Inlägg från: Emma w S |Visa alla inlägg
  • Emma w S

Emetofobernas tråd 5

Molina skrev 2010-08-13 14:31:14 följande:
    Lider också av en hemsk kräkfobi.

Trots att min dotter gått på kommunal fsk i 3år har hon endast haft 1 magsjuka allt hänger nog på personalen och föräldrarna. Nu går hon på en privat fsk och hela förra vintern klarade vi oss från allt va kräksjukor va så skönt. Kan inte minnas att dom hade nå fall alls, men fsk är ute i princip 100% av barnens tid.
    Välkommen!
  • Emma w S
    Anonym skrev 2010-08-16 13:01:47 följande:
    Hej...undrar bara om det är nån som vet nåt mer om nåt ev vaccin?Det har ju sagts att ett verkar vara på g men inte kunnat hitta nån mer info om det....Nån här som har nån koll på det?
    Det verkar dröja... Det ska väl ha börjat med tester på människor men det tar fortfarande lång tid innan man kan få godkännande. Skulle gissa på minst fem år till, tyvärr.
  • Emma w S
    zasata skrev 2010-08-18 22:07:02 följande:
    Har så ont i magen, lite överallt men mest mellan revbenen, tog gravicon hjälpte inget. Åt en skorpa och drack lite pepparmintste blev värre tog en till och nu en halv primperan för jag mår så illa. Tänk om dottern hade någon magsjuka? Jag hoppas det är stress och oro över jobb. Då jobbar väldig mycket just. Lite för långa dagar (9:50-20:15) vilket jag egentligen inte orkar. Bara så rädd Sad har lyckats hålla mig från primperan i 2-3 veckor..
    Hoppas du mår bättre idag!
  • Emma w S
    maariiaa skrev 2010-08-30 21:00:22 följande:
    under sonens första levnadsår hade han det två gånger med bara några veckors uppehåll jag och karln fick det oxå, men bara en gång. Förra vintern fick jag det en gång och mannen en. Sonen klarade sig.  Jag tänker att vi alla kommer få det den gång per säsong och jag hoppas nästan att vi får det snart så harvi det överstökat ;) Samtidigt som jag fasar för det. Jag kan inte tänka i banorna att skaffa fler barn och det är endast för att jag inte vill hanteratvå magsjuka barn. Jag kan inte ens fundera över om jag VILL ha fler barn. Hur sjukt är inte det? Snackaom att låta det styra mitt liv..
    Jag är rädd för att skaffa barn så jag förstår dina tankar. Men de är ju helt knasiga tankar egentligen! Hur kan man bli så påverkad att man ens överväger att inte skaffa barn?! Jag känner mig nästan deppig när jag tänker på det. Jag vill så gärna ha barn, gärna två. Men oj vad rädd jag är.
  • Emma w S
    maariiaa skrev 2010-09-10 07:07:34 följande:
    FAN! Det är typ 4 personer på min facebook som skriver att dom eller deras barn har kräkts. Hur kan magsjuka härja redan nu?
    Jag har kontaktat almänpsyk nu efter att ha jagat kuratorn påmin VC i ca ett år. Ska träffa en läkare och få ångestdämpande utskrivet. Nån som har erfarenhet av det?
    Väntan på KBT är ca 3 år... jag fick dock en ursäkt i från vc för att de inte har hört av sig och hjälpt mej under detta år som de har lovat. Kors i taket...
    vad tråkigt att höra... är det dagisbarn? kan det vara så att det är en förkylning i botten? En del barn reagerar ju med att bli sjuka i magen också då. Nu i dagisstart-tider så är de ofta extra mottagliga för jobbigare förkylningar. håller tummarna för att det är så.

Vill också gärna ha en kontakt men vet inte riktigt vart jag ska vända mig, är inte överförtjust i vårdcentraler...
  • Emma w S
    maariiaa skrev 2010-09-10 07:07:34 följande:
    FAN! Det är typ 4 personer på min facebook som skriver att dom eller deras barn har kräkts. Hur kan magsjuka härja redan nu?
    Jag har kontaktat almänpsyk nu efter att ha jagat kuratorn påmin VC i ca ett år. Ska träffa en läkare och få ångestdämpande utskrivet. Nån som har erfarenhet av det?
    Väntan på KBT är ca 3 år... jag fick dock en ursäkt i från vc för att de inte har hört av sig och hjälpt mej under detta år som de har lovat. Kors i taket...
    Just det, ångestdämpande... min räddare i nöden! Jag har oxascand och tycker de är jättebra! Den första tiden blir man ofta väldigt trött men när man har vant sig vid dem så blir man inte så trött längre sen. Jag tar dem kanske en gång i veckan, vid behov alltså. Har 10 mg, känns lagom för mig. Jag kan både jobba och plugga och köra bil när jag tagit dem, men det är lite hur man känner själv, man får bedöma hur man känner sig.
  • Emma w S
    maariiaa skrev 2010-09-10 15:35:09 följande:
    de som
    Emma w S skrev 2010-09-10 15:10:28 följande:
    Just det, ångestdämpande... min räddare i nöden! Jag har oxascand och tycker de är jättebra! Den första tiden blir man ofta väldigt trött men när man har vant sig vid dem så blir man inte så trött längre sen. Jag tar dem kanske en gång i veckan, vid behov alltså. Har 10 mg, känns lagom för mig. Jag kan både jobba och plugga och köra bil när jag tagit dem, men det är lite hur man känner själv, man får bedöma hur man känner sig.
    Det var två barn som hade spytt flera kvällar i rad. Typ fem kvällar. Och det har inte förylning. :( Jag och sonen är hemma och är dunderförkylda så just nu kommer vi antagligen slippa magsjuka ;)
    vet ingenting om medeciner men du måste väl ha vänt dig någonstans för att ha fått ångestdämpande utskrivet?
    Jag har kontaktat allmänpsyk på sjukhuset för att få KBT. Men det är som sagt 3 års väntetid. :(
    Jag har fått de utskrivet av en psykiater, men jag tror att en allmänläkare kan skriva ut det lika lätt.
  • Emma w S
    Anonym (Kräkfobi) skrev 2010-09-10 16:10:21 följande:
    Jag har bara läst ungefär halva tråden och blir väldigt förvånad. På vilket sätt känner ni som skriver i tråden att ni får stöd?

Av alla inlägg jag läst finns det bara EN som faktiskt försökt ge PEPPING istället för att diskutera säkerhet och risker.. henne var det inte många som gav "plats" åt i tråden.

Fobier handlar ju om orealistiska reaktioner på jobbiga saker och med era sätt att "peppa" varandra kommer det aldrig bli bättre. Jag förstår att det är skitjobbigt och jätteångestfyllt, jag har själv kräkfobi av ganska allvarligt slag. Jag har svårt att åka kommunalt och vara bland folk osv..  MEN jag bilr inte friskare av att försöka bli av med det obehagliga, jag kan INTE ha kontroll över det. Visst försöker jag på precis samma sätt som ni, men skulle jag ha människor omkring mig som "hjälpte" mig genom att göra riskanalyser skulle jag nog bli rätt besviken faktiskt. Det är inte att hjälpa!

Det enda sättet att må bättre i sin fobi är att acceptera känslan av obehag och dit är det lång väg. Men ni som eldar på ångesten i den här tråden är alla på väg åt helt fel håll.. tyvärr! 
    Du får gärna komma in och styra upp oss! Jag inser ochkså att många av oss här inne snarare plågar sig själva. Vi behöver peppa och peppas mer! Att ändra tankegång och handling är svårt så påminn oss gärna! Om någon börjar är det lättare att haka på. Tack för påminnelsen
  • Emma w S

När man ätit stark mat så kan det ibland slå bakut. Jag åt stark mat för en dryg halvtimme sen och det gör så ont i magen. Är lös... Hur vanligt är det att man k***s? Jag försöker att inte vara orolig men det är så svårt... Jag är ganska känslig för stark mat.

Vad kan jag göra för att lindra? Bara vänta tills jag skitit ut allt så att säga? Min man säger at det inte kan vara igenom systemet på en halvtimme-timme, men det känns så.

Ursäkta mitt språk.

• Emma w S

Försöker peppa mig själv som vår anonyme vän lärt oss. Jag är duktig, jag klarar mycket!

Jag måste ändra mitt beteende, mitt sätt att hantera rädslan. Jag gör som jag alltid gjort. Jag spänner mig, stänger ute omvärlden, tänker för mycket. Till sist börjar jag hyperventilera och skaka i hela kroppen. Jag ändrar aldrig på detta mönstret och det leder ju bara till panikångest över hela situationen.

Jag försöker nu konkretisera min situation.
    Jag åt stark mat.
    Jag fick ont i magen.
    Det har inneburit två toabesök.

Jag har åtminstone inte börjat hyperventilera än, och jag ska banne mig försöka undvika det med.
    Har visserligen tagit en lugnande tablett nu, men jag ska försöka att inte skuldbelägga mig själv för att jag tog den.

Pepp till mig!

Svar på tråden Emetofobernas tråd 5