötterna när man går (och tränar sina muskler).
    Mina fötter var opåverkade första två gångerna, men efter Elsa har de blivit lite större.

• asap

Snow - Kram!

Mosing, Kate - man kan säkert träna genom att plocka upp saker (små bollar och sådant) med fötterna. Men frågan är om man kan få tillbaka sina 39or med den metoden när barnet hunnit bli 2,5 år? Eller skulle man ha gjort övningarna direkt efter förlossning, och nu när man inte gjorde det får man dras med sina nästan 40or resten av livet?

• asap

Grattis Aigee! Tre barn är ingen skillnad mot två, bara plusenergi! Köp en Sharan så är ni safe.

Här uteblev enbarnschocken, det bara flöt på. Tvåbarnschocken var värre, oj så knepig logistiken blev helt plötsligt med två barn med olika sovtider, dubbla blöjbyten etc. Trebarnschocken kom heller aldrig, det var bara mysigt!

• asap

Nej, småsyskon är INTE extra arga och envisa. Storasystrar är värst på den fronten, småsyskon betydligt mer happy ho lucky. Enligt min erfarenhet.

• asap

Cilla och Snow - Blir alldeles matt av att tänka på er, stackars föräldrar, som nattar så länge!
    Jag känner igen "sprallet" när de är riktigt trötta, men har bestämt sig för att inte sova. Som att de känner, när de testar att slappna av en sekund, att de är farligt nära sömnen och därför väljer att hålla igång för fullt...
    Våra nattningar har sett lite olika ut beroende på om vi haft ett, två eller tre barn, och vilka åldrar de är i. Innan G kom hade vi ofta långa nattningar med I där en av oss var hos henne tills hon somnade. Sedan bestämde vi oss för att det inte funkade, och vande henne av med det (några kämpiga veckor), och vande aldrig G och E på med det.
    Elsa är nu världens lättaste att lägga, hon ber själv att få gå och sova, och blir glad som en lärka: "jag gå och soooova!" Det är bara att lägga henne och gå ut ur rummet. De andra två krånglar lite mer ibland och vissa kvällar ropar de in oss massor av gånger efter att vi sagt godnatt, om än det ena än det andra. Men hellre det än att behöva sitta hos dem tills de somnar, det hade jag aldrig klarat med mentala hälsan i behåll!

• asap

Vi5 - Så sött sagt av E!

Elsis - Det låter precis som mina barn. Ida kan vara rätt brutal mot Gustav när hon tycker att han gör fel eller inte vet lika mycket som hon, men Elsa är skonad från det. Och jag minns när Gustav jollrade med Elsa när hon var pluttliten, och sade med sin ljusaste, snällaste röst "Elsa, inuti sig själv har man en döskalle." De vill lära sin lillasyster allt om livet.

• asap

Drutten - Det låter hemskt! Jag hade aldrig klarat att vara vaken så länge, vad händer om de vuxna går och lägger sig och sover när barnen fortfarande är vakna? Kan inte O somna i sängen då? (Kan ju inte kräva att sovande föräldrar går och bär på en... )

• asap

Drutten - Oj då, då förstår jag att det verkligen inte "bara" är att lägga honom.. Ja, tänk hur olika de kan vara, och det redan från start, så det är medfött och inte inlärt. Intressant egentligen. Men jobbigt för er såklart.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8