Inlägg från: Grönsiska |Visa alla inlägg
  • Grönsiska

Emetofobernas tråd 5

middiz skrev 2011-01-04 16:15:01 följande:
    Men fy.. jag mår inget vidare jag heller!

Var nere och handlade mat igår på lokala ica..
    Jag äter så otroligt mycket choklad.. heela dagarna (väger ändå för lite av någon konstig anledning??) sen börjar magen hålla på, jag mår illa och har en söt smak i halsen?
    Förstår inte varför jag äter så mycket choklad är jag vet att jag mår dåligt av det.
    Blir yr i huvudet och får blodsockerfall också.

Jättejobbigt!
    ibland gör man ju saker som man vet att man inte borde , gör jag jämt.
    Låter inte roligt. äter du mat som man ska då? Vet att när man slarvar och får i sig för lite kalorier så blir man väldigt sötsugen. Kan hända att du totalt sätt får i dig mindre kalorier än vad du gör av med även fast du äter en massa choklad som du skriver.
  • Grönsiska
    middiz skrev 2011-01-04 18:25:13 följande:
    Japp av all mat, har alltid varit så! Fast när jag var mindre gick det bra om jag inte åt något efter kl 19, nu gäller det från kl 18. Jag måste känna mej hungrig när jag ska sova, annars förknippar jag mättheten med illamående och så får jag vara vaken hela natten..

Jag berättade för min man vad Grönsiska skrev, han sa att det har han visst sagt till mej tusen gånger Hmm lyssnar jag för dåligt tro? Ska i alla fall försöka prova att äta mer kolhydrater... någon som har koll på vad som är bra att äta då?
    För en kvinna tror jag kalori intaget bör ligga på runt 2000kcal/dag. Fast det där med kalorier tror jag inte är bra att räkna, då blir det nog en fix idé av alltihop. Bättre är nog att satsa på nyttig frukost, lunch och middag och något mellanmål vid behov. Om du äter för lite/för små mängder mat krymper magsäcken och då kan du nog må lite illa när den måste tänja ut sig igen.
    Satsa på små mål mat lite oftare om du är orolig för att må illa, om du går hungrig kan du också må illa och få ont och sveda i magen och halsbränna, till slut tappar du hungerkänslorna och glömmer hur du ska tolka kroppens signaler.
    Middag vid senast 18 är ok, men sista målet för dagen vid kl 15.00 är kanske lite väl tidigt. Om du inte vill känna dig för mätt när du går och lägger dig utan bara "ohungrig" så kan du satsa på något lättsmält till middag vid kl 18, så bör du ha en lagom mättnadskänsla när du lägger dig som du inte kan misstolka som illamående. Våga prova! Troligtvis kommer det kännas rätt bra efter ett tag när du märker att du inte blir sjuk och då kanske din oro på kvällen minskar.

Tallriksmodellen tycker jag är bra . Bra kolhydrater är väl fullkornspasta, fullkornsbröd mm, men protein  frukt och grönt måste ju också till.
  • Grönsiska
    middiz skrev 2011-01-04 20:59:50 följande:
    Haha ja vi har väl ibs hela bunten!
    Men du äter! Det är ju jättebra!!
    Frosk skrev 2011-01-04 20:48:24 följande:
    Nej det är verkligen inte kul. Det enda jag fick bekräftat var att jag inte tål laktos typ...men nu börjar jag fundera på om soja ockås får min mage att balla ur. Men visst är dte jobbigt när man hela tiden letar nya sätt att få en mage som fungerar som den ska.
    Man vill ju liksom bara att dom ska säga :"Det här och det här ska du undvika och det här och det här kan du äta"
    Men istället får man veta att man har ibs och får testa sej fram.
    Min bror tål inte soja, hans mage ballar ur då!

Nu ringde min chef.. jag ska börja jobba den 17 januari, efter 2 års mammaledighet!!
    Har knappt ingen ångest Det som är skönt är att jag får vara i ett hus där det knappt jobbar några längre (jobbar på ett IKEA-lager), det betyder ju att det är mindre risk att smittas av något. Skönt det, men jag tror inte att jag kommer gå på toaletten något ändå. Jag håller mej även om det inte är bra!
    Åh din lyckost. Jag söker jobb som en galning. Har också varit hemma med barn men hade projektanställning innan. Har bla sökt på IKEA där jag jättegärna skulle vilja jobba, men det verkar supersvårt att få tjänst där...hur fick du jobbet där?
  • Grönsiska
    Anonym (PANIK) skrev 2011-01-05 16:56:28 följande:

så arg ¨på min mamma! bad henne packa saker till min syster som vi kunde hämta sen så syster slapp gå in i huset, så blev hon arg på mig för att jag är så nojjig, jag har ju haft denna fobin sedan jag vara barn så hon vet ju hur det är och blir jag sjuk slås min tarm ut som redan är inflammerad :( Så ledsen och arg!!

Hon hade skurat dasset men inget mer... har if klorinat vår egna toa och är rätt noga med tvättning av händer.

Sambon åkte med henne hem och hämta sakerna och medan hon packar skulle han på ICA.

ledsen på min mor....

Smittar det innan det brutit ut förresten`??

fy vad jobbigt!  Är ju svårt för andra att förstå tyvärr. Ja magsjuka smittar lite innan det bryter ut, men det ska inte vara någon större fara om man har god handhygien. Tror nog att det mest är barn som ev. smittas på det sättet.
  • Grönsiska
    middiz skrev 2011-01-05 18:24:49 följande:
    Jag har jobbar där  5,5 år nu.. sökte jobbet och fick rekomendation av mannen vän som också jobbar där. Jag skulle vilja söka ner till varuhuset helt och jobba som inredare där. Får se om dom söker internt snart!
    Vart bor du? Bor du  närheten här så kan ju jag alltid säga till när dom söker!
    Nä, jag bor i Västmanland . Jag och ca 4000 andra har sökt tjänster till de nya varhuhuset som ska öppna i Västerås. Chansen är minimal, men jag är så trött på att gå hemma ofrivilligt ochett jobb är det som står högst upp på listan nu. Söker och söker men ingen är intresserad ...än man får ju inte ge upp.
  • Grönsiska
    LinnIvan skrev 2011-01-07 00:57:31 följande:

Hur stor risk är nu detta??

Dottern har vart med en kompis hela dagen. Denna kompis morbror var på besök/middag där. Dottern åt också med dom.

Sen hade morbrodern blivit magsjuk på kvällen då de åkt hem!

Är det risk att min dotter blivit smittad???

Minimal risk skulle jag gissa. OM morbrodern lagat maten och har väldigt dålig handhygien kan det finnas en liten, liten risk, men  mest troligt är att det inte är någon risk alls. Har länge trott att magsjuka inte smittar innan det bryter ut, men en bekant till mig som är läkare sa att det smittar lite även innan (visruspartiklarna har väl hunnit börja växa till i kroppen), inte någon info som jag ville höra direkt. Men som sagt har man bara någelunda god handhygien så är risken i de flesta fall obefintlig i sådana här fall.
  • Grönsiska
    zasata skrev 2011-01-07 09:40:52 följande:
    Kunde äta tre chokladbitar igår kväll. Ätit frukost nu, och nu fick jag gå på toa igen. Vad fan är detta???!!
    Tror  det blir en ond cirkel för magen när man väl börjat krångla med maten och då kan man säkert reagera fysiskt på olika sätt utan att vara magsjuk av virus men känslan kan bli densamma. Sen kanske du har något annat i grunden som du beskrivit tidigare ibs, intolerans mm som många andra skrivit så kan man ju också reagera psykosomatiskt på rädsla för smitta mm.
  • Grönsiska
    zasata skrev 2011-01-07 11:49:05 följande:
    Ååå kan det bara inte gå över??!?!
    Håller tummarna för att det gör det . Hur trivs du med livet för övrigt?
  • Grönsiska
    Anonym skrev 2011-01-07 16:38:43 följande:
    inget vidare :-/
    då mår nog inte kroppen bra heller. Hoppas det blir bättre för dig snart.
  • Grönsiska
    felle skrev 2011-01-07 18:06:27 följande:
    HJÄLP!
    var på ica nyss med mamma och såg en tant som satt med en vanlig plastpåse med spya i. hon spydde inte när jag var där, så jag är väl safe?
    tvingade min syster att sprita händerna när vi kom hem. är livrädd! :(
    Risken är nog liten. Som någon annan skrev det kan ha varit blodtrycksfall. Det kan ha varit problem med gallsten eller så kan hon ha haft problem med hjärtat, blodsockret... finns många anledningar och var det vks så är risken obefintlig att ni ska ha blivit smittade av henne. Hoppas du kan slappna av idag.
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5