Inlägg från: Grönsiska |Visa alla inlägg
  • Grönsiska

Emetofobernas tråd 5

bizzziie skrev 2011-01-09 23:07:23 följande:
    Är jag hemsk om jag har min 4,5-åring hemma från dagis ett par månader? Han vill vara hemma med mig och lillebror (är mammaledig) i vanliga fall med men jag har alltid pushat honom för jag vet att han har kul när han väl är där. På tisdag är det dags igen efter jullovet och jag får panik!!! Magsjuka går här omkring för fullt... Är jag dålig om jag har han hemma??
    Absolut inte, mår barnet bra och trivs i situationen så är det väl lugnt tycker jag.
  • Grönsiska
    lollisen skrev 2011-01-11 00:43:27 följande:
    Ursäkta för Informationen nu, men va på toa och gjorde nummer två så att säga, var inte lös i magen.
    Det borde inte vara ms va? Sliter i alla halmstrån nu!
    Sambon är på väg hit med teralen nu iallafall...
    Sååå snällt!!
    Vet inte varför du låg inne med din son (ber om ursäkt om jag missat det i tråden). Det låter inte som magsjuka du har. Man måste inbte få magsjuka från sjukhus och låg du inne med sonen pga magsjuka så blir man som förälder ju inte sjuk varje gång heller, även om man tröstar och städar mm. Hoppas du kan slappna av lite så du får en lugn natt.
  • Grönsiska
    lollisen skrev 2011-01-11 18:02:34 följande:
    Det var nog ångest jag hade. Sonen ligger inte inne för magsjuka. Han ligger inne för att han fått mördarbakterier i höftledsvätskorna bägga sidor. :'(
    Opererad och mår inge vidare alls, enorma smärtor. :'(

Jag var så övertygad om att jag faktiskt skulle kräkas igår/inatt, mådde så otroligt dåligt.
    men usch! Det låter jättejobbigt. Stackars lille killen.  Av erfarenhet vet jag att man kan må ruttet på många sätt när ens barn är sjuka i annat än bara vanliga dagisbakterier. Jag blev bla superspänd i axlar och fick kramp och båda armarna var domnade i en vecka när ett av våra barn var sjukt (gick bra). Att magen strular för dig nu är verklligen inte konstigt...
  • Grönsiska
    zasata skrev 2011-01-12 21:56:29 följande:
    Kopierar direkt från bloggen, så rädd nu för att vi skall få magsjuka att jag bara skakar...

Ja nu är jag äntligen hemma efter en tur hos doktorn med Ebba.
    Jag är livrädd! Har så ont i magen nu, självklart skall Ebba skita när vi kommer fram. Och går in på toan där folk springer hela tiden, det luktar PEST! Men vad skall jag göra? Och självklart har jag ingen handsprit med och Ebba blir pigg som fan, tar i allt och stoppar fingrarna i munnen. Efter en timma får vi äntligen anmäla oss! Och sedan får vi sitta ner igen och vänta och vänta, min mobil dör. Efter två timmar till får vi äntligen träffa en läkare! Inget i öronen, men svullen hals. Ta mer prover. Under tiden vi väntar på svar på det säger Ebba att hon måste skita igen, suck säger jag och tycker hon får hålla sig för läkaren kommer när som helst och vi skall få gå hem. Nej säger hon, och kissar på sig. Fan helvetes jävla skit tänker jag. Tur det inte kom mycket så in på toa, där en magsjuk har sprungit fram och tillbaka. Av med trosorna, sätta henne på toan, en stor fet prutt kommer och sen är det klart. Paniken stiger, kunde hon inte bara prutat ute så vi slapp gå in på toan? Och sen tänker jag, vad är jag för jävla morsa som försöker få min treåring att hålla sig så jag slipper gå in på toan..
    Men i rummet bredvid öppnades en dörr ofta, och där låg en kille och mådde inte bra med en papperskorg bredvid sig, och han sprang in på denna toan tre gånger.. Så jag är skit rädd nu!
    Sen tillbaka till läkaren, halsfluss. Penicillin skrivs ut och sen är klockan halv tio, och vi får äntligen gå hem!

Inte konstigt hon inte velat äta något.. Så blir inget dagis denna veckan. Och jag måste jobba, och Tobias måste till skolan, skit bra kombo. Men som sagt, varför skulle vi få vara friska?
    Nu lär jag väl få magsjuka skiten av ungen med som var där, helvete.

men usch! När vi varit på barnakuten har det alltid funnits handsprit och det har inte suttit magsjuka i väntrummet, de har haft eget rum.

• Grönsiska
    Ebba091210 skrev 2011-01-17 07:59:45 följande:
    Inskolning idag..! Behöver jag säga något?! ANDAS!!!!!!!!!!!!
    Förstår! Vi har också inskolning ock det sitter lapp uppe om att magsjuka går samt huvudlöss...trevligt
  • Grönsiska
    mrslonely skrev 2011-01-17 15:45:13 följande:
    vinterkräksjukans faktatråd här på forumet har mkt bra info om hur det smittar och hur man kan skydda sig och hur länge det smittar å inkubationstid. Där står det 48 timmar.
    Och att det smittar flera veckor efter genom avföring och på ytor och leksaker.
    Infot kommer från smittskyddsinstitutet och ett proffs där som heter kjell åke eller nåt
    Ett av våra barn blev sjukt mer än 3,5 dygn efter att första barnet blivit friskt så inkubationstiden kan vara längre än 48 timmar, upp till 3 dygn har jag läst på nätet iaf, men det vanligaste är att man insjuknar inom 6-20 timmar efter att man fått i sig smittan.
  • Grönsiska
    Anonym (ellen) skrev 2011-01-17 20:00:43 följande:
    Det som känns som det största problemet just nu är att kunna stötta och trösta min son när han kräks, att kunna hålla om honom och vara lugn själv så han inte blir hysteriskt rädd när han kräks. Inte så lätt när man blir lika rädd själv. Har ni några tips på hur man blir av med den rädslan? Jag känner mig rädd för mitt eget barn.. Lyckad morsa.. :(

Jag är inte speciellt rädd för att spy, för jag vet att jag klarar av det. Det är väntan som skrämmer mig, och rädslan om att man kanske kan bli smittad och man inte riktigt vet, och sen att se/höra någon annan som kräks. Att torka spya t.ex är inga problem för mig, och jag vet att när jag väl börjat spy så kommer det inte heller vara några problem. Ibland vill jag t.o.m få magsjuka för att spy lite, men då vill jag vara FÖRST i familjen, så jag vet att om t.ex sonen börjar spy också behöver jag inte vara lika rädd.. Helt galet egentligen.
    Mitt tips är att du pratar med din sambo om problemet, kanske kan ni dela upp ansvaret? Hos oss så tar min man barnen när de kräks eftersom han inte är rädd så tröstar jag och kramar barnen emellan samt sköter markservice och annan service.  Dock hade jag hand om minsta barnet senast och det gick faktiskt bra just då. Man måste inte klara allt och är din sambo bättre på det här så kanske han kan ta störst ansvar i situationen, du är säkert bättre på något annat i en annan situation. Tycker som du att det skulle vara jättejobbigt om barnen blir sjuka när man är själv hemma, men jag är säker på att man orkar göra det som måste göras.
  • Grönsiska
    Anonym (ellen) skrev 2011-01-19 14:40:12 följande:
    Ja om inte annat kanske det piggar upp lite =) Godis är ju alltid uppskattat!
    På 1177 sa de att man inte ska ge för mycket sött eftersom viruset/bakterien gillar socker och kan växa till mer då. Lite socker och salt måste man ju ha men inte i så stor mängd vad jag förstod.
  • Grönsiska
    Anonym (ellen) skrev 2011-01-19 14:39:41 följande:
    Försökte förklara, mellan panikattackerna, att jag inte klarar av magsjuka. Att jag har fobi för det och att jag alltid haft det. Han förstod inte alls vad jag menade och blev "irriterad" för att han trodde jag skyllde på det för att jag skulle slippa undan magsjukan. Sen blev jag irriterad och han sa att det var lika bra att jag skulle gå därifrån och då blev jag ledsen för jag kände mig så himla värdelös när min son stod och spydde och jag kunde bara koncentrera mig på att förklara för sambon hur jag kände. :( Tyvärr så är min sambo inte speciellt "bred" i sitt tankesätt, allt är svart eller vitt för honom, men jag försökte få honom att förstå att han skulle stötta mig och förstå mig när jag känner såhär, att kanske hjälpa mig våga stå och hålla i sonen när han kräks. Men nu kräktes han bara några gånger så vi hann inte riktigt testa den metoden. Får hoppas att han kommer ihåg det jag sa till nästa gång..

Jag var den som torkade upp spyan, gav blåbärssoppa och fixade avslagen coca-cola. Kokade nappar och packade ihop tvätten med kräk på. Men känns ändå inte tillräckligt eftersom det är min son jag vill hjälpa, inte det runtomkring =/

Jo man har ju inget val än att klara av det heller. Även om det känns svårt att tänka på att man nån gång kommer hamna i den situationen att det är t.ex jag som får gå hem från jobbet själv och ta hand om magsjuka om det kommer på dagis.
    Kanske värt att ta upp ämnet vid ett annat tillfälle när det inte är skarpt läge. Förstår att det är sonen du vill hjälpa, men man är inte dålig förälder om man inte klarar av allt som den andra föräldern gör.  Man är bra på olika saker helt enkelt. Min man är lugn i situationen så då får han ta det, det har jag inte dåligt samvete för. Måste jag ta situationen så fixar jag det, men kan jag slippa så gör jag det eftersom jag vet att det är bäst för barnen att vara med den som är tryggast i situationen. Jag är den som har bäst tålamod i andra situationer och då får jag ta mest av tex nattvak med febriga och förkylda barn. Om det är för din skull för att du vill utmana dig själv för att klara av att hålla sonen så gör det, men är det för att du tror att du är dålig mamma om du inte gör det så är det kanske inte rätt motivation. Det du gjorde, skötte markservicen, är också värdefullt och min gissning är att barnet inte lider av att den ena föräldern och inte den andre håller i dem när de mår dåligt, bara någon gör det. Man kan ju krama och trösta barnet efteråt och emellan kräkningarna om man inte klarar av att göra det just när det händer, barnet uppskattar det stödet med.  
  • Grönsiska

Bläh går magsjuka på båda barnens avdelningar på förskolan nu...måste ju lämna dem ändå, det ena skolas in och det andra barnet är så pass stort att det saknar sina kompisar och mår dåligt av att bara vara hemma för långa perioder. Bara att härda ut och hålla tummarna antar jag!

• Grönsiska
    Anonym (rädd) skrev 2011-02-03 18:42:05 följande:
    Har inte skrivit innan, men läser tråden. Nu måste jag skriva av mig. En släkting ligger döende i vks på sjukhuset, och mamma ska åka dit och vaka. Jag bor hemma hos mina föräldrar och är rädd att mamma ska ta smittan med sig hem. Vet att jag borde tänka på min släkting, men jag bara oroar mig för smittan. Vet inte vad jag ska ta mig till.
    Usch vad jobbigt! Tråkigt med din släkting . Angående smittan så är jag övertygad om att ingen av er kommer att få den därifrån eftersom din mamma verkar vara noga med hygienen. Försök fokusera på att ta farväl av din nära släkting på det sätt som du tänkt om du kan, för det tillfället kommer inte tillbaka, ångesten över smittan kommer du  ju ha ändå och den kommer du klara av, för den har du brottats med förr många gånger gissar jag . Försöker bara peppa och inget annat, hoppas det går fram så att du inte tycker jag är en besserwisser istället.
  • Grönsiska
    LillaMammis skrev 2011-02-10 17:57:41 följande:
    Jag hatar världen!
    Som tur är har magsjukan släppt taget om vår lilla by.
    Men var med lilla dottern (5½) hos läkare idag. Hon har skolios, olika långa baen och misstänkt reumatism. Tog blodprover för att se om det är reumatism också. Benen kan ju växa ifatt men SKOLIOS!
    Inte konstigt hon har haft ont i ryggen och sitt knä. Hon har jy tydligen gått snett ett tag nu. Skiljer bara 2 cm mellan benen men det märks ju.

Hur ska man orka? Ensamstående så ingen som hjälper mig.
    Nej!  Det är så jobbigt när någonting negativ drabbar ens barn. Hoppas hon kan få bra hjälp.
  • Grönsiska
    zasata skrev 2011-02-10 23:49:32 följande:
    Jag orkar inte!! Sonen ligger bredvid mig och luktar illa!!sambon torka kräk och ligger nu hos dottern som vakna skjut mig?!!
    Du kommer att klara det. Pest just nu såklart det förstår jag, men du har klarat detta förr. 
  • Grönsiska

Lite OT, men  oron för detta är på topp just nu, den äckliga dvärgbandmasken har kommit hit. Fy! Hoppas dagis inte gör några skogsutflykter de lär ju inte kunna ha riktigt koll på att barna inte stoppar saker i munnen. Vi som har äppelträd på tomten bla, blir till att rensa bort all fallfrukt snabbt innan barnen sätter tänderna i den...bläh tycker denna mask är  väldigt otäck.

• Grönsiska

Zasata: Vad jobbigt ni har det. Även om din man skulle vara magsjuk verkar det ju som det inte blir värre än vad det är nu för då tror jag att det skulle ha eskalerat för flera timmar sedan med fler symtom.

• Grönsiska
    milla2 skrev 2011-04-13 21:54:00 följande:
    gahh jag ger semperdroppar dubbeldos varje dag t mina barn.. nu har en tjej som går på sonens avd fått spyan.. hon fick d när hon kom hem igåt  em å de sågs på dagis.. tror ni min son får de å hur snabbt kommer d  då tror ni

Tror det är lugnt vad gäller att tjejen ska ha smittat din son. Däremot går det på dagis så finns ju risken ändå men så länge barnen blir sjuka hemma blir smittspridningen inte lika stor. Lapparna har suttit uppe på mina barns dagis sedan oktober/november och smittan blossar upp lite då och då, så trött på att det aldrig slutar att gå runt är ju snart sommar...och är det inte magsjuka som går så är det löss, halsfluss, scharlakansfeber, höstblåsor eller flera smittor samtidigt, suck! Men snart sommar som sagt
  • Grönsiska

Jaha, nu går det magsjuka på barnens dagis. I JUNI!!!!!  vad är nu detta??? Ska det var så här? Har inte varit med om det tidigare att det gått på sommaren. Ett barn var sjukt på dagis och skulle bli hämtat av föräldrarna när jag skulle lämna barnen i tisdags. Vi vände i dörren eftersom jag ändå skulle jobba hemifrån. Hoppas vi slipper eländet och att smittan försvinner från dagis under långhelgen, men det är ju alltid några barn där på klämdagarna...

• Grönsiska

Åh vad härligt med en sån medicin. Hoppas den kommer finnas tillgänglig för alla och inte bara på recept.

Svar på tråden Emetofobernas tråd 5