• Jania

Tygblöjetråden 24

Tiger - Tackar för tips/info.
    Det där med blött har vi fått erfara flera gånger nu tyvärr...hoppas vi slipper det med nya byxor

Florentina - mycket bra att veta om diaperaps. Då blir det IV Soft denna gång.

Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • Jania

Ser att ni diskuterar EC idag (söndag)...
    Jag är väldigt intresserad av det. Finns det någon diskutionstråd här på FL eller är det ecsweden som gäller i forumväg?
    Nu är flickan fyra veckor gammal och har fått diarre med ruskigt röd rumpa som följd. Försöker byta blöja ofta och under amning (då hon ofta bajsar/kissar) så tar jag på en engångsblöja då tygisarna inte hållit detta flytande bajs inne (hon har väl lite för smala lår så det smiter ut där Rynkar på näsan )

Å så måste jag passa på o fråga hur jag blir av med lukt i mina tygisar (vikisar och ullrika frotte samt IV soft och gamla bumpy). Vad gäller? Bikarbonat eller ättika? Har hällt i lite ättika tidigare men det verkar inte ge resultat. Hur mycket ska man hälla i?

God natt på er så länge...

• Jania
    enny signatur skrev 2011-09-11 23:26:27 följande:
    jag sitter mest på sjalbarn gällande EC, bra om man är sjalare. Annars är väl ec sweden den vanliga? Men jag minns inte att jag gillade den och var inte alls förtjust i råden där. Jag gillar inte iden med ljud förknippade med toalettbesök tex...
    Hur tänker du kring detta med ljud vid toalettbesök? Jag har nämligen idag börjat prata lite med Pyttis när hon bajsar eller kissar. Typ ljud och när hon gjort ifrån sig säger jag att hon är duktig.

Nån som har braiga tips på hur man kan få det att funka med EC? Känner att jag kanske är lite mesig... Och det får inte bli för krångligt eftersom jag vill få med sambon på det hela.

Ok, kanske borde leta efter tråden på sjalbarn istället, men jag trivs ju så bra här med er *säger jag med tjuren Ferdinand-ton* Flört Hjärta
  • Jania
    telgebo skrev 2011-09-12 22:24:45 följande:
    Har du läst Panteys bok Potträning? Kan rek annars.

Jag undrar hur lång tid det ska ta innan sjalbarn aktiverar mitt konto? Har reggat mig för 2 veckor sedan och fortfarande väntar jag på aktivering.

Såg att ni pratade om EC tidigare, jag har tänkt att börja med EC från start. Några tips hur man gör det praktiskt med en nyfödd?
    Nä, den boken får jag kolla upp då Glad

Det här med ditt konto på sjalbarn får du nog göra om...jag fick ett aktiveringsmail samma dag eller nån dag efter när jag reggade mig så det låter som att nå't blitt fel. Kanske att du av misstag utelämnade en bokstav i din miladress eller nå't annat typiskt som man råkar göra ibland...?
    Testa igen så får du nog ett mail väldigt kvickt Skrattande
  • Jania
    Salt Groda skrev 2011-09-12 21:34:58 följande:
    Och sen det här med storlekar..... Mitt nya IV cover i newborn är exakt lika stort som det gamla IV cover jag har i small. Konstigt, det kommer ju inte att passa på en nyfödd!!
    Jag har IV soft till Pyttis som kom i Augusti. Funkar ganska bra, men visst blir det inte helt tight i låren. Värre var det dock med de gamla jag hade, var tvungen att dra "vingarna" med kardborre omlott i fram för att det ska hålla ihop. Men det funkade ändå när hon var bara tre dar gammal
  • Jania
    enny signatur skrev 2011-09-12 12:42:56 följande:
    Jag tycker inte om tanken på att ett ljud kombineras med toalettbesök, det känns som manipulering och.. hmm hur förklarar jag det utan att det låter dumt? Jag vill inte att något ljud som sådant blir acosierat med det, men visst pratade vi när barnet var på toa ;)

Tror jag förstår vad du menar. Slutade med ljuden faktiskt för det kändes lite fånigt. Nu pratar jag bara å hon ser fundersam ut....hehe
    Men jag tror det kan funka med det ni verkar kalla EC light. Jag håller henne över handfatet vid blöjbyte och har hon inte hunnit kissa/bajsa i blöjan redan så kommer det då och det verkar hon trivas med. Å jag är glad om blöjan inte är blöt jämt Skrattande

Nå'n som har tips på potta som funkar bra för 4 kilos klump?
    Tänkte ju inte på att man kunde använda potta så tidigt så jag har inte botaniserat bland utbudet ännu.......

Kram å god natt (idag igen Flört )
  • Jania

Hur ställer man sig till detta:
    Har på en flanellvikis. Pyttis somnar snart, men kort efter gör hon ett litet ljud från sin säng. Jag hör ljudet från köket, går till henne och hon är vaken. Nyss har hon ätit så det borde inte vara det, tänker jag. Hon gör sin "kiss-/bajsmun". Oh! Om jag är snabb hinner jag utan att stressa ta av blöjan å hålla henne över handfatet. Allt går bra, hon kissar o bajsar. Pyttis har dock pruttat en litenliten prutt som gett en liten grön fläck i blöjan.
    MEN hörnni! Jag torkade bara lite på den gröna lilla fläcken å satte på henne blöjan igen.......Rätt eller feeeel???

• Jania

Tack också för pott-tips.
    Synd att jag inte hann kolla här innan jag var till stan igår. Såg en beg Babybjörn på en butik....
    Men det dyker nog upp nå'n en annan gång med

• Jania

Men om blöjan fortsätter vara torr? Den är med om sin andra amning nu (Pyttis kissar/bajsar ofta då, men inte idag tydligen) och vart med typ halva dan. Hur länge är det okay att använda samma? När blir man en "dålig mamma"  som låter barnet bli ofräscht?

• Jania

Heh...skönt å höra. Då känner jag mig mindre rutten

Svar på tråden Tygblöjetråden 24