Inlägg från: Grönsiska |Visa alla inlägg
  • Grönsiska

Emetofobernas tråd 5

zasata skrev 2010-12-30 19:58:36 följande:
    nej, ingen risk.
    Grönsiska skrev 2010-12-30 18:41:40 följande:
    NU är jag nojjig...48 timmar sedan yngsta dotterns sista symptom. När kan man pusta ut? Är supernojjig att jag eller andra dottern ska bli sjuka inatt.

Vi firade jul hos svärföräldrarna och där blev en släkting sjuk natten till eller på morgonen 26/12, vi åkte hem samma dag. Den 27 blev maken dålig och på morgonen den 28 blev yngsta dottern sjuk. Inatt blev svärfar dålig. Betyder det att det är 3 dygns inkubationstid eller? Den som var sjuk med familj åkte inte förrän 27/12 och toaletten var inte städad med klorin endast spritad.
    man säger ju 4a dygn. men är det hemma hos mig räknar jag ca 3 veckor då det är så länge det lever på ytor, men normalt bör någon har blivit sålig innom 48timmar!
    Oj 3 veckor! Men om man hållit i ett barn som kräkts och tagit hand om det med allt vad det innebär borde man väl bl sjuk rätt fort (såklart har jag haft extremt god handygien). överlever viruset klorin?
  • Grönsiska

Är det alltså 4 dygn sedan man ev. fått smittan i sig?

• Grönsiska
    zasata skrev 2010-12-30 20:03:56 följande:
    jo då borde man blivit sjuk, nej det överlever inte klrorin och 90graders tvätt, men man missar alltid någon fläck, typ lampan i taket ;)
    Ok vi tvättade med klorin och tvätten gick i 95 grader. Hoppas vi inte missat någon fläck då kanske ska moppa lite extra...
  • Grönsiska

Kanske förresten borde upplysa familjen som blev sjuk att det faktiskt inte räcker med att sprita ytorna ....för det var det enda de gjorde.

• Grönsiska
    Anonym skrev 2010-12-30 21:33:55 följande:
    Ni som fött barn och använde lustgas.. Spydde ni av den?
    Är så nervös inför förlossningen att jag ska spy.

Spydde ni av själva smärtan också?
    Ja använde lustgas. Nej jag mådde inte ens illa av den däremot tyckte jag inte att den hjälpte ett dugg med första barnet. Med andra barnet var den jättebra.

Zasata och lollisen: Tack för era svar
  • Grönsiska

usch trodde det var lugnt nu när mer än 3 dygn gått sedan yngsta barnet blev friskt. Men imorse insjuknade äldsta dottern ca 3 och ett halvt dygn senare...så nu är cirkusen igång igen. klarade av när yngsta dottern blev sjuk ganska bra då var jag tvungen att hålla mm då hon är så mammig. Nu är det maken som tar hand om barnet och jag sköter markservicen. Inga panikkänslor förvånande nogt utan lite mildare obehag, men jag kan inte vara i samma rum när det händer. Fy nu blir det 4 - 5 dagars nojjande igen, nu är det bara jag som inte varit sjuk. Det som känns jobbigast är att det inte verkar hjälpa med superbra hygien och noggrann sanering. Finns det verkligen inget man kan göra för att stoppa det? Har börjat få ont i halsen och hoppas på att jag får en förkylning istället och hoppas att man inte kan bli både förkyld och magsjuk samtidigt...

• Grönsiska
    TheFamily skrev 2011-01-01 10:03:02 följande:
    Visste inte att det fanns ett namn på det jag har...,,detta är min grupp definitivt.
    Har inte kräkts så många ggr i mitt liv men är livrädd. Jag har mått väldigt illa under en månad nu och läkaren konstaterade till min lättnad (kan ni tänka er) magkatarr....några dagar med medicin och jag är bättre men detta har triggat min fobi till helt nya nivåer! Tänker dagligen på att man kan få kräksjuka, mitt barn eller sambo kan få det...,är livrädd. Hjärtat bankar så hårt i bröstet ibland att jag tror jag ska dö så rädd är jag. Har hemska tankar också om att jag kommer lämna mitt sjuka barn om hon får kräksjuka.....
    Intalar mig själv varje dag att "det går över snabbt, du klarar det!" men mitt psyke är starkare än min vilja....suck.
    I USA vaccinerar man mot kräksjuka...nån som hört detta?
    Visst är det jobbigt med fobin, usch. Att du skulle lämna ditt sjuka barn tror jag däremot inte. På  något konstigt sätt klarar man det man måste. Förhoppningsvis finns någon annan där som kan ta de bitar som blir för tuffa och som accepterar det du inte klarar. Har inte hört något om att de vaccinerar i USA.
  • Grönsiska
    Anonym (Emomamman) skrev 2011-01-01 21:01:47 följande:
    Har för mig att någon skrev längre upp om barnen. Hur man gör när dom blir sjuka.
    Jag har aldrig stött bort barnen. När det väl sker så blir man som en robot. Man tänker inte utan bara handlar. Det som måste göras ... det gör man. Sen när man duschat barn, bytt pyamas och torkat golv osv .. då kan svetten börja lacka.

Min dotter blev magsjuk för typ 2  veckor sedan. På en lördag morgon. Och på söndag eftermiddag började jag känna mig konstig. Frös som sjutton och var allmänt hängig. Var HELT säker på att jag skulle bli sjuk. Sån jälla ångest jag hade!! Men jag lyckades somna på natten och när jag vaknade på morgonen var jag så lycklig!! Jag hade klarat mig. Det är den grymmaste känslan .. när man är säker på att man ska bli sjuk och så kommer man undan :)
    Precis så är det! Och där är jag nu, andra barnet sjukt igår morse.  Vi var inne på 4 dygnet utan att någon mer blev sjuk trodde vi hade klarat oss, men icke! Känner mig lurad.Hatar denna väntan ska man klara sig eller inte, hur sjuk blir man om man blir sjuk...försöker fokusera på att just nu så mår jag bra och på dagen fungerar det ju, men fasar för att vakna mitt i natten och må pyton.
  • Grönsiska
    zasata skrev 2011-01-03 22:54:46 följande:
    min dag:
    zasata.blogspot.com/2011/01/angest-fran-helve...
    Vet du, jag tror du klarar dig! Du har ju inte varit i direktkontakt med någon smitta och du har god handhygien.
    Hoppas sjukskrivningen gör dig gott.

Måste bara påpeka att det är ju otroligt knäppt att gå till jobbet när man redan mår dåligt som din kollega gjorde. Emetofob eller ej alla blir förbannade på sånt. 
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5