Inlägg från: x karin76 |Visa alla inlägg
  • x karin76

Traderatråden nr 16

SAJ skrev 2010-11-16 19:41:38 följande:
    Vad är det för VIP tävling inbjudan ni pratar om? Fick bara mail om en vintertävling där man skulle sälja mer mellan 16/11-16/12 än man gjorde 15/10-15/11
    Det är ett mail man får om man har sålt över en viss genomsnittlig summa per månad under 2010. Vet inte var gränsen är dragen dock... det framgick inte.
    # Jack 2007 # Cleo 2009 # Länk, se min sida.
  • x karin76
    Prodin skrev 2010-11-17 11:20:37 följande:
    Jag vann ett par cheap mondayjeans i Linköping, endast avhämtning stod det. 11 kr. Allt var fine tänkte jag, jag kan skicka min syster att hämta dom. Inga betalningsuppgifter kom, så jag mejlade och frågade efter det när det gått ett par dagar. Så fick jag ett mejl från säljaren; "bara så du vet kommer jag inte släppa jeansen för 11 kr, för de kostade över 300 kr nya! Det borde du faktiskt fatta!!!"

När jag svarade struntade hon bara i mig, enkelt och bra. Hon var ny, men jag tycker att hon kunde svarat mig och hållit en trevlig ton i alla fall. Det var ju knappast MITT fel att hon satt för lågt utropspris. Så jag blev sur och tänkte att jag skulle vänta tiden ut och sen sätta neg. Men så fick jag igår ett positivt nomdöme av henne. Utan kommentar givetvis.
    Ska jag skita i det tycker ni? Det känns lite hårt att sätta neg, även att hon var jäkla sur och tråkig.
    aLttjolajban skrev 2010-11-17 11:25:08 följande:
    Hon måste sälja byxorna för 11 kr. Det är traderas regler.
    Maila tradera så mailar de säljaren att hon måste sälja byxorna.
    Eller så ger du henne ett fett rött neg omdömme och hänvisar att hon är otrevlig på mailen osv
    Instämmer till fullo... Bud är bindande både för säljare och köpare. Annars skulle Traderas system inte fungera, om man helt plötsligt kunde ändra sig efter auktionsslut...
  • x karin76
    Mamma till Simon skrev 2010-11-17 10:41:03 följande:
    Fick mail från en köpare som var missnöjd. Hon köpte en ny nova star mössa av mej.
    så här lyder mail kontakten, har jag gjort rätt eller fel?
    Meeeh... Instämmer i vad övriga säger, du har gjort mer än nog genom att ens erbjuda återköp. Det ÄR så att NS har konstiga storleksbeskrivningar, om man budar på något på Tradera där det generellt inte finns återköp, då får man ju skaffa sig koll på storlekarna innan eller maila säljaren och fråga innan bud. Nypris i butik är väl 150 kr, så om man vill ha återköpsmöjlighet så får man helt enkelt pynta upp med mer pengar. Hon kan ju enklast bara sälja mössan igen, inget konstigt med det? Har själv lagt ut en klänning i dagarna som inte passade mig, även om storleksbeskrivningen stämde. Händer ju titt som tätt.

Oftast brukar jag skriva vad mössan motsvarar för storlek ungefär, men det är bara när jag VET och har jämfört med andra mössor. Eller om jag vet när den passade på barnet och hur stort huvud han/hon hade då eller vilken ålder han/hon var i.

I övrigt så har min son på 3 år en NS-mössa i stl L, visst den är baggy men han kan ha den. Han har mössmått 52 annars. Lillasyster har en i stl M i en annan modell (sommarmodellen) som passar henne fint som har stl 48. Så NS storleksbeskrivningar ger jag inte mkt för... På många webshoppar som säljer deras plagg så står det "STORA I STORLEKEN" på mössorna, hade ju varit enkelt för köparen att googla fram den infon innan hon budade.
  • x karin76
    Väntarochlängtar skrev 2010-11-17 20:37:26 följande:
    Precis... Hon ville först ha 165 kr för att skicka lite lego..... SÅÅÅ otrevlig! SPÄRRA henne!
    Apropå orimligt porto.. La nyligen ett bud på en tröja på Trendsales, och fick ok och en anmoding om att betala 200 kr (danska!) i porto. För en kofta...  Enligt postdanmarks sida kostar det 55 kr......

Får se vad hon svarar sen när jag påpekade det (hon kanske trodde jag inte visste och drog en rövare, vad vet jag...)
  • x karin76
    vintertös skrev 2010-11-17 22:00:59 följande:
    Får jag hoppa in här????
    Ni som kan.....Är det ok att mejla köpare o påminna om att de ska/bör lämna omdöme? Blir lite trött på "uteblivna" omdömen, speciellt när jag lämnat själv....
    Ja det kan man ju göra lite trevligt sådär.. Min erfarenhet är att vissa aldrig lämnar omdöme, andra gör det "många i taget" dvs tar god tid på sig och lämnar 10 st på en och samma gång.. Och andra lämnar omgående efter leverans.  Orkar dock aldrig jaga någon för ett omdöme, med tiden får man ihop många ändå trots att vissa uteblir....
  • x karin76
    charmmiss skrev 2010-11-17 22:09:25 följande:
    vi bråkar varje morgon om kläderna, det är bara strumpbyxor o klänning som gäller. Inte så kul nu när det är så kallt ute. Jag får i princip muta henne för att få på henne annat. Men det roliga är att så fort vi kommer hem så byter hon om till klänning, helt otroligt

väntar på dessa fynden, seg säljare.

www.tradera.com/jatte-sot-mossa-pojakr-4-6-ar...

www.tradera.com/jatte-sot-mossa-flickor-3-5-a...

mina tjejer kommer bli jättefina i dem, trots att den ena är för pojkar
    Skulle den grön/rosa vara "för pojkar"? Jättefina iaf. Skulle nog satt bägge på flickavdelningen om jag skulle gissat.. Antar att det är det du menar.
  • x karin76
    Tonarslisa skrev 2010-11-17 22:07:07 följande:
    Precis!
    vintertös skrev 2010-11-17 22:00:59 följande:
    Får jag hoppa in här????
    Ni som kan.....Är det ok att mejla köpare o påminna om att de ska/bör lämna omdöme? Blir lite trött på "uteblivna" omdömen, speciellt när jag lämnat själv....
    Välkommen! Skrattande

Skulle tipsa om att vänta tills köparen lämnat sitt. På så sätt vet man om h*n är nöjd och fått varan.
    I måndags skickade Tradera ett påminnelsemail om att lämna omdöme. Hur ofta de gör det vet jag inte.
    Men du kan väl be köparen/säljaren fråga om h*n blev nöjd med affären och att det vore trevligt om h*n kunde lämna ett omdöme.
    Tror det där om påminnelse från Tradera om att lämna omdöme är en ny funktion de infört.. Tidigare fick man ingen sån påminnelse, men nu får man ett sånt automatiskt mail när det gått ett visst antal dagar efter auktionsslut.
  • x karin76
    Stormis skrev 2010-11-17 21:15:22 följande:
    Vad tror ni om detta...:
    www.tradera.com/Superfin-luvtroja-fran-SMAFOL...

Annonsen ute en andra gång. Hon skriver i nya annonsen att tröjan är ute pga utebliven bet= neg omdöme. Inget neg är lämnat, däremot 2 positiva (!) till köparen på andra objekt... Öööööh Obestämd.
    www.tradera.com/Kanonfin-troja-fran-SMAFOLK-S...
    Det är lite märkligt.. men på nåt vis har jag en känsla att det inte MÅSTE vara trissning i detta fall.

Det finns ju ett annat möjligt scenario; att köparen handlat och sen tyckt att det slutat för dyrt, har inte råd att betala den, och snackar sig ur betalning/avslut på affären. Säljaren är "vek" och står inte på sig om att lagt bud gäller, och går med på att inte tvinga köparen betala. Samtidigt vill säljaren inte riskera ett hämndomdöme och vågar inte lämnat ett rött neg trots att hon skriver i den nya auktionen att hon gör det vid utebliven bet.

Hade kunnat vara trissning, men jag ser inte motivet riktigt.. Tröjan gick ju för en hög summa dvs slumpades inte bort, man kan nog inte förvänta sig högre avslut på en ytterligare auktionsomgång, snarare går den kanske billigare. Och hon har inte några andra auktioner som dubbletter, dvs t ex andra plagg som slutat avsevärt mkt billigare än förväntat och slumpats bort, de har sålts precis som vanligt.

Sen är det ju extremt snabb betalning av de tre andra auktionerna visserligen.. 4 min efter sista avslut, men har man samma bank och hänger på låset så är det ju möjligt...

Tror inte Tradera gör något i det här fallet, det är nog inte tillräckligt "bevisat" och det finns ju andra scenarion... Tradera gör nog bara något när det är "solklart". Men det är ju bara min åsikt.
  • x karin76
    Stormis skrev 2010-11-18 11:01:17 följande:
    Fast om man tittar på fler avslutade auktioner så har ju köparen budat på typ alla stl etc och JAG tycker att det är ganska SOLKLART att dessa har samarbetat när man lämnar pos omdömen sååå snabbt och skriver att man har lämnat neg på samma pers fast man inte har gjort det. För mig är det nåt fuffens och jag har iaf anmält det till granskning. Tröjan gick ju högt , men till "fel" köpare så därför måste den ju ut igen. De andra objekten kan ju komma senare eller på andra ställen. Men som sagt, troligen gör de väl inget som vanligt. Men hur mkt bevis ska de ha egentligen Obestämd.
    Ja men tröjan låg högt redan innan hennes bud, var ett så pass högt bud att man tycker att säljaren kan ju knappast vara missnöjd med det? Andra tröjor går ju precis i den nivån eller tom billigare.

Jaså? Jag såg bara 3 plagg i tjej 74/80, .. Hittar inga fler men det kanske fanns fler? Har jag missat några så kan det såklart se annorlunda ut.
  • x karin76

Kikade igen sen, ja det var ju bud i fler storlekar.. men dock tjej 74/80-86.. så ingen gigantisk spridning. Förutom denna auktion då. Kan ju alltid vara så att personen har en tjej med stl 74/80 och en pojke med stl 98? Har själv den spridningen på storlekar till barnen.

Sen kan man ju tycka att det stämmer ju inte riktigt överens med trissning då någon budar på en klänning och ser att budet man lagt ligger precis lika med högsta bud. Om man trissar priset så fortsätter man ju knappast då utan stannar? Fortsätter man så vill man väl vinna plagget speciellt som det är bara någon minut kvar av auktionen..

Nåväl, det kanske är det, det kanske inte är det. Säger bara att jag inte tycker det är lika solklart som i en del andra fall där det är uppenbart.

Stormis skrev 2010-11-18 11:57:01 följande:
    Jo, en annan hittade både pojk och flick fr 74-98 så inget är ju omöjligt . Men jag förstår ändå inte varför man skriver att man gett neg när man gett 3 pos... Varför då inte bara skriva att man ångrat sig Obestämd. Ja ja, det är bara de som själva vet. Hoppas bara att de sover gott om natten .
    Precis vi får hoppas att det inte är någonting och om det är någonting att Tradera agerar på det.
Svar på tråden Traderatråden nr 16