Inlägg från: Grönsiska |Visa alla inlägg
  • Grönsiska

Emetofobernas tråd 5

Kan man klara sig från ev. smitta med god handhygien tror ni? Jobbar som timvikarie inom vården och förra lördagen var en personal magsjuk på arbetsplatsen. Imorgon ska jag jobba där, vet inte hur det är med smitta just nu om någon annan är sjuk/har varit sjuk mm. Jag måste jobba, har inget val men känner samtidigt att det verkligen inte är värt priset om hela familjen åker på magsjuka för en dags jobb...Jag kommer att jobba såklart, men kanske blir det tufft efteråt.

• Grönsiska
    zasata skrev 2010-11-12 20:03:37 följande:
    Var inte det sa läkaren, skall ta prover på tisdag :(
    Hittar de ingen så kan det kanske vara IBS? Eller stressmage? hittar de inget brukar de säga att det är IBS eller psykosomatiska besvär.
  • Grönsiska
    zasata skrev 2010-11-12 20:44:43 följande:
    ibs säger dom och kroniskmagkatarr, men vad hjälper et mig ? :(
    IBS har jag också fått som diagnos och det har gått upp och ner, nu var det längesen jag hade problem med det *peppar, peppar* . En diagnos hjälper ju inte ett dugg om man inte får några verktyg att hantera problemet med.
  • Grönsiska
    zasata skrev 2010-12-03 10:32:40 följande:
    Går hosta på dagis. men varför klagar hon på magont då? Och kompisen hade klagat på magont.. men har inte jag sambon eller sonen blivit sjuka tills på sön bör det väl vara lugnt va? Är endå hyffsat lugn då inget kommit än, om vi blir sjuka borde vi ju mest på ont i magen också med väl?
    Jättevanligt att barn får ont i magen även vid förkylning. Kan ju vara det. Förstår din oro. Hoppas ni slipper magsjukan.
  • Grönsiska

Alveline: Tycker så synd om er som blivit sjuka av vattnet. Förstår att du tvekar om du kan lita på vattenkvaliteten igen. Jättedåligt att ni inte får någon kompensation, ni betalar ju för en dålig vara och det brukar man ju faktiskt få ersättning för i de flesta andra fall.

• Grönsiska
    Frosk skrev 2010-12-17 20:10:44 följande:
    hej och tack. Det är tyvärr inte alls bra. Hon försökte äta ikväll igen, men det lilla hon får i sig stannar i en minut sen gallskriker hon och kaskadkräks upp allt igen. Så...nu sitter sambon på akuten igen!
    Men stackars lilltjejen vad jobbigt! Vi har också varit inne på akuten några vändor med äldsta dottern med inte så roliga symptom när hon var runt ett år. Skitjobbigt är det när man inte kan hjälpa sina barn. Hoppas att hon blir prioriterad så att de kan fixa bråcket snabbt. Hon kan ju inte få må sådär dåligt enda till januari.

lollisen: jag kan också tänka mog att ställa upp (boken)
  • Grönsiska

Jobbigt många verkar ha det nu.

Här har magsjukemonstret tagit sig in i vårt hem och "bacillskräcken" är på topp. Två av fyra sjuka i familjen och jag går bara och väntar på att jag och äldsta barnet ska bli sjuka också, usch det blir nog inte mycket sova inatt heller. Vi fick med oss skräpet från julfirandet med släkten. Fattar inte hur det gick till personen som blev sjuk på plats kom och var frisk den 23 och blev lindrigt sjuk den 26. Finns bara en toalett i huset vi var i och personen hade god hygien, ändå har mig veterligen 3 pers som var där insjuknat under gårdagen/imorse. Funderar på om någon varit sjuk innan den 23 men inte sagt något och spridit smittan där. Hur kan det smitta så dant från en vuxen person som hållit god hygien och som inte lagat mat...Kommer dröja länge innan jag är sugen på släkltträff i det huset igen. Fattar inte hur man bara kan ha en toalett i ett hus på typ 200 m2.

Det är inte kul alls detta. Är i alla fall stolt över att jag klarade av att ta hand om yngsta barnet för det trodde jag inte att jag kunde. Nu är det bara jobbig väntan och analyserande kvar...Håll tummarna för oss att ingen mer i familjen blir sjuk nu!

• Grönsiska
    Anonym (PANIK) skrev 2010-12-28 16:39:50 följande:
    tack så mycket för svaret, försöker varva ner, ska nog spela lite sims, katten ligger och myser hos mig också, hoppas man slipper skiten. jag är noga med handhygienen men min sambo är lite si så där och eftersom han varit på toan efter ppapa så... vi har bara en toa hos oss också... fan också!!
    Bläh visst är dett jobbigt med våndan. Sitter i samma sits med just nu, fast vi har sjukan i familjen
  • Grönsiska

NU är jag nojjig...48 timmar sedan yngsta dotterns sista symptom. När kan man pusta ut? Är supernojjig att jag eller andra dottern ska bli sjuka inatt.

Vi firade jul hos svärföräldrarna och där blev en släkting sjuk natten till eller på morgonen 26/12, vi åkte hem samma dag. Den 27 blev maken dålig och på morgonen den 28 blev yngsta dottern sjuk. Inatt blev svärfar dålig. Betyder det att det är 3 dygns inkubationstid eller? Den som var sjuk med familj åkte inte förrän 27/12 och toaletten var inte städad med klorin endast spritad.

• Grönsiska
    Anonym (Emomamman) skrev 2010-12-30 19:22:10 följande:
    Vanligast brukar man säga 1-3 dagar. När dag 4 passerat så tror jag du kan börja känna dig safe
    usch då....då är det ett tag kvar då . Vi som ska fira nyår med vänner imorgon, undrar om vi vågar. De är inte oroliga och antar att om ingen mer blivit sjuk till middagstid imorgon är det lugnt? Vill inte smitta och vill verkligen inte bli sjuk där heller. Just nu sitter jag och känner efter och känner mig sjuk till och från såklart, men när jag inte tänker på det så känns det bra. Konstigt när maken och dottern var sjuka och fram tills idag så har jag känt mig rätt så lugn, men nu helt plötsligt så slog oron till.
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5