Inlägg från: Emma w S |Visa alla inlägg
  • Emma w S

Emetofobernas tråd 5

Jag funderar emellanåt på den här förbenade fobin... Den begränsar mig otroligt mycket. Framförallt så begränsar den mina tankar och fantasier. Ständdigt oroar jag mig för smittorisker, jag försöker läsa av folk för att se att de mår bra, ser till att inte ha händer i ansikte, tänka på att besöka toaletten innan jag ger mig iväg för det är sällan jag går på toa nånannanstans. osv... Min hjärna överbelastas, och det gör att när det blir kväll, natt, så maler tankarna och mynnar sedan ut i ångest. Förtjänar man att ha det så här? Jag kan stå ut när det är februari månad, men nu är det för tusan maj och jag ska väl också få må bra?

Bara lite natt-tankar från mig
    Jag har lugnande tabletter och tog en för en stund sen, nu börjar  lugnet infinna sig och när jag är i stadiet där det rationella tänkandet kommer in så gillar jag att skriva ner lite. Drömmer om att ge ut en bok nån gång med alla mina ångesttankar oc fobin. För att få folk att förstå

• Emma w S

Vad fan är detta?! Det är maj månad och forfarande såna här tråkiga tider!
     Jag fick ställa in ett möte med en patient idag då patienten var magsjuk och en i parallellklassen ligger också hemma med den sjukan. Jag trodde man kunde börja slappna av nu. Och min man åker iväg och är borta ända till söndag. Fan... vill bara stanna inne hela helgen nu...

middiz
    Jag hoppas för din skull att det är en form av influensa som inte alltid behöver drabba magen...

alveline
    ring hem din man om du inte redan gjort det!

Hoppas att ni klarar er, jag tänker på er och förstår er panik.

• Emma w S

Jag har fått världens erbjudande! Nästa mars ska jag åka till England, till Southampton som utbytesstudent i min utbildning. Det är 3-4 veckor det rör sig om. Mina tankar gick givetvis direkt till smitta, men det ska inte hindra mig! Nu får det liksom vara nog. jag vill bara sätta ner foten och visa vem som bestämmer. För inte är det fobin inte!

• Emma w S
    Fridayyy skrev 2010-05-13 09:06:09 följande:
    Tror ni det är det dåliga vädret som gör att magsjukorna härjar än, jag har alltid trott innan att magsjukorna minskar för att folk går ut och är ute och leker och träffas, att det minskar smittan och alla håller sig friska.
    Jag tror en del på detta ja. Att vara ute minskar risken avsevärt, man rör sig på större ytor och är man på dagis så märks det lättare om ett barn är sjukt (sitter och hänger, leker inte med de andra, sånt är lätt att missa inomhus) och det kan skickas hem tidigare. Sen inbillar jag mig att det är fler som är sjuka nu än när vi var små och detta tropr jag beror på att vi vistas fler och fler på mindre ytor. Vi är mer mobila, alla "måste" ut till shoppingcenter varje helg, sjuk eller ej. Man kan inte längre "bara" vara hemma. Vi har en stress över att göra saker ständigt och jämt. Att ha tråkigt finns liksom inte längre...
  • Emma w S

Ser att Alveline är vaken... hur är det? jag tycker du låter sund när du tänker dricka lite te och ta en timme i taget. du är duktig du.

• Emma w S
    Avelyn skrev 2010-05-16 19:27:47 följande:
    Nicely, Så sant. Emetofobi är inget att skämmas för. Vi är ju många många som har denna fobi. Ingen av oss kan ju hjälpa att det blivit så här. Här är ångesten kvar. Den kommer och går. Jag har accepterat att vi har magsjukesmitta hemma. Jag har själv tagit hand om allt som hänt. Jag har till och med kramat om min dotter precis efter att det hände. Ska jag bli magsjuk så får det bli så. Jag har tvättat, spritat och torkat med klorin. Nu får det bli som det blir. Dottern fick ont i magen i måndags kl 18, sedan kl 20 var det i full gång. I morgon är det måndag igen. Exakt en vecka på dagen sedan eländet började. Ingen har blivit sjuk. Det betyder ju inte att det är över. Jag har inte slappnat av. Jag tvättar mig som till operation en gång i timmen. Pillar mig inte i ansiktet och lagar ingen mat. Jag har inte varit i vårt kök sedan i måndags. Jag vill inte dra in smitta där. Min sambo som ej tagit hand om dottern, har hela veckan gett oss alla måltider etc. Vi har två badrum. Jag och dottern har ena och sambon det andra. Allt för att sambon ska kunna förbli frisk och ta hand om oss i övrigt. I morgon kommer mina pojkar hem från pappa. Har ångest över att de ska smittas av magsjukan här.
    Jag tycker du är så duktig!
    Och så skönt att ha två toaletter, det är största prioritet när vi ska flytta till hus.
  • Emma w S
    nicely skrev 2010-05-16 16:24:07 följande:
    Har varit anonym (antikräk) på tråden men nu ska jag inte vara det längre. Har inget att skämmas för att jag har denna j-vla fobi. Hade världens ångest i natt. Fast det inte är någon som är magsjuk här hemma. Var på bröllop igår med buffe..... med massa folk och barn som pillade på allt. Känns hemskt. Att det tar så lång tid innan man blir smittad, vilket jag trodde inte var möjligt, så har man ju ångest hela tiden. När kan man slappna av liksom? Brukar det inte räcka med att skura och tvätta med klorin överallt, handtag och allt som den sjuka har rört vid samt städa toaletterna ofta under en veckas tid? Samt ha bra handhygien och käka vitpeppar, inte stoppa händer i munnen eller ansiktet? Alveline- Hoppas verkligen att det är över för er del. Hur känns er ångest?
    Välkommen ut ur garderoben som du säger, det är inget att skämmas för
  • Emma w S
    Avelyn skrev 2010-05-16 20:11:28 följande:
    Två toaletter var precis varför jag valde denna lägenhet Min dotter blev sjuk natten mellan tisdag och onsdag. Inte natten mellan måndag och tisdag som jag inbillade mig. Skräck.. räknade med en dag extra. På tisdag har det gått en vecka. I morgon är det bara dag 6 sedan hon insjuknade. Hon hade sitt sista symtom på torsdag morgon kl 04. När bör jag då insjukna... Usch för kvällarna.. var gång jag ska sova tänker på om jag ska vakna och helvetet ska rulla i gång. Jag har svårt att sova nu och att äta.. Det känns som livet går på sparlåga nu.. Jag kan inte tänka klart. Måtte skiten vara över snart.
    Du borde insjukna inom 72 timmar efter att hon hade sitt sista symptom... Enligt smittskydd iallafall. Men sen kan det ju vara så att det finns osynlig smitta på saker i hemmet. Men du är så noga med din handhygien att det inte ska vara någon fara på den fronten. Så isåfall innan 04 inatt...
  • Emma w S
    Serendipity skrev 2010-05-17 11:00:00 följande:
    Förstår precis Man VILL ju inte fokusera på fobin i första hand, men hjärnan säger annorlunda Läste just smittskyddskurvan (ja, jag blir iallafall inte sämre av att göra det) och den bekräftar ju att Skåne fortfarande är drabbat. Det har jag ju märkt.. känner just nu 2 familjer som ligger i MS. I mitten av MAJ!!!
    Det är så sjukt konstigt, det är för tusan maj månad! Men vi har haft väldigt kallt och rått väder här nere i Skåne...

Såg att någon pratade om barn... Jag är i det stadiet att jag längtar jättemycket efter barn men är samtidigt livrädd för att skaffa så det skjuts upp hela tiden... Hur ska jag komma över detta? Det är jättejobbigt. Är rädd för graviditeten, rädd för barnomsorgen. Hatar denna fobi!
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5