iser skrev 2010-08-25 23:22:26 följande:
Nu har jag sålt min första sak. Jihu! men jag har lite frågor. Jag har fått mail från köparen att hon har satt in pengarna i dag på mitt konto men eftersom jag har annan bank så syns det inte än. 1. Ska jag ändå skicka den eller ska man vänta innan man verkligen ser att de är inne? 2. Jag är rädd att hon ska bli missnöjd (även om jag gjort en bra beskrivning) men borde jag erbjuda att hon kan få pengarna tillbaka om hon returerar varan om hon inte skulle gilla den?
1. Vänta tills du ser överföringen, det gör alla andra. Det händer (väldigt sällan men ändå) att folk struntar i att betala och bara låtsas betala. Har dock bara hänt mig 2 ggr på 1000 auktioner...
2. Nej är du ärlig i din beskrivning så behöver du inte erbjuda dig att ta tillbaka varan. Hon kan ju bara ha ändrat sig, eller råkat shoppa för mycket en månad, eller något annat, och sen bara hitta på en orsak till att lämna den tillbaka. Bud är bindande, och generellt tar säljare bara tillbaka en vara om de missat något i objektsbeskrivningen som spelar stor roll för köparen - t ex att du skrivit fel storlek 86 i stället för 92, missat en fläck eller ett hål, glömt att skriva att plagget är blekt/noppigt/annat... osv. Har du beskrivit plagget någorlunda bra så har du ingen anledning att låta köparen ångra köpet. Om köparen har ångrat sig och objektsbeskrivningen är bra, då får köparen helt enkelt stå sitt kast och köpa varan - hon kan ju helt enkelt lägga ut den själv till försäljning i stället. Så har jag gjort ibland då jag råkat vinna flera liknande auktioner, eller råkat köpa hem dubbletter av något. Då har jag lagt ut varan själv i stället sen.