• nicely

Emetofobernas tråd 5

AnnaOctavia skrev 2010-12-15 23:41:33 följande:
    Har min första tid och psykologen imorn. Äntligen ska jag ta tag i det här.
    Ska få bort fobin! Måste försöka iallafall, kan inte vara såhär nervös när sonen föds. Eller, ska bli bättre iaf.
    Tänker på magsjukor varje dag, usch, det verkligen sitter i huvudet, man är så rädd för VKS.
    Tvättar händerna HELA tiden.
    Men har en fråga, det smittar inte så lätt som "vi med fobi" tror va?
    Jag menar, man måste väll stoppa fingrarna i munnen eller nått? Tvättar ALLTID händerna efter jag har varit ute eller så.
    Har mått illa idag, Tror att det kan vara för att jag har sovit och ätit lite halvdåligt. Måste äta regelbundet annars mår jag lite dåligt, sen jag blev gravid alltså.
    Men sen börjar man tänkar dumma tankar, eftersom man har varit ute idag.
    Usch. När ska vi alla slippa den här dumma fobin! =(
    Oh härligt annaoctavia!!!!!Skål
    Är precis som du men redan nu känns det bättre efter några samtal med psykologen. Vet många som fått magjuka i min närhet i veckan och jag är livrädd men varje gång så försöker jag tänka annat, vilket fungerar ibland.
    Tvättar inte händerna lika ofta längre och har till och med ätit utan att tvätta, vilket var grymt jobbigt.
    Imorgon har jag ny tid och då väntas nya utmaningar.

Det smittas om du får det i munnen har jag förstått det som. Om du inte stöppar händerna, saker eller mat som någon med smitta har rört vid så är det nog ingen fara. Vid toalettbesök så skall man tvätta händerna samt om man tar hand om en magsjuk, byta lakan, pyjamas, duscha vid magsjuka
    .
    Min dotter fick magsjuka förra året och jag tog hand om henne och var noga med hygien och tvätt. Blev inte sjuk. Blev inte sjuk förra året heller, rättare sagt det blev ingen annan i familjen förutom hon. Fast hon kräktes framför sin lillasyster och min man. Peppar peppar att vi inte får det i år!!!!
    Tror att jag måste smittas snart då jag klarat mig så många år och det skapar enorm ångest!

SKa julhandla på lördag i stan och det lär vara grymt mycket folk men ser det som en utmaning.
  • nicely
    milla2 skrev 2010-12-16 15:10:30 följande:
    fy fasen nu är ångesten på topp! min son har varit på dagis idag och jag frågar om x varit där han säger ja.. jag såg på fb att de fått magsjukan men enligt min son va ingen sjuk på dagis men d vet man ju inte.. tror ni min son blivit smittad de har ju ändå varit i samma hus idag?
    Svårt att veta men tror inte det. Var det någon annan hemma som var sjuk eller var det barnet? HUr gammal är din son. Ju äldre dessto mindre chans att bli smittad då man inte stoppar så mycket grejer i munnen.
    Ibland vet man inte vad folk menar med magsjuka, för jag förknippar det med kräk och inte diarré.  Kanske för att det känns så himla mycjet bättre att kissa genom rumpan än att kräkas. Några jag känner skriver magsjuka och då har dem bara bajsat diarré....
  • nicely
    Anonym (Fyy) skrev 2010-12-17 19:19:37 följande:
    Åhhh hemsk ångest...Hela julen känns förstörd!!Måste tyvärr gå tillbaks till mitt gamla jobb inom hemtjänst i slutet av januari...Mitt i värsta ms-perioden....Viiilll inte...Vad gör man?Kommer bli helt förstörd innan det är dags...
    Det kommer gå bra. Försök att inte tänka på det förrän det dags. Tänk på annat som är roligt. Jag vet att det är lättare sagt än gjort.
    Handhygien är viktigast. Använd handskar om du kan.

Lollisen- jag kan oxå vara med!

Mina78- stackars din lilla tjej! Skönt att dem hittade felet. Skickar en kram till er.

Varit på min hemskaste behandling för fobin hittills. Fick skaka hand och sedan gnugga händerna i ansiktet.... Och nästa gång blir det värre. Ångest som fan nu. Tänk om jag är smittad osv....
    Men det bästa var att ångesten la sig efter stund fast det fanns i tankarna. Enligt psykologen skulle jag stanna i tanken tills det kändes bättre. Och det gick.
    Hon sa oxå att ångesten kommer att komma tilbaka då och då men att jag måste stanna i tanken tills kroppen "kopplar" bort det. Det är tydligen så det funkar. Helt sjukt.
    Har ångest då och då och det är jobbigt men jag ska banne mig få det att fungera. Bort med fobin!!!

Känns lite sådär att man ska utsätta sig nu när det är mest smitta....

Annaoctavia- hur gick din timme hos behandlaren?
  • nicely
    milla2 skrev 2010-12-19 19:12:49 följande:
    japp lediga till 10jan..då börjar ångest ännu mer pga min lille plutt med ska börja dagis då!!
    samma här. Lilltjejen börjar oxå den 10 jan. Hade varit bättre om hon börjat på våren. Men bara bita ihop och hoppas på det bästa.

Min kompis son och dotter  blev magsjuka för en vecka sen men föräldrarna slapp. Hoppas jag har sån tur.

Igår var vi ute och åt på restaurang. Satt mittemot en kompis vars tjej ringde och sa att deras dotter kräkts ner hela sitt rum. Så han fick åka hem. Jag har varit så orolig att jag blivit smittad då jag satt så nära honom... Min man säger att jag så fjantig men kan inte släppa ångesten.
    Ska försöka stanna kvar i tanken men det är så himla jobbigt....
  • nicely

Martini- Du är så bra som försöker vara kvar i känslan. Bra jobbat.
    Vet exakt hur det känns och det är såååå obehagligt. Igår var det hemskt  för mig med. Kunde inte somna. Ångest att bli sjuk men gjorde som du, stannade kvar vilket gjorde då att jag inte kunde somna.
    Du kommer klara av att ha ett barn, tänk att jag har två och vissa här inne har fler! Och du jobbar på det hela tiden. Du kanske är botad när bebin kommer. Kämpa på som du gjort!
    Vi kommer må bättre!
    Om du vill ha läsare till bloggen så är jag intresserad. Skönt att läsa sådant som man känner igen sig. Jag har oxå stort bekräftelsebehov gällande magsjukan och smittan. Men nu får jag inte göra det, ingår i min behandling men har ramlat dit igen.....

Som min psykolog sa det kommer bli en pina men det kommer kännas bra på sikt. Man vill ju känna sig bra NU DIREKT.

Zasata- vilka tabletter???

• nicely

Anonym- din stackare. Fan vad jobbigt men du klarade det. Värre än så blir det inte. Men jag vet att det är svårt att tänka på det sättet.

Middiz- är du säker att det var kräk, har du pratat med henne?

Usch, har oxå ångest nu när jag läst här. Rädslan att blir dålig är enorm. Fan vill verkligen inte. Är hos föräldrarna nu och firar jul och det varit lite folk här.....har inte ätit biobics på tre dagar nu men ångrar det nu.....
    Tänker på er.
    Kramar!!!

• nicely
    Martini- stackare! Brukar själv få ångest på kvällarna och kan ligga vaken på natten. Känner mig som riktig knäppis när tankarna sätter igång. Kommer inte till ro alls utan maler på och börjar må illa. Jag brukar vara vaken tills jag känner illamående av hunger för då vet jag att det inte är magsjuka iallafall.

Att du är yr kan ju bero på att du har varit uppe i varv och oroat dig massor. Kroppen kanske är helt slut på krafter...

Har tänkt själv ibland att skada mig för att få annat att tänka på men har inte gjort det som tur är.

Går du hos någon och pratar om din fobi som skapar sån ångest? Kanske vore bra att få prata med någon som kanske kan hjälpa dig må bättre. 

Jag går och pratar nu och det känns bra fast det har blivit ett bakslag nu. Har tid på torsdag igen och då blir det mer exponering...nu när smittan är som värst.
    Jävla skitmagsjuka som är överallt och skapar sån ångest!!!! Vill inte längre.
    Vågar knappt äta något, bara choklad, för jag vill inte kräkas upp något!
    Vitlök och kål och biobics och tvål och handsprit är livsviktiga för mig  vilket jag kommer få sluta med....ingår i behandlingen...fan fan fan
  • nicely
    Anonym (Emomamman) skrev 2010-12-28 21:35:07 följande:
    En till som mår riktigt dåligt just nu. FAAAAN vad jag hatar höst/vinter. Ska det vara så här år efter år efter år? Ska jag aldrig få njuta 100% av höstlöv, snö och jul?
    Dottern har varit väldigt sjuk hela hösten. Förkylning på förkylning hela tiden. 2 öroninflammationer på 3 veckor. Sen åkte hon på en magsjuka också. Var så jäkla rädd att vi skulle bli smittade.
    Nu har jag läst på facebook och hört om vänner som blivit dåliga. 3 familjer bara sen julafton. Hela tiden maler det i huvudet .. vad är oddsen att vi klarar oss?? Eller är frågan.. när kommer vi drabbas?
    VILL INTE VILL INTE VILL INTE!!!
    Funderat många gånger på att göra DNA testet för att se om jag eller mannen är immuna. Men tänk om vi inte är det? Då kommer min ångest öka ÄNNU MER!
    Har det sista funderat mycket på om vi i framtiden kanske ska ta o flytta.. någonstans där det är varmare och inte finns magsjukesäsong på samma sätt. Har haft denna fobi sen jag var 7 år och även om jag gått i KBT osv så kommer denna fobi aldrig släppa greppet om mig helt.
    Förstår hur du känner dig. Har oxå velat köpa det där testet men gjorde inte det sen för ångesten blir ju värre samt så betyder det inte att man är immun mot andra magsjukor....
    Blev ni smittade då dottern blev sjuk?
    Har oxå viljan att flytta utomlands... men jag gillar vintern annars. Åker skidor varje år. Denna fobi har ifs tagit bort den glädjen oxå.
    Tror inte jag heller slipper fobinhelt trotts hjälp.....
  • nicely

middiz- det är mer att jag gör dessa saker pga fel anledningar, en sorts tvångsbehandling. Jag tycker oxå att det är lite knäppt att göra det nu som det värst med alla smittor mm.
    "normala" människor tvättar och äter för att undvika smitta men har inte fobi och ångest gällande magsjuka.

Det känns som man bara väntar och väntar på att bli sjuk.... Tänker hela tiden att "kanske inatt blir jag dålig eller imorgon eller nästa vecka".

LinnIvan skrev 2010-12-29 20:29:37 följande:
    Fy fan för detta! Blir bara värre o värre för mig nu! Var på affären, ser en massa tänkbara magsjukor överallt!  Såg en övergiven kundkorg med varor i......så klart hade nån blivit dålig o lämnat den där.
    Då jag betalade låg en pappersrulle där man packar i varorna.....så klart hade nåt barn kräkat där o nån hade torkat upp.
    EN dan står o hänger vid en hylla....hon var ju säkert magsjuk!

Alltså hur orkar vi med detta?
    Fattar inte heller hur vi orkar.... All kraft går ju ifs till att tänka alla katastroftankar..... men sen finns det ju ingen ork till annat.

Vill bara njuta av tillvaron och kunna slappna av...
    Det är ju egentlige bara illamående och sen kräkas och sen är det över, varför känns det så jävla hemskt?
    Man tänker ju logiskt ibland men väl i ångesten så är det värsta som kan hända, hellre dör man eller lämnar sin familj än att bli sjuk. Så himla vridet allting.

zasata- läste din blogg, stämmer helt den infon du skrev.
  • nicely
    Anonym (Fyy) skrev 2010-12-29 19:20:11 följande:
    Ok,då var det rätt ändå
    Vilken webbutik köpte du dem?
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5