• nicely

Emetofobernas tråd 5

Har varit anonym (antikräk) på tråden men nu ska jag inte vara det längre. Har inget att skämmas för att jag har denna j-vla fobi.
    Hade världens ångest i natt. Fast det inte är någon som är magsjuk här hemma. Var på bröllop igår med buffe..... med massa folk och barn som pillade på allt. Känns hemskt.

Att det tar så lång tid innan man blir smittad, vilket jag trodde inte var möjligt, så har man ju ångest hela tiden. När kan man slappna av liksom?
    Brukar det inte räcka med att skura och tvätta med klorin överallt, handtag och allt som den sjuka har rört vid samt städa toaletterna ofta under en veckas tid? Samt ha bra handhygien och käka vitpeppar, inte stoppa händer i munnen eller ansiktet?

Alveline- Hoppas verkligen att det är över för er del. Hur känns er ångest?

• nicely

Avelina och Emma w S- tackar tackar.

Vi har oxå två toaletter. Är jättenoga med att gästerna använder vår lilla toa. Så vi i familjen använder den stora. Min sambo kom med förslag om att göra en renovering i huset och att sätta ihop badrummen till ett stort! Aldrig i livet sa jag. Lilla toan är min livlina gällande att undvika smitta! Städar den alltid när vi haft gäster. Stora badrummet städar jag oxå väldigt ofta. "Klorinstädar" allt som tvålpumpen och handsprit pumpen, lampknappen, toaletten, dörrhandtag osv. Snacka om att det luktar badhus här hemma.

Har ni fått någon behandling för fobin? Hur lyckas ni hålla er lugna?
    Är så impad av dig, Avelina att du accepterat att du kanske blir sjuk. Skicka lite av ditt mod hit!  Blir alltid helt skakis gällande magsjuka.....

• nicely

Igår kväll hade jag ångest. Kunde inte sova men försökte då jag visste att lilltjejen vaknar vid fem.... Stortjejen lät och mumlade i sömnen. Det var så hemskt. Trodde direkt att hon skulle kräkas... Stackarns kanske hade en otäck dröm och jag fruktade för magsjuka och bli smittad. Så hemskt att man är så självfokuserad. Tänker bara på mig själv, hur hemskt det är att bli magsjuk och behöva kräkas...

Det var någon här som skrev att om sambon blir magsjuk så blir det jobbigare. Jag känner likadant. Jag måste ha en frisk person som tar hand om allt tillsammans med mig om det skulle uppstå magsjuka eller ta allt själv så jag kan fly!

Jag klarar av kräk MEN INTE om det är magsjuka för då kan jag bli smittad. Allt annat då man kräks själv kan man ju förebygga, som matförgiftning (är jättenoga med utgångsdatum och äter inga skumma grejer) Alkohol då dricker man så pass lite att man inte blir så full att man kräks.

Har inte kräkts av magsjuka på 12 år. Även fast dottern varit sjuk några gånger.

Ska på bvc imorgon. Hatar det! Där är ju barn överallt och kladdar.

• nicely
    zasata skrev 2010-05-17 12:39:41 följande:
    Sambons feber var borta när jag la mig! sa till honom att ta tempen igen.. Måste bara varit att han var trött. Men jag lät honom sova hela natten, tror han var uppe en gång med sonen.. Men sen tog rästen typ hundra elva ggr..
    Skönt att din sambo är frisk! Nu är det hans tur att ta sonen hundra elva gånger {#lang_emotions_cool}
  • nicely
    zasata skrev 2010-05-17 13:22:28 följande:
    Han får skaffa silikontuttar gubben
    ja tänk vad lätt allt skulle bli då hihi
  • nicely
    Avelyn skrev 2010-05-17 22:14:44 följande:
    Skum feber som kommer om kvällarna.Ska lägga mig på plats framför teven nu. Avskyr nätterna. Dag 6 har snart passerat sedan dottern fick magsjuka. I morgon kommer dag 7. Klarar vi oss i natt ? Oron kryper på mig alltmer. Nu har jag dessutom mina två stora söner hemma. Den ena har haft migrän men är ok igen nu.
    Lider med dig. Usch! Min stora tjej åkte till sin pappa idag så nu hoppas jag att ångesten släpper lite.
    Jag håller tummarna att ni slipper!
  • nicely
    zasata skrev 2010-05-17 21:00:15 följande:
    Nu har sambon fewber igen!!
    Nä vad trisst! Hoppas han blir bra snart!
  • nicely
    Emma w S skrev 2010-05-18 21:39:01 följande:
    Jag är orolig. Jag är så yr och känner mig frånvarande. Tror att det beror på näringsbrist, men tycker det är så svårt att veta. Vid 11 åt jag en tallrik fil men banan, kl 15 en kopp kaffe och en brownie med grädde. Klockan 18 åt jag en laxfilé och några ärter. Nu när jag läser vad jag skrivit så är det kanske snarare vätskebrist??
    Låter som näringsbrist eller vätskebrist.
    Ta lite isvatten. Så gott när det är varmt.

Måste fråga er, undviker ni att äta? Jag vågar inte äta så mycket, vill känna att jag är tom i magen. Och om jag fick magsjuka så skulle jag inte ha så mycket att kräkas upp.
    Och jag vet om jag inte äter så får man inte i sig näring och då blir immunförsvaret sämre, vilket kan leda till att jag smittas lättare.
  • nicely
    Emma w S skrev 2010-05-18 22:42:03 följande:
    Det vill inte släppa. Jag är så jävla rädd att min vätskebrist ska leda till det hemska. Sen är det svårt att dricka när jag har sån här ångest. Det tar emot, har en klump i halsen liksom. Varför, varför, varför måste det bli så här? Jag är så rädd, så rädd.
    ta det lugnt vännen!
    Förstår hur ångesten nästan äter upp en. Har du någon bra bok eller film du kan titta på för att komma på andra tankar?
    Jag måste tvinga mig själv att göra något eller titta på något som tar bort ångesten.

Ta små klunkar vatten bara eller en isbit i munnen.
    Hoppas att du mår bra snart.
    Skickar en kram
  • nicely
    middiz skrev 2010-05-19 08:23:04 följande:
    Jag har alltis tänk som du, finns det inget i magen så kan man inte spy så mycket, men det är helt fel!! Det går mycket lättare att spy när det finns något att spy upp, annars så känns det som att man får ta i mycket hårdare och så kommer det galla istället.När vi hade magsjuka 5 ggr på en vinter så slutade jag att äta till slut, jag tappade nästan allt hår, sov hela dagarna och såg ut som ett skelett.. Och när vi åkte på magsjuka igen så blev jag inlagd pga uttorkning (vet ni förresten att man kan spy av uttorkning också..!), när dom skulle ta blodprov på mej så fick dom inte ut en droppe eftersom blodet var så tjockt dom försökte ta på andra ställen och rispade med nålen mot mitt skelett, det gjorde svinont. Så nej, jag rekommenderar inte att äta mindre/sluta äta även om jag fortfarande gör det själv. Försök få i er! Det är inte värt att må dåligt hela tiden för att man KAN få magsjuka, då får man väl ta det just då när magsjukan kommer och må bra fram tills dess? Eller?
    Vad hemskt! Så vill jag ju inte ha det heller. Känns bara så svårt att äta.... vill inte kräkas! Nu är det inte magsjuka som går runt som tur är men äter ändå lite....för tänk om.
    Måste nog börja tänka om kring ätandet... svårt men det är ett måste.
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5