• nicely

Emetofobernas tråd 5

Middiz- gällade dofter så var det första symtomen att jag var gravid... 
    Såg ett program på tv4fakta där det var en kvinna som jämt var yr, hade gungande känsla osv  och det berodde på något med örat...Örat har väl något som har med balansen att göra...
    Kan vara att du inte dricker tillräckligt oxå. Jag kan bli yr av det.
    Hoppas du mår bättre snart. Men kolla med doktor så att du får svar.

• nicely
    Alla vi reagerar olika kring vad det gäller kräk. Jag får inte ångest av att läsa kurvor eller att någon fick kräk i ansiktet.
    Vad middiz menade var att det inte var magsjuka som dottern kräktes av. Hon menade att även fast man får kräk på sig betyder inte att det är magsjuka, vilket jag anser lugnande men det är ju jag. Så anser inte att det är mer skrämmande. Är inte rädd att få spya på mig heller om den INTE är magsjukekräk. Men som sagt alla är olika.
    Skrämmande kan jag tycka när någon säger att dem mår illa hela tiden...för det är det värsta jag vet.

Gällande kost och piller. Jag käkar allt. Better safe then sorry. Vitlöks klyfta varje dag, vitkål, glas proviva eller verum hälsofil, frukt och biobics under magsjukesäsongen. Jag anser inte att det ena är bättre än det andra då jag inte sett några info om vilket som fungerar bäst.
  • nicely
    mrslonely skrev 2011-01-14 20:34:27 följande:
    Men jag är inte arg eller så så förstår inte varför du tar så illa upp. Jag ville bara säga att sånt skrämmer mig. Men detta är ju ett forum att prata av sig så risken att nån skriver det är väl stor, men jag menar egentligen att får man skriva såna saker så måste man väl kunna få lägga upp en länk av samma anledning att man undrar nåt el blivit orolig av den?
    Men det där att ett barn spyr fast det inte är magsjuka
    är man emetofob så hatar man väl spyor vad det än beror på
    å svininfluensa kan ju vuxna också få?
    Men jag mena inget illa alls
    sa bar avad jag tänkte att det finna flera saker som kan skrämma å man kanske inte kan säga att det eller det får man itne skriva
    men alla kan väl tänka på att inte skriva för mkt kanske
    Jag är emetofob men jag är inte rädd för kräk bara om det är magsjukekräk, så emetofobi är bredare än se-kräk-rädsla. Som att någon kräks av fylla eller som min man av penicilin så blir jag inte ett dugg rädd, bara äcklad.

Det är svårt att veta exakt vad man ska/får skriva i denna tråd då vi alla får ångest av olika saker.
  • nicely
    Anonym (Emomamman) skrev 2011-01-19 18:36:17 följande:
    Hittils har hon kräkts 2 ggr. Är på helspänn och tycker det ser ut som hon ska kräkas hela tiden. Har gett vätskeersättning nu i 2 timmar ..  jag ber och hoppas och ber och hoppas att hon ska slippa mer och att resten av familjen klarar sig. Annars vet jag inte vad jag gör ..
    Jälla skit är det här .. hon var sjuk den 11 december och nu 19 januari .. och säsongen är inte slut ännu ..
    snälla peppa mig lite
    du lever i min värsta mardröm. Men du kommer klara det bra!!!! Tvätta händerna hela tiden och undvik att ta i ansiktet. På något sätt känns det tryggare att hon kräktes på förskolan än hemma. Det känns att smittan inte finns hemma.. Styrkekramar!!!!

Är rädd varje dag att detta ska hända oss.... och hoppas att första kräket kommer när jag inte är i närheten. Ska nog ta lite vitlök och kål samt två biobics...
    Dotter går på förskola nu varje dag, inskolningen är slut....känns jobbigt. Men hon gillar att vara där. Fan för magsjuka!!!!!

Kan ni fatta att jag studerar till förskolelärare????
  • nicely

Kämpa på emomamma!!! Du är min hjälte, du klarar detta!!! Snart är det över. Din man håller rent så jag tror inte att han blir sjuk och inte du heller. Jag håller tummarna! {#emotions_dlg.flower}

Alla ni med ångest, jag lider oxå något fruktansvärt just nu. Min yngsta har diarré men det kan ju bero på vad som helst.  Magsjukor nära och det känns hemskt. FÖrsöker ha något att göra hela tiden så jag slipper tänka. Orkar inte. Har inte varit hos psykologen på länge för jag vill inte exponera och jag orkar inte psykiskt. ... Detta är hemskt.
    Men kämpa på alla! Vi ska klara detta. 

• nicely

emomamman.
    Du klarar det, du har klarat det hittills och du har inte dött (jag brukar känna att jag vill bara dö om någon i min familj kräks av magsjuka). Gör som su skrev. Lyssna på musik, hitta på saker att göra. Storstäda, rensa din klädgarderob eller "skrotlådan" (en låda där man har massa grejer som inte har en plats... eller det kanske inte alla har. Du får gärna komma och rensa min stökiga låda Flört ?)
    Det kommer gå så bra ska du se. Är du mest rädd för att höra andra kräkas men att kräkas själv är du inte rädd för? Önskar att jag kände så. Är rädd att kräkas själv men att andra gör det spelar ingen roll....bara det inte smittar mig. Fast det spelar nog ingen roll hur man har sin fobi, oerhört jobbigt är det ändå.

Min kompis kräktes igår efter vi träffats...känns för djävligt. Har ätit  vitpepparkorn, vitlök osv. Hoppas jag inte blev smittad....

Tänk vad mycket detta förstör, alla tankar på detta tar sån tid. Alla roliga grejer försvinner. Att må skit och ha ångest den största delen av året är ju hemskt! Vad är det för liv?
    Nä, det måste bli skärpning, livet är för kort. Jag VILL inte må dåligt och detta händer år in år ut:  Det är ju helt galet. Nu på allvar så ska jag inte tänka på kräk mer. Det får komma om det kommer. Jag får leva i ovisshet och ta en dag i taget och inte tänka katastroftankar förräns det har inträffat. Som sagt det finns värre saker som kan hända fast det ibland känns att man helst vill bara dö men egentligen vill man ju inte dö.

På måndag ringar jag psykolog igen...

• nicely

följde med min kompis och hennes son till akuten igår och vi satt där i 4 timmar. Magsjuka barn överallt.
    Mått så dåligt sen dess. Rädd att vara smittad. Spritade händerna hela tiden. Besökte inte toaletten. Håller tummarna att jag inte blir sjuk. Chansen är väl inte så stor då vi ej rörde något samt så spritade vi händerna.

Stackars barn som  var så dåliga och grät. Tänkte så synd om dem. Hoppas mina barn inte blir så sjuka om dem nu får magsjuka. Man såg oron i föräldrarnas ögon.

• nicely
    Anonym (rädd) skrev 2011-02-03 18:42:05 följande:
    Har inte skrivit innan, men läser tråden. Nu måste jag skriva av mig. En släkting ligger döende i vks på sjukhuset, och mamma ska åka dit och vaka. Jag bor hemma hos mina föräldrar och är rädd att mamma ska ta smittan med sig hem. Vet att jag borde tänka på min släkting, men jag bara oroar mig för smittan. Vet inte vad jag ska ta mig till.
    jag förstår precis hur du känner dig. Svårt att tänka på annat än smittan. Det är hemskt med denna fobi. Bara din mamma spritar och tvättar händerna så borde det inte vara någon fara. Undvik att närkontakt med din mamma några dagar.
    SKickar en kram
    zasata skrev 2011-02-03 20:31:53 följande:
    Du kan inte ha dom hemma jämt, det är ALLTID någon hemma med magsjuka på dagis. 

Idag sa min nya psykolog att han inte heller kan hjälpa mig mer
    Ingen som kan gptt hos olika psykologer och KBT åkt akut och allt nu i 3 års tid, och ingen kan hjälpa mig.

Jag e med livrädd för dagis, idag när jag lämnade hade dom haft kräkkalas igår på dagis :( Slängt ut mattor och allt för så många hade kräkts =/ 
    Men vad jobbigt att inte få hjälp. Helt sjukt att det inte finns bättre hjälp att få. Det här är ju jobbigt och förstör livsglädjen så det borde egentligen finnas ordentlig hjälp för oss alla med denna fobi. Mer än ett år går åt detta ångest!
    Lider med dig.

Jag går inte hos min psykolog längre. Kände mig bara sämre. Och att utsätta mig för smitta nu när det är som värst kändes inte ett dugg bra. Så nu får jag lida ut vintern. Hatar hatar detta.

Något bra är att jag trivs på min utbildning och grymt roligt varje dag. Ångest endast på kvällarna, rädd att barnen blir magsjuka.
    I helgen har min dotter kalas på ett lekställe och jag är grymt rädd för all smitta som säkert finns där.
  • nicely

Lollisen- ibland så kräks man bara en gång och sen är det klart. Så var det för mig och min bror när vi var små. Hoppas det är så får din son. Har ångest som vanligt. Så surt. Hade min dotters kalas idag och ett barn mådde illa. Dock tror jag att det berodde på all stoj och att dem precis hade ätitt. Min dotter såg helt slut ut och jag hoppas och ber att hon inte blir sjuk. Min yngsta är jätteförkyld och hostar upp slem. mina78- hoppas du hade det underbart i thailand.

• nicely

Lollisen - oh vad jobbigt! Du är mitt i min värsta mardröm. Men du kommer klara det. Och sköter du handhygienen så kommer du säkert klara dig. Vi med kräkfobi är ju bäst på det. Skickar styrkekramar.i

• nicely
    lollisen skrev 2011-02-06 16:34:07 följande:
    Just nu känns det mer som tvångstankar jag har, att "nu mår jag snart illa, känner jag lite i magen nu, kommer jag snart att kräkas?" Etc....
    Det låter väl mer som tvångstankar? Skiiiiiitjobbigt är det hur som helst! Hade helst av allt bara velat kunna koppla bort de..
    förstår helt. Man maler på hela tiden och känner efter.
    Försök att titta på tv eller gör något som du vet tar all din koncentration. Enligt psykologer så ska man stanna i känslan och ta emot ångesten. Till slut släpper men kan komma tillbaka flera gånger. Enda sättet att bli av fobin enligt min psykolog.
    Kämpa på. Jag tror inte att du blir sjuk och jag håller tummarna.

Dottern är ännu frisk efter lördagen barnkalas bland alla smittor...peppar peppar. Lillasystern hostar och hostar. Hellre det än kräk.

Något positivt. Efter att ha varit på akuten i flera timmar förra helgen bland många kräkande barn blev jag inte magsjuk. Och zasata blev inte heller sjuk, visst var det så? Så det smittas inte så lätt. God handhygien och nyttig mat, träning gör immunförsvaret starkt. Vitlök varje dag Skrattande  och så biobics äter jag oxå.
  • nicely
    lollisen skrev 2011-02-07 10:32:59 följande:
    Varning, äckliga detaljer!

Tänker på en sak, det är sååå himla konstigt... I lördags så ville sonen inte äta och verkade lite trött, allmänt hela dagen sådär, men tännkte att han somnade ju sent på fredagen...
    På kvällen började han ju kräkas, det som är konstigt är att han var HUNGRIG mellan han kräktes, åt godis och hade sig...??
    Sen kom det upp och han var rätt road av att det luktade godis....
    Kräktes ju bra 3 ggr, sen var det över...
    Konsigt bara...
    ingen aning varför det var så. Men tänk vad underbart det skulle vara att känna så om man själv blev sjuk. Kräkas, äta osv.
    Zaturday skrev 2011-02-06 23:22:05 följande:
    Min dotter har fått en hemsk hosta.. Och idag hostade hon självklart tills hon kräktes! Jag såg ju att det bara var slem, men ändå kunde jag inte hjälpa och trösta henne, utan det fick min man göra.. Känner mig hemsk! Hon och mannen var på toa så hon fick hosta upp det sista och hon var så ledsen och ropade på mamma.. Men jag kom inte.... Fan fan fan. Måste ta tag i detta nu för det här känns inte okej längre!!!!
    Du är inte ensam om att känna så. Minsta tecken på magsjuka är jag på flykt. Jag kan ta allt annat men inte magsjuka. Vi har gjort en deal om det.
    DU är en bra mamma annars eller hur? Och pappan kan ta det där. Alla har vi våra svagheter. Och vi som har någon som tar den jobbiga biten ska ju vara lyckligt lottade. Men som sagt jag vet hur hemskt det känns då man hör sitt barn ropa mamma och man kommer inte. Har upplevt det själv.
    Försök att få kontakt med en psykolog som kan hjälpa dig. Det är svårt att klara av själv.

Skickar styrkekramar.

Jag hoppas att vi slipper magsjuka i år och nästa och nästa och nästa. Vill ropa hurra vi klarade oss men det får bli först om några månader. Nu får jag bara hålla tummarna.
    Ångest varje dag........
  • nicely

hoppas hoppas våren kommer. Känns som värsta perioden är nu. december-mars. Orka kämpa. Vi har ännu ej fått magsjuka..peppar peppar ....hoppas vi inte får det heller.

Amendaah skrev 2011-02-23 20:29:13 följande:
    har extrem emetofobi.
    har alltid också varit hypokondiker så det hör nog ihop.
    hade vinterkräksjukan för 3år sen har fortfarande inte kommit över det.
    varje gång min lilla syster mår illa så får jag panik eller när jag själv mår illa.
    men eftersom jag har detta så kan jag koncentrera mig på att inte spy.
    har haft magsjuka utan att spy. men mått illa!
    just nu går jag gravid och är snart i vecka 11.
    har inte spytt en ända gång! har mått otroligt illa.
    Men det gick att hålla tillbaka det :)
    mår du bättre nu? Oftast brukar det släppa efter 12 veckor. Jag klarade mig oxå utan kräkningar men mådde fruktansvärt illa.
    Att kunna hålla så att man inte kräks, vet jag inte om jag kan då jag inte kräkts på länge länge länge.....förutom i fyllan men då är det inte rikigt samma sak man är ju inte helt med då.

Har mått bra senaste dagarna, vilket har gjort att jag inte varit här så mycket. Kikat in då och då. Nu är ångesten tillbaka. Varför vet jag inte.
    Ska samåka med en kompis imorgon men hennes dotter kräktes ikväll...vågar jag åka med henne? Känner att jag vill på något sätt utsätta mig för eventuell smitta...för att bli botad....Går ju inte hos psykologen mer...
    Hatar detta!
  • nicely

Efter 12 år så har jag nu fått magsjukan. Spydde i går kväll samt natten. Spydde ifs bara 4 gånger och har inte haft ångest. Det var bara så jobbigt då jag var så trött.
    Min dotter fikc magsjukan på onsdag morgon. Jag var ensam hemma. Mannen åkt till Örebro med jobbet. Det var rätt lugnt men ringde mamma som kom för att vara stöd. mannen kom hem senare på dagen, tvingade hem honom.
    Dottern kräktes tre gånger och sen var allt som vanligt. Hon åt senare på dagen utan några problem.
    Jag som trodde att vi hade turen på vår sida att slippa magsjuka i år. Trodde även att jag klarat mig men icke. Efter två dagar så var det min tur.
    Vågar inte äta. Ligger i sängen hela tiden och känner efter. Om två dagar vågar jag vara lugn att jag inte kommer kräkas mer....

Lite stolt är jag över mig själv då jag klarade hela. Stoppade till och med fingrarna i halsen för att slippa illamåendet och få ut skiten. Men som sagt det är inte över än.....

Har inte varit på denna sida på länge. Hoppas i alla mår bra och som många skrivit våren är här och smittan försvinner mer och mer.

• nicely
    middiz skrev 2011-04-08 21:15:46 följande:
    Men SUCK! Min äldsta dotter hade myskväll med hennes kusiner.. Då kom den äldsta av kusinerna hem från discot och spydde. Vi hade ju magsjuka för två veckor sen! Jag har inte ens hunnit ifatt med tvätten efter den gången och nu ska vi få det igen?! Har hunnit med en förkylning emellan också. Vill ha sommar nu!!
    Håller tummarna att ni är immuna då ni haft det nyss. Är oxå lite rädd att om min man får det nu så kommer jag få igen. Var ifs riktigt noga med att skura toaletten efter mig. Satt och spydde med rengöringsflaska (Cilitbang) samt klorin i ena handen....Skrattande
  • nicely
    lollisen skrev 2011-04-06 09:43:57 följande:
    Usch, nu börjar jag må riktigt illa jag med...
    Ringde vårdcentralen och de sa att det verkar vara magsjuka sonen drabbats av, men att han verkar ju inte fått i sig  så mycket virus och därför inte insjuknat lika kraftigt som de andra på förskolan eller så...
    Men om han som har lite virus, skulle smitta ner mig, borde inte min sjukdomsbild se rätt mild ut då oxå isf? Eller tänker jag helt fel nu?

Jag har ju inte ens varit hemma då han bajsat och direkt efter har sambon (som hjälpt sonen) spritat hela toaletten, lysknappar och allt..

Risken borde vara rätt liten för smitta?

Håll tummar och råt för att vi slipper!
    Jag tycker att du borde oxå få en mildare variant. Min dotter va jättepigg hela tiden fast hon kräktes och så kräktes hon bara några gånger. Så jag hoppas att jag är klar nu och då anser jag att jag klarat mig rätt bra. Och du kanske inte ens är smittad då du ej var hemma när han kräktes/bajsade. Jag torkade upp allt och fick dotterns saliv mm i munnen samt hennes händer efter hon kräkts. Då är det ju större chans att få i sig bakterierna. Hann inte vara så hygienisk då hon var så ledsen och det var kräk överallt.
  • nicely

Oh nu är maken sjuk. Kräktes idag, smittades säkert av mig...

Det som var så konstigt med denna magsjuka var att jag kände mig upplåst och smått illamående. Gick på toa och stoppade fingrarna i halsen bara för att slippa illamåendet. Sen efter några timmar blev jag illamående och resten kom upp. Samma sak med min man, två dagar senare. Kände sig lite hängig sedan uppblåst...
    Jättekonstigt, kanske en mild variant av skiten.

Nu har jag ångest för jag är rädd att bli smittad igen. Har fruktansvärd ångest. Konstigt då allt gick så bra, borde ju inte oroa mig....

Zasata- oroa dig inte. Somandra skrev kan ont i magen bero på olika saker samt om man mår illa behöver man inte kräkas för det. Men jag vet, man oroar sig och tänker ändå...tänk om. Kämpa på. Kram

Säkert magsjuka på förskolan fortfarande men dottern måste dit. Stora syster är som tur är med sin pappa och pappan och jag har pratat att hon kommer hem till mig först på tisdag då smittan borde vara borta...

Svar på tråden Emetofobernas tråd 5