middiz skrev 2011-01-04 18:25:13 följande:
Japp av all mat, har alltid varit så! Fast när jag var mindre gick det bra om jag inte åt något efter kl 19, nu gäller det från kl 18. Jag måste känna mej hungrig när jag ska sova, annars förknippar jag mättheten med illamående och så får jag vara vaken hela natten..
Jag berättade för min man vad Grönsiska skrev, han sa att det har han visst sagt till mej tusen gånger
Hmm lyssnar jag för dåligt tro?
Ska i alla fall försöka prova att äta mer kolhydrater... någon som har koll på vad som är bra att äta då?
För en kvinna tror jag kalori intaget bör ligga på runt 2000kcal/dag. Fast det där med kalorier tror jag inte är bra att räkna, då blir det nog en fix idé av alltihop. Bättre är nog att satsa på nyttig frukost, lunch och middag och något mellanmål vid behov. Om du äter för lite/för små mängder mat krymper magsäcken och då kan du nog må lite illa när den måste tänja ut sig igen.
Satsa på små mål mat lite oftare om du är orolig för att må illa, om du går hungrig kan du också må illa och få ont och sveda i magen och halsbränna, till slut tappar du hungerkänslorna och glömmer hur du ska tolka kroppens signaler.
Middag vid senast 18 är ok, men sista målet för dagen vid kl 15.00 är kanske lite väl tidigt. Om du inte vill känna dig för mätt när du går och lägger dig utan bara "ohungrig" så kan du satsa på något lättsmält till middag vid kl 18, så bör du ha en lagom mättnadskänsla när du lägger dig som du inte kan misstolka som illamående. Våga prova! Troligtvis kommer det kännas rätt bra efter ett tag när du märker att du inte blir sjuk och då kanske din oro på kvällen minskar.
Tallriksmodellen tycker jag är bra
. Bra kolhydrater är väl fullkornspasta, fullkornsbröd mm, men protein frukt och grönt måste ju också till.