• Jania

Tygblöjetråden 24

MammaEmilie skrev 2011-09-20 19:37:08 följande:
    Kura dom över natten med mycket kur,
    Ta mer än vad det står.
    johlinn skrev 2011-09-20 20:01:18 följande:
    jania - jag har inte haft det problemet med mina likadana blöjbyxor, iaf inte efter att de använts ett tag. I början blev de ibland fuktiga, dels för att de inte var ordentligt "Inkissade" men också för att jag inte lärt mig hur mycket inlägg jag behövde lägga i blöjan ännu!
    Hmmm....får väl testa extra mycket kur i då.
    Byxorna är begagnade så jag tycker att de lixom redan borde vara "inkörda".
    Får försöka sy till lite frotte-inlägg då för jag har bara flanell nu å de verkar inte så effektiva.
    Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • Jania
    Tygtiiger skrev 2011-09-24 15:40:18 följande:

Schnee schna schnappi... kunde inte låta bli

">

(den är helt rumsren)   

Har tänkt på den massa ggr när vi pratar om snappysar i tråden...
  • Jania
    betula skrev 2011-09-25 16:44:44 följande:
    Våran son kom den 13/9, men hamnade på neo/iva pga andningssvårigheter, så vi har inte kommit igång m tygisar ännu (ha haft annat att tänka på). Nu känns det som att det börjar bli hög tid att försöka få till det, men blöjbyten är verkligen inte grabbens favoritaktivitet så jag drar mig för att ge mig på att lära mig tygisar :/ Vi har både vikisar, AIO, pockets mm så något borde ju funka... Men jag tror att både AIO o pocketsen är lite stora och då skall jag till o lära mig vika då :P Snappis tänkte jag främst om han skulle få ligga i enbart vikis utan tätt skydd och "lufta" lite mer en stund. Helt naken vågar vi inte riktigt då han raketbajsat på mamma, golv, inredning ett antal gånger redan...
    Grattis till Lillen

Tygisar funkar fint för den ovana. Jag har kört så lite engångs att jag tycker det är krångligare än våra vikisar.
    Det kommer nog gå som en dans för er
  • Jania
    telgebo skrev 2011-09-26 17:53:47 följande:
    Hur sjutton ska jag lyckas med detta? Jag provvek den där drakvikningen som Viena var så gullig att översätta men jag får så korta flikar kvar att jag inte fattar hur jag ska få den att stanna kvar på bebis när blöjbyxan ska på så nu undrar jag om någon vänlig själ kan förklara den här limpvikningen åt mig på ett lättförståeligt sätt för när jag tittar på bilderna ser det så enkelt ut men jag får då inte till det alls, blir bara snett och konstigt och jag måste lära mig detta nu känner jag då jag ska börja med vikblöjor redan på förlossningen/BB och inte kan lita på att BM kan sånt.
    Tänkte på dig å den där drakvikningen härom dagen... Du kan ju vika färdigt hemma, lite olika vikningar, så behöver du inte kämpa med det på BB
  • Jania
    telgebo skrev 2011-09-27 22:58:17 följande:
    Förresten kan man använda vanligt tvättmedel men skippa sköljmedel? Eller ska man köpa nåt speciellt tvättmedel? Jag tänker ju att det ju vanligt bomullstyg som tyg kökshandduk och det har jag ju inget speciellt tvättmedel till.
    Jag har använt coop änglamark ett par ggr. Sedan skona utan parfym. Några tvättar har jag använt tvättnötter, men de tog slut och jag har inte köpt några nya.
    Använd ALDRIG sköljmedel.

Den klassiska vikningen är den som du har på länken Loreena skrev in. Den du blev fövirrad av. Den är inte krånglig alls när man gjort den ett par ggr. Jag använder den och det går finemang. Min sambo kan också vika den - samtidigt som han ser på TV! Så det finns nog hopp för dig med 
    (Ja, det där med att han är man är på skoj...kunde bara inte låta bli att driva lite med det motsatta könet i dess frånvaro).

Här är en länk som nå'n annan här i tråden tipsat om tidigare. Det är finfint att vika så runt benen så klarar blöjan bajset lite bättre. Tyvärr har Pyttis fortfarande diarre så ingen blöja klarar hennes nu. Men EC funkar ganska bra och det blir oftast bara en eller ingen bajsblöja om dan

Nu ska jag leta efter nå't som nån skrev i tråden för nån dag sedan....minns inte vad det handlade om så det tar väl en stund :-P

God natt på er/God morgon
  • Jania
    telgebo skrev 2011-10-10 17:11:38 följande:
    Jo min tanke är att man kanske kan spola av bajsblöjor i toa och sedan skölja det sista under kran i handfatet. Jag har inte köpt nån blöjhink än men ska göra en beställning.

Nån som vet hur lång tid det tar att få sakerna man beställer från Minimundus? Om man beställer idag tex hinner man få sakerna före helgen?
    Jag har slutat skölja blöjorna. Funkar fint. Nu, med mer eller mindre fungerande ECande, så har jag många dagar bara en bajsblöja. Vissa dagar går det väldigt lite blöjor så nu blir det tvätt var tredje dag. Inget problem med lukt utom i hinken förstås, men den sköljer jag ju ur...

Tror det kanske kan ske att du får grejorna innan helgen...ring å fråga dem, de är jättesnälla
  • Jania

Om man fått ett plagg som är av fleece och personen innan lyckligt ovetandes har tvättat detta med mjukmedel. Kan man tvätta ur mjukmedlet och fleecen får tillbaka sin funktion eller är fleecen för alltid "förstörd"?
    Hur många tvättar kan det behövas?
    Hur många tvättar får man räkna med för att bli av med lukten av mjukmedlet?

• Jania
    Tygtiiger skrev 2011-10-12 23:44:22 följande:
    betula - prova ett fyrpack ullrikes formsydda frotté och en imses soft byxa i S eller NB (enklast från minimundus). Det kommer du tycka är mycket lättare. Det går att få tätt på spinkiga ben och stora magar och frottén håller emot amningsbajset. Blött blir det men inte lika dyngsurt som med vikisar. (Eller slå på stort och köp någon annan pocket)
    Ullrike frotte är braiga. Använder dem mycket Så jag håller med.
    Marmacita skrev 2011-10-13 08:13:47 följande:
    jag tyckte tygisar (vikblöjor fårn imse) höll halva natten typ o de ammas ju ändå en del på natten så en till två gånger per natt kunde jag ju byta blöjan innan de skulle äta bara....men det jag det
    Håller med även i detta...
    Har kört tyg på natten tills för ett par dar sedan (Pyttis är ca 8,5 v) då hon inte längre verkar bajs på natten. I övrigt är hon ganska duktig på att säga till när hon behöver "gå på toa" så ECandet funkar hyfsat nu.
  • Jania

Det ska jag testa. Tack

Svar på tråden Tygblöjetråden 24