• Jania

Tygblöjetråden 24

IVFmamma skrev 2011-08-29 20:07:57 följande:
    Man snålar, snålar, snålar. Stora flickan börjar nästa tisdag och hon fyller 3 i oktober. Sen har jag trots IVF lyckats bli gravid tätt och då kunnat vara hemma längre
    Men oavsett hur mycket man snålar så har man ju enligt föräldraledighetslagen inte rätt att vara hemma på heltid mer än 1,5 år...
    Får inte ihop det. Går ni 'om varandra' ni föräldrar och jobbar deltid med någon alltid hemma?
    Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • Jania
    Tygtiiger skrev 2011-08-29 20:52:10 följande:
    Oh, ullrikes frottéblöjor är de BÄSTA! Hjärta Vad roligt att minimundus säljer dem
    De suger upp skitbra och sitter som en smäck (du måste ha snappi till dem) och imses blöjbyxor funkar kanon. Men de är rätt små, min klump till son väger 7 kg och det är precis att de går på nu, och de tar väldigt lång tid att torka, måste tumlas det sista för att bli helt torra.
    Syftar du på ullrikes blöjor när du säger att de är små? De säger att de ska funka upp till ca 10 kg. Men det är klart att om man är knubbig, vilket pytteglyttar brukar vara, så kan det ju lätt bli att man inte kan ha allt även om man väger mindre Tungan ute

Jag tycker med att det är fint att minimundus har dem. Ringde idag för att försäkra mig om att det verkligen är ullrike. Och det ska det vara enligt hon jag pratade med...
    Jag har två st hemma redan å blev glad att de sitter så bra. Å extra glad när jag såg dem på minimundus.

Jag har några snappisar som jag fick med de begagnade blöjorna jag köpte. Det står dock på infolappen att man bör byta efter ett halvår eller nåt. Var köper man nya nå'nstans om man behöver?
  • Jania
    Tygtiiger skrev 2011-08-29 20:59:06 följande:
    Jo. Du har rätt att vara hemma utan att ta ut föräldradagar när barnet är upp till 18 månader. Första året påverkas inte din SGI oavsett om du tar ut pengar eller inte, därefter måste du ta ut 5 dagar/v för att behålla den. Du har därefter rätt att vara ledig med ersättning från FK tills barnet är 8 år. Så om du kan vara hemma utan ersättning första året kan du ta ut dagarna därefter!
    Klurigt värre....

Tror dock inte att jag klarar det ekonomiskt. Min sambo är egenföretagare och där går det väldigt mycket både upp och ner med inkomsten. Så vi har mest mitt att leva på.....

Vi får se hur det går. Drömmen är ju att pyttisen åtminstone ska kunna prata lite när vi lämnar bort henne.....
  • Jania
    Tygtiiger skrev 2011-08-29 20:52:10 följande:
    (Det tog tre veckor innan vår äldste hade fått sitt tilltalsnamn och tre månader innan han fått alla sina namn. Med lillebror tog det två veckor innan han fick tilltalsnamnet... och tre månader innan vi skickade in namnlappen, återigen. Kan vi hjälpa dig och rösta på namnförslag??)        

Om det vore så enkelt. Idag tyckte jag att min sambos förslag, Tilde, kanske faktiskt skulle funka. Jag har gått och klämt på namnet i flera dagar. Men när jag kläckte ur mig att det kanske faktiskt känns bra att kalla henne det säger han; Emilia.
    Asså, han har gjort så flera ggr. Vi har diskuterat kring ett namn och jag har låtit det sjunka in å nästan accepterat vårt "val" och då kommer han med nå't nytt.
    Emilia är fint, sa jag. Men efter en stund kände jag att det nog inte var riktigt rätt. Och att jag dessutom i flera dagar har gått och funderat kring Tilde. Tilde låter piggt, glatt och lite busigt tycker jag. Emilia låter mer som hon tar det lugnt och kanske målar naglarna så fort hon får några sekunder över..... Finflicka liksom....

Nåja. Hur som så är det sent nu och lilla Pyttis ska ha mat. Hade mjälkstockning för en vecka sen så jag måste passa mig för att gå för länge mellan amningarna.

Många tack o kramar för svaren jag fått ikväll. Kikar in en annan dag o ser om nå'n skrivit nå't mer svar 

God natt på er allihopa
  • Jania

Någon som har erfarenhet av Diaperaps blöjbyxa? Är den bra? Hur är storlekarna?

• Jania
    betula skrev 2011-08-29 22:07:38 följande:
    Är det de blöjorna som bara kallas formsydd frotteblöja på deras sida? Den som även ingår i ett av "provpaketen" de har?
    Tänkte beställa IV blöjbyxor därifrån här i dagarna o om de blöjorna är så bra kanske man skall ta ett sånt testpaket och passa på o testa en sån oxå, när man ändå är i farten o beställer liksom...
    Ja, de heter bara formsydd frottéblöja. 189kr /4 pack
  • Jania

Tittar in imorrn igen. Håller tummarn för svar
    Börjar dock känna mig jobbig med alla frågor, men vart annars vänder man sig.....?

Natiinatti

• Jania
    telgebo skrev 2011-08-31 12:46:49 följande:
    Vilken NB blöjbyxa skulle du rekommendera? Ska använda vikblöjor.

Funderade på IV soft men den finns inte i NB storleken eller finns den att beställa någon annanstans?

Beställer 3 st och hoppas att bebis inte kissar mängder så man klarar sig i 3 dagar tills man tvättar igen.
    Tror att minimundus har IV Soft i NB.
  • Jania
    telgebo skrev 2011-08-31 13:32:40 följande:
    På vilket sätt skaver kardborren menar du på barnet?

Jag har ju inget som helst aning hur stor min bebis kommer vara som nyfödd men jag tippar på något på 3 kg och då borde väl NB bli bra? Om den nu skulle väga 4 kg då passar väl NB också väl?

Jag har tittat på blöjbyxor på IV och på Minimundus och jag tycker det är jättesvårt att veta vilken byxa som är värd att köpa, finns en uppsjö men det lutar åt Organic cotton eller sofr från IV. Hoppas den inte skaver något.

Är det inte svårt att beställa från Babykind om man är kass på engelska?
    Ska kika på sidan och se vad de skulle kosta.

Tack för ditt svar.
    Kanske du redan beställt, men det låter som det skulle funka med NB för dig.

Vår Pyttis vägde 3780 när hon kom (nästan 4, två v senare) o vi kör med NB. De är till och med lite stora tycker jag... Men det är gamla byxor, mönstret finns inte längre och vi har några som kallas nattbyxor, men de verkar inte tillverkas längre så mitt (köpt beg) är nog ganska gammalt.... Några byxor har svårt att hålla tätt med Rynkar på näsan  Lurad?
    Tänkte själv kanske beställa ett par nya IV Soft...
  • Jania

Ingen som har erfarenhet av Diaperaps blöjbyxor? De har dem på minimundus å jag väger mellan dem o IV Soft...
    Någon?

Svar på tråden Tygblöjetråden 24