• 060810

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

bdmc skrev 2011-12-29 20:03:37 följande:

från det att remiss skickas till lund för knappop. hur l.ång tid får man räkna innan knappen sätts? görs det några förberedande undersökningar? 

Nu är vi nog ett litet specialfall, men för oss tog det 6 dagar!
    Läkaren (Einar) skickade en akutremiss till oss, eller remiss och remiss, han bokade tiden för op direkt när vi träffade honom. Det tog honom 30 sek att bestämma att hon behövde knappen och att det var akut.
    Så vi var där på tisdagen och på måndagen så opererades hon. ;)
    Det gick lite väl snabbt för min hjärna tror jag, men gud så skönt när det var gjort.

Hur är det med din lille kämpe nu? Tänker massor på er. Kram! 
  • 060810

Hoppas verkligen ni får en tid snart!! Vet hur jobbigt det är när sonden ryker hela tiden och man måste sätta ny. Det fick jag aldrig lära mig vilket är trist med tanke på alla resor vi tvingades göra stup i kvarten.

• 060810

Ja jag fick aldrig lära mig. Står t o m i papprena att de inte hade några planer på att lära mig sätta sond... SUCK!!
    Önskar vi blev flyttade till neo och inte till vanliga avdelningen!! Neo verkar va bättre...
    Såg en liten tjej på 1 vecka idag i affären med sond (sonens  dagisfrökens bebis), sa till henne att det var skönt att se en "normal" bebis! ;) Hon bara log, för hon visste vad vi gått igenom med Jonalie. 

• 060810

Hur ser ni på det här att leka med maten och stoppa in o spotta ut igen.
    Jonalie har börjat att mest leka med maten nu och stoppa in i munnen och sen spotta ut igen.
    Jag ser inget dåligt med det alls utan är glad för allt. Vissa dagar vill hon äta liite, vissa dagar bara håller hon på så här. Jag ser inget fel i det utan ser det som framsteg. MEN nu kommer vi till vårt stora problem, som vanligt neo sköterskan och dietisten, som tycker att hon inte får hålla på så här utan måste äta maten istället.
    De tycker att knappen ska bort om 6 veckor. Finns ju inte på kartan som ni vet.

Visst borde man va glad när hon vill känna på maten både via händer och mun?

Jag tycker hon är jätteduktig ju.

• 060810

Vi har bara matning med pump nattetd men jag slänger alltid slangarna (ej kopplingsslangen) och tar nya. Att göra rent dem går inte tycker jag så jag tar alltid en ny varje kväll. Eller nya, det är ju två st. ;)

Hoppas ni kan komma ner till 5 gånger per dag med pump!! Vore ju en jätteseger för er!!

• 060810

Någon här som ger refluxmedicin via knappen? Vad har ni för någon då? Vi har testat nexium (funkade inte då hon fick kraftig diarré), omeprazol (fastnade kornen i slangen) och nu losec. Losec gick smidigt först men nu tycker jag det är jättesvårt att få upp alla kornen. Någon som har tips? Att ge via munnen funkar inte, då spyr hon. :(

• 060810

Åh vad skönt bdmc att Tim ska få sin knapp så pass snart!
    Det är ett helsike att ha dem kopplade när de rör sig. Testade med Jonalie för att slippa handsonda men usch nej hon fixar det inte. Hon hatar att va stilla den ungen. :( t o m bup har kollat på henne och säger hon är överaktiv! ;) så jag skojar inte om att den ungen inte är still! ;)

• 060810

Jag har två äldre barn och jag kan bara instämma i det som trim skriver! Mina andra två är 3 och 5. Jonalie är nu snart 17 mån. ;) stora tjejen som snart "firar" 1 år med sin knapp.
    Men hon är ett jävla heltidsjobb!! Kräver som en vanlig 1 åring + en jäkla massa mer. Särskilt nu när hon är sjuk! Asjobbigt!!
    Men vad gör man inte för sina små!

I natt var förresten första natten Jonalie sov borta om man räknar bort vår 19 dagar långa sjukhusvistelse när hon föddes. Kändes sjukt men jag behövde det!! Jag fick 7 timmars ostörd sömn!! Det ni!! Det var underbart!!

• 060810

Jag hade vb. Har skickat in ny ansökan nu. Fick 1/4 sist, nu hoppas jag på höjt till minst 1/2. Vi får se vad de säger. ;) väntar på läkarintygen som aldrig kommer! :( ska på dem igen på onsdag. Känns så hopplöst att behöva vänta! Vill ju ha pengarna!! Hon gör hål i min plånbok denna ungen!

• 060810

Bdmc: har ni någon kurator som kan hjälpa er? Jag hade inte det men hade gärna haft det.
    Jonalie har med mer än bara matproblem. Jag sökte när hon var 10 mån.
    Bra ni ansökt om mer tid på dagis. Alla mina går 8 timmar per dag. Även Jonalie med men hon är mest hemma och sjuk. Så även nu. Misstänkt lunginflammation så ska till vc imorgon med henne.

Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!