• Jania

Tygblöjetråden 24

helene 355 skrev 2012-02-14 18:01:56 följande:
    aaa jättebra sida :) tack

Tror du kan hitta hyfsat med info om ec även på sjalbarn.se. Har inte kollat så noga så jag lovar inte. Sedan kommer det ju på diskussion här med ibland
    Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • Jania
    Palsternacka skrev 2012-02-15 14:17:24 följande:
    Nu är lillebror här, men än har jag inte börjat med tygisarna. Det får ta lite tid, just nu är det fullt upp med amning och sånt, och så fick vi så mycket reklamblöjor på BB. De får duga så länge.

Grattis till din nya lilla "tygis"
  • Jania

Hörrni...jag har liggandes Bumpy ullbyxor i flera storlekar. Nu funderar jag starkt på att göra mig av med dem. Nå'n som kan tipsa om hur mycket man kan ta för de beg ull-bumpisarna? Jag har inte använt dem, provade ett par ggr i början o nå'n gång senaste månaden. Känner inte att jag kommer använda dem alls mer. Vet inte hur många ägare som haft dem innan (då jag köpte dem beg) men de ser fräscha ut, särskilt de små storlekarna (ser nästan oanvända ut ju...)
    Nåja, vad tror ni som vart med lite längre o kanske har ett hum om beg.priser i dagsläget? 

• Jania
    Bobelin skrev 2012-03-09 12:33:22 följande:
    Så då har jag också hittat hit!
    Väntar en sladdis (nr 5) om 10 veckor och har börjat fundera på tygblöjor. Använde tygblöjor på mina 4 numera stora barn under hela 90-talet. Då var det vikblöjor från Ullrike och ImseVimse med hemstickade ullbyxor, ullbuxor från IV och tunnare PUL-byxor av lite olika märken (Diaperaps, Bumpy) som gällde. Hade även några AOI från Kooshies (de var inte särkilt bra, men söta). Varvade detta med engångsblöjor nattetid och vid längre bortavistelser (+ att mannen inte alls var pigg på tygblöjor, så det blev fler engångs om han bytte).

Ser att vikisar och ull och PUL-byxor fortfarande verkar vara gångbart. Ser också att det tillkommit ett stort urval av AOI och pocketblöjor och undrar nu om de är lika bra som vikisar och vilken sort man ska satsa på? Tänker nog hålla fast vid vikisar som huvudblöjor men vill ha några alternativ när man ska ut och så, och så nåt som funkar lite smidigare för att övertyga nya mannen.

Undrar också vart man kan köpa dagens tygblöjor (till bra pris förståss!).

Och på minimundus.se kan du hitta formsydda frotteblöjor som är super
     De är inte så stora, men min lilla tjej är ganska så smal så på henne har de passat från start och funkar än (hon är ca 69cm o 7,3kg). Annars har vi använt vikisar (jysk och några vi köpte beg) och PUL-byxor. Har IVs ullbyxor med men vi har aldrig fått det att funka riktigt bra.

Vet inte om det där hjälpte dig alls, men....ändå
    Lycka till   
  • Jania

Nu, hörrni, kanske jag bara kommer in och "nostalgi-läser" snart. I förrgår blev det två kissblöjor, sedan dess har vi prickat detta med pottan hela dagarna. Vi får se hur det går imorrn när vi ska åka och handla...
    Är väl för tidigt att kalla det för att hon är torr, men det är nog fasen inte långt ifrån. Ska ev köpa hem några trainingpants, kanske.

God natt på er så ses vi då och då     

• Jania

Ah! Kunde inte hålla mig här ifrån

• Jania
    Velveteen skrev 2012-03-16 13:05:08 följande:
    Hej, vår dotter är nu snart 4 månader och väger ca 6 kg. Vi har använt tygisar sedan hon var 1 månad. Jag har ju förstått att de blir torra/blöjfria fortare eftersom de tycker att det är lite obehagligt med den lite våta känslan. Men dottern tycker VERKLIGEN att det är obehagligt, hon kan kissa 1/2 dl och känna av det trots fleeceinlägg som jag inte ens känner är våta när jag byter på henne. Hon småkissar  under dagen så ibland får jag byta tygis 3-4 ggr/timme för hon slutar inte gnälla förrän blöjan är bytt! Vissa dagar hinner jag inte göra annat än att byta blöja känns det som....

Jag har testat olika varianter (se mitt tidigare inlägg om ni är intresserade) och någon modell kan hon ha i 1-2 timmar som bäst. Hon hade en engångsblöja på sig i 11 timmar en gång (hon sov länge den natten!) och den var ju massivt våt och luktade hemskt men då gnällde hon inte minsann

Men jag tänker fortsätta med tygblöjor och funderar på vikisar eftersom jag ändå får byta så ofta och det tar tid att tvätta och torka de tjocka AIO och pocketblöjor. Känns så "onödigt" att lägga de i tvätten för 1/2 dl kiss.

Har stora vikisar i ca 70x80 från ULRIKE men blir så klumpiga när jag limpviker dem. De är ungefär som en kökshandduk i materialet. Så har läst här nu att ni rekommenderar Ikeas (men som verkar vara slut och finns ändå inget Ikea där jag bor) och Jysks. Jag skulle hellre vilja ha ekologiskt tyg men okej då, kan tänka mig Jysks, men ni som testat dem, hur länge räcker dem, dvs hur gammalt/tungt har era bar varit som mest? De måste väl till slut  bli för småatt vika runt barnet eller är dem "one size" om man får göra olika vikningar eller ta flera?
    Jag använder fortfarande jysks 'tvättlappar' på min dotter ibland. Hon är ganska smal; 69 cm och ca 7,3kg. Det funkar än så länge eftersom vi använder snappis som håller ihop blöjan bra trots att den inte når lika långt runt. Vi använder "vanlig" tringelvikning, eller vad det kallas...
    Så här:
    http://www.tygisar.se/tygblojor.php?artikel=24

http://www.faktisktpraktiskt.se/VIKNING/vikning.html

Har faktiskt ingen aning om vad en sån där jyskblöja väger, har aldrig reflekterat över det :-/

Lycka till nu, hoppas flera har svar åt dig      

• Jania

Åh, vilken "nostalgitripp" att titta in här. Har inte vart här på evigheter (månader).
    Dottern är nu ett år och nån vecka - ingen pyttis längre!!
    Det går åt blöjor när hon sover middag, men nästan aldrig annars. Pottan funkar fint, även när vi är ute på utflykt el dyl (nästan bättre när vi inte är hemma. Kanske att hon vet att toalett/blöjbytnings-möjligheterna är sämre utanför hemmet?)

Hur som så är det skoj att se att tråden lever och att det trillar in flera som vill/ska börja med tygisar.

Keep up the good work

Kramar till alla goa      

• Jania

sitter på mobilen nu så har svårt att skriva. Såg att några frågade om pottning. Hoppas vara inne via dator i dagarna o ska göra mitt bästa för att svara då. Sov gott så länge

• Jania
    betula skrev 2012-08-26 01:03:39 följande:
    Vad härlig att få till pottan så tidigt! Vi har hela tiden tänkt att vi skall börja potta mer effektivt, men det bara rinner ut i sanden hela tiden. Grabben fyller ett om några veckor och vi är låååååångt ifrån duktiga m pottan. Tips på hur man bäst kommer igång??

Oj, vet inte om jag har bättre tips än andra. Jag började ju hålla över handfatet väldigt tidigt (pga "frätande diaréer"). Det funkade så bra så bra. Men det är ju några toalettbesök om dagen, så glädjen (för mina trötta armar) var stor när vi fick en fin röd pottstol, BabyBjörn, när liten var ca 9v.

Taktiken, om man kan kalla det så, har inte varit samma rakt igenom egentligen. Det har ändrats lite allt eftersom hon blivit äldre.
    I början var hon mycket tydlig med tecken. Vi kallade det 'lilla bajsmunnen' eftersom hon snörpte ihop munnen när det var dags. (Tyvärr kunde det vara allt från 1-15min innan det kom nå't efter visat tecken, jobbigast för sambon vars tålamod inte är riktigt det samma som mitt )
    Vart efter har det mer o mer blivit, dels vid signaler eller mammaintuitionen, men mycket före/efter mat/sömn. Då det är naturligt att man själv skulle gå på toa, tänker jag.

Så är det väl det går till på det stora hela
  • Jania
    llotta skrev 2012-08-26 06:21:45 följande:
    Jania - jag är nyfiken på hur ni gör rent praktiskt (kanske borde jag gå in på EC-Sweden)? Min dotter, som är några månader äldre än din, kan säga till men när hon gör det när vi är på språng står jag ofta lite handfallen. Har ni alltid en potta med (modelltips?)? Vad lyckliga vi blev både dottern och jag när vi var på Ikea häromveckan och kom in i deras skötrum där det stod en potta. Kunde ta av en torr blöja, låta dottern kissa på pottan och sen på med blöjan igen. Härligt. Jag tror jag måste förtydliga ytterligare på fsk att det vore bra om de satte henne på pottan där med...
    Ja, vi (läs: JAG, sambon o liten är sällan på äventyr längre stunder/sträckor utan att jag är med) har pottan med oss.
    Tills för nå'n månad sedan tag jag helt enkelt med insatsen ur pottstolen. Den är ganska liten och gick med lite micklande ned i skötväskan (en liten ryggsäck på ca 8-10L från north face). Den största nackdelen är stänkskyddet som gör det lite svårare att packa ner den.
    Min mamma hittade sedan en "flickpotta" från typ 70-talet på en loppis. 15 spänn eller nå't
    Den har inget stänkskydd vilket gör den lättare att packa ner. Den har även ett handtag vilket gör det möjligt att hänga den utanpå väskan (om nu vi skulle lyckas att ge oss ut på lite längre vandring nå'n gång...).
    Den pottan är från Hammarplast. Vet inte om den tillverkas längre.

I nödfall kan hon kissa hållen över handfat/marken, men rent generellt kan man säga att hon bara verkar släppa på det värsta trycket då o sedan håller sig till nästa eller bättre tillfälle.

Så...hoppas att ingen blir surig för en liten avstickare till pott-spåret i blöjtråden
  • Jania
    llotta skrev 2012-09-03 21:45:08 följande:
    Vi började potta eller hålla över toan när dottern började äta ordentligt med fast föda runt halvåret. Alltsedan dess (hon är snart 17 månader nu) har vi fångat det mesta bajset så. Hon gör ljud som vi lärt oss känna igen och klarar oftast av att hålla sig tills vi fått fram pottan. I morgonrutinerna ingår en stund på pottan (hon säger till en liten stund efter att hon vaknat) då hon ofta både kissar och bajsar. Det jag funderar mer på är hur ni gör om ni är på språng, Jania? Och hur funkar det med eventuell förskola. Hemma säger dottern till för kiss ett par gånger om dagen och kissar i princip alltid efter sömn, när vi kommit in och efter mat. Ska se om de kam få henne att sitta på pottan på fsk i samband med att de ändå byter blöjor iaf.

Vi har inte börjat m förskola ännu. Förhoppningsvis kommer hon vara över två år då hon börjar o jag jag räknar kallt med att hon är blöjfri vid det laget Cool
    Angående 'på språnget'; se ovan

Våran lilla skrutt kissar praktiskt taget alltid efter dag-sovstunderna. Om man inte står där innan hon vaknar, då verkar hon hålla sig tills man kommer till pottan (om man går dit direkt). Natten är väldigt sällan som det blir nå't i blöjan. Men visst blir det en skvätt på golvet ibland, särskilt på FM då hon verkar kissa som en gnu...
    Sedan är det ju faktiskt mig det hänger på att veta när det gäller. Sambon kan inte läsa henne och hon ändrar signaler lite då o då tyvärr. Senaste veckan har hon börjat säga 'mamma' när det är dagsm känns som en mycket bra början på den verbala kommunikationen....
  • Jania

Kan tillägga med angående 'hur' vi gör. Vi gör inga ljud utan jag säger att det är dags att gå på pottan o kommer det nå't så säger jag att det var bra att hon kissade/bajsade i pottan. 'Vad skönt att få kissa/bajsa i pottan, nu käns det lite bättre,va?' Typ nå't sån't. Lite uppmuntrande ord om magen är trög eller 'lilla pottasången' då o då kan med vara skoj så att hon känner att pottan är rolig med, inte bara nå'n man måste.

Nu äntligen är sambon hemma o jag ska få ta en dusch...värsta lyxen Skrattande

• Jania

Hehe...ja, känna på kisset eller bajset är riktigt populärt här med. Repliken 'INGA HÄNDER I POTTAN' hörs ruskigt ofta i vårt badrum Tungan ute

Tråkigt att det inte är skoj med pottan. Vet inte varför han blir ledsen, men liten har nästan från början haft som signal att småsnyfta lite just innan hon kissar. Det gör hon fortfarande ibland när hon sitter på pottan. Hon reser sig o vill gå därifrån, gnäller, gnyr. Då sätter vi henne tillbaka på pottan o hon blir ibland fly förbannad, men i de flesta fall så kissar hon nästan på en gång. Även vid bajs ställer hon sig upp flera ggr innan det kommer nå't, som om hon pumpar ut det....
    Hon får för övrigt aldrig ha leksaker el dyl med sig på pottan, då leker hon istället o man kan sitta o vänta tills fan kommer o avlöser en.

Nä, duscha var det ju.

Kram o god natt för den här gången

• Jania

Sitter inte vid min egen dator så kommer inte åt mina favoriter just nu, men om ingen hinner före så ska jag försöka pytsa ut en länk eller två imorrn.

• Jania

Så bra

Här är några länkar i alla fall. 'Utifallatt'

http://www.tygisar.se/tygblojor.php?artikel=16

http://ylihilseen.vuodatus.net/page/harsosuperleija

http://www.faktisktpraktiskt.se/VIKNING/vikning.html

Så där. Den mittersta har jag inte provat. Har i o för sig inte provat så många olika vikningar. Har trivts bra med den där "vanliga" triangelvikningen...

God natt    

• Jania

Lite OT, men är det nå'n som har koll på sjalbarn.se? Det var ett tag sen jag var inne och nu verkar inte sidan funka/finnas...!?
    Me need that page!!
    Någon??

Har världens bästa unge av årsmodell 2011
Svar på tråden Tygblöjetråden 24