• asap

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Skillnaden mellan nu och då är väl just att man nu pratar om smakupplevelser och inte smakportioner? Men det kan vara svårt att hålla igen och bara ge yttepytte när man har ett barn som snabbt fattar smaken och bara vill ha mer. Barn som är skeptiska och behöver "tränas" på vissa (många? alla?) smaker är det ju säkert lätt att bara ge en halv tesked per dag, gissar jag.

Mosing - Det är lite det jag menar, BVC vet om att det inte är någon fara på taket för att barnet inte går upp i vikt i rasande fart, och är inte oroliga. Ändå måste de säga åt en att ge mera mat.. Jag fick också höra det och följde rådet, åtminstone med första barnet, tills jag insåg att när jag släppte de tankarna och istället lät barnet styra blev vi båda mycket nöjdare.
    Ungefär som jag tänker för egen del också - strunta i vågen och ät när du är hungrig!

• asap

Mosing - Jag menade verkligen inte att såga ditt BVC eller dig, hoppas du förstod det! Inte lätt att vara nyanserad när man bara skriver på telefonen.. *trött i tummen*

• asap
    Mosing skrev 2014-11-01 13:42:22 följande:

Galia, det är bäst hittills smile5.gif Faktiskt så är det fantastiskt. Jag känner en enorm tacksamhet och glädje över alla tre, kanske ännu mer än vad jag kände för de två innan. Kanske för att jag har tid att tänka mkt på det nu när jag är ledig. Och hormoner smile5.gif Allt går himla fint med hela familjen, får se om det håller i sig nästa vecka när jag börjar ta merparten av hämtningarna också smile1.gif Jag njuter iaf av att ha enkla dagar hemma med i stort sett bara promenader och hemma-mys på agendan. Kan vara så att L har fått scharlakansfeber dock smile4.gif Går på fsk och hon har fått feber idag. Får se hur hon mår när hon vaknar från sin tupplur. Hela familjen (utom jag) verkar ha somnat nu smile1.gif

Instämmer. Känner igen det du beskriver. Rekommenderar alla som vill och kan att go for it!
  • asap

Jag har samma upplevelse av napp som Mosing: det har inte spelat roll vilken modell, alla tre barnen har accepterat den direkt. Jag har tyckt den varit till stor hjälp, och ingen av de tre barnen har haft svårt att sluta. Först nedtrappning så att den verkligen bara användes nattetid, och sedan slutat helt. Första kvällen de skulle somna tog det lite längre tid än vanligt, sedan var det som om de aldrig haft napp. Och vi5, jag tror inte det är någon fara med bettet om man slutar innan 3-4 år och inte låter dem ha nappen i hela dagarna. Enligt tandläkaren iaf.

Och när det gäller kisseriet så upplever jag en stor skillnad mellan mina döttrar och min son. Tjejerna hade blöjan kvar tills de var 3, slutade då med både natt och dag samtidigt, och efter det har det bara varit enstaka olyckor. Sonen slutade lite tidigare, några månader innan 3, men hade nattblöjan kvar ett tag. Där har det varit mycket småskvättar i kalsongerna och nattliga olyckor, han har inte alls haft samma kontroll som tjejerna.

• asap

Vi5 - Hu, klockan 3 ska man INTE vakna och kliva upp! Jag förstår att lillA har svårt att hålla sig vaken på förmiddagen sedan.
    Elsa gjorde så en period att hon sov före lunch istället för efter, trots att hon bara sov en gång per dag. Jag var så inne på att "barn ska sova efter lunch", att jag hade svårt för det först. Men när jag släppte det och följde henne och lade henne när hon var trött, även om det bara var 1,5 h sedan vi klivit upp på morgonen, så funkade det faktiskt bra. Hon tog sina timmar då och var vaken på eftermiddagen istället.

• asap

Chiqita - Skönt att det är gjort. Vila nu, så håller vi tummarna!

• asap

Jemema - Är du säker på att det är på natten hon kissar? Min erfarenhet av tunga nattblöjor är att det oftast är först på morgonen de fylls. I så fall kan det funka med pottan bredvid sängen kanske, eller att föräldrarna är med och ser till att man skyndar sig till toan så fort man vaknar?
    Vi har bäddat med plastad frotté i sängen och "gått live" när barnen har bett om det. Båda tjejerna var helt redo då och det funkade nära på klockrent direkt. G däremot har haft massor av nätter med kiss i sängen, även om det nu var länge sedan sist. Numera vaknar han och går själv på toa på natten istället för att kissa i sängen.

• asap

Vi använder morgon-bollis som en morot för att bli klar - frukost i magen, påklädd, tandborstad och hårborstad är det som gäller innan det är ok att bänka sig i tv-soffan.
    Men jag hade garanterat velat undvika kladd och smul om barnen hade ätit i soffan. Så jag tänker filmjölk, yoghurt eller smoothie i flaska eller pipmugg (spillfri..)?

• asap

Chiqita - Vilken dramatik! Tur att du åkte in, och så skönt att du nu mår bättre!

Galia - Vad roligt, håller såklart tummarna!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8