Inlägg från: villsågärna38 |Visa alla inlägg
  • villsågärna38

Vi som gör äggdonation ute i Europa, #3

plupp06 skrev 2010-06-09 13:30:48 följande:
    Inte varje dag man får leka barnmorska och styra UL apparaten Förvånad  hoppas du inte behöver göra det något mer framöver nu bara, eller jo kanske vid ett syskonförsök på frysisen!

Fick du någon förklaring till vad dessa komplikationer skulle kunna bestå av?
    Enligt läkarna på Huddinge så godkänner inte Socialstyrelsen att man sätter in två embryon vid ÄD för att tvillinggraviditeter räknas som riskgraviditeter och vid äggdonation har man ju oftast embryon med så bra kvalitet så chanserna för tvillingar är mycket större än vid ivf. Riskerna man talar om är komplikationer som att något av barnen dör i magen, att de föds för tidigt samt att det var ökad risk för CP-skada. Har verkligen försökt tjata på Huddinge för att få två så jag har hört alla argument från deras sida om att bara sätta in ett ägg... Kram
  • villsågärna38
    isisisis skrev 2010-06-09 15:31:03 följande:
    Ang havandeskapsförgiftning så kan man förebygga det genom at ta Fragmin eller trombyl.
    Ang CP skador så är alla CP skador förlossningsskadoor.
    Ingenting som bara uppkommer
    Nä men enligt de forskningsstudier som finns så är det vanligare med den typen av komplikationer vid tvillinggraviditeter. Iaf enligt läkarna på Huddinge.
  • villsågärna38
    LoLiNi skrev 2010-06-09 17:19:20 följande:
    Hörde av min ivf-väninna att man är väldigt försiktig med att sätta in fler än ett embryo över lag i Sverige - att man nästan undantagslöst spar det till "sista chansen"-försöken!

Omstart: kommer du och hjälper mig vid VUL på onsdag då, nu när du är proffs? Flört

Kramar
    Låla
    Vid ivf kan de vara lite snällare med två, vi har fått två tillbaka flera gånger vid ivf. ÄD däremot är som att tala med en vägg, de är benhårda på bara en. Tyvärr...
  • villsågärna38
    isisisis skrev 2010-06-09 21:25:39 följande:
    Ja,det är sant.
    Det är högre risk för hvandeskapsförgiftningar vid tvillinggraviditeter,och de är alla riskförlossningar.
    Därför får ma tätare kontroler bla.

Det lät bra som om CP skador var något som följde med fostret som nån sorts sjukdom.
    Vilket det inte är.
    Det var det jag ville förklara,samt att ma kan avvärja HSF med blodförtunnande.
    Nä så är det ju inte, jag skrev nog lite otydligt tidigare. Har bråkat som fasen med Huddinge, de tycker nog att jag är lite jobbig på Huddinge. Vill jättegärna ha tvillingar
  • villsågärna38
    spiralling skrev 2010-06-10 11:13:13 följande:

Kanske onödigt inlägg av mig men kan inte låta bli . CP-skada innebär en skada på en omogen hjärna och den kan uppstå under fosterstadiet, förlossningen eller under barnets 2 första levnadsår (t ex om barnet får hjärnhinneinflammation).

Har svårt att tro att ÄD skulle påverka detta på något vis. I så fall måste de mena att det är större risk/chans med tvillingar och det i såna fall är större risk med för tidig födsel och CP-skador.

Kram till er!

Tack för infon Det är ingen som påstår att det har något med ÄD att göra utan läkarna jag talat med menar att risken för detta ökar vid tvillinggraviditet.  Kram
  • villsågärna38

Till mig har läkarna på Huddinge sagt att det är större risk för blödning vid ÄD oavsett ålder. Man tror att det har att göra med att äggcellen inte är ens egen. Oftast är dock blödningarna helt ofarliga men alltså nåt som alla som gör ÄD får räkna med.

• villsågärna38
    Pigan skrev 2010-06-10 20:48:21 följande:
    Detta har jag läst mig till:
    Sålänge livmodern är i bra skick har det ingen betydelse vilken ålder man är i vid ÄD. Exempelvis kan jag som "bara" är 35 ha en dålig miljö i livmodern medan någon som är 45+ har en livmoder i toppskick.

Vid både ÄD, IVF och en "vanlig" graviditet ser kroppen embryot som främmande. Den känner inte av att ÄD är mer främmande än en graviditet gjord under täcket. Detta vet jag med säkerhet då jag varit med i en forskargrupp angående "främmande föremål i kroppen"!

Jag fick en kraftig havandeskapsförgiftning i samband med min graviditet och den har i sin tur kickat igång en diabetes. Jag har aldrig haft problem med sockret vare sig före eller under graviditeten, men efter förlossningen fick jag det. Så i mitt fall sa läkarna att jag fått diabetes pga av HF.
    Intressant! Undrar varför man blöder oftare vid ÄD isf. Har du hört nåt om det? Det är flera läkare som sagt det till mig, bla en överläkare på Huddinge. Och en sa att man tror att det beror på ägget.
  • villsågärna38
    nilisen skrev 2010-06-11 23:44:04 följande:
    Har fortf inte uppdaterat mig i tråden. Orkar inte just nu. Beskedet vi fick idag var att barnet har klumpfot. Senast på onsdag ska vi få besked på långtidsanalysen gällande fostervattensprovet. Får då besked om det har några allvarliga samband. Om så kommer socialstyrelsen ta upp vårt fall på fredag för abort/födsel. Dessförinnan ska vi tillbaka till Östra för en second backup. Vi ska också få träffa ortopedläkare samt kurator.

Kram från en förvirrad, ledsen Nilla
    Oj, va jobbigt det måste vara för er!! Jag hoppas att inte barnet har några fler komplikationer. En av mina bästa vänner födde en liten son med klumpfot förra året och det har fungerat jättebra. Han har opererats och haft skena och kommer att bli i princip helt återställd. Vill bara ge dig lite hopp ang detta iaf. Håller tummarna för att långtidsanalysen ska vara bra!!! Kram
  • villsågärna38
    spiralling skrev 2010-06-12 16:56:27 följande:
    Hmmm...Både jag och omstart är i 30-årsåldern. Jag tycker jag ger en del och även tar emot tips och råd så klart. Blev lite ledsen av det inlägget men kanske jag missuppfattar.

Hoppas stämningen blir bättre här i tråden snart.

Kram till er!
    Tror inte att det handlar om den här tråden utan om den som riktar sig till 45+ (Vi gamlingar...). Kram
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa, #3