• middiz

Emetofobernas tråd 5

ÄCKELVARNING!

Min mage är helt i obalans. Var och handlade 4 mil bort i morse och det slutade med att jag fick ta bilen och leta efter ett ställe att göra nr 2 på... Det bara sprutade ut...
    Det kör i magen fortfarande och jag måste nog gå på toa snart igen.

Jag har ätit alldeles för snabbt nu när jag jobbat och det är stressigt med allt.
    Sen äter jag alldeles för mycket godis eller ja choklad och chokladkakor. Efter frukosten åt jag 3 dumlekakor?? Varför?? Jag vet att jag mår dåligt när jag äter så mycket sånt. Igår åt jag två twix och 3 mini kexchoklad. Jag är chokladmissbrukare
    Så det är väl inte konstigt att magen gör som den gör, men ändå tror jag att det är magsjuk. Mår inte illa (om jag inte får för mej att det är magsjuka jag har) så det borde väl inte vara magsjuka??

Min man är på utbildning nu, han brukar annars få lugna ner mej och komma med logiska förklaringar till varför magen ballar ur Därför söker jag nu bekräftelse hos er
    Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • middiz
    Fridayyy skrev 2011-01-28 10:17:15 följande:
    Kan ju vara vks han fått de senaste gångerna och då blir det ju värre än vanlig magsjuka.
    Fast där hänger inte jag med heller.. Vinterkräksjukan ÄR ju vanlig magsjuka som man kallade det innan dom började kalla det för vinterkräksjukan?? Står det inte så på emetofobi-sidan?

Jag skulle vilja veta vart F.D Emetofob fått all information ifrån.. Skulle vilja läsa det där med att det "bara" är 5-10% som får vinterkräksjukan per år, eller var det säsong?
    Det känns som att det skulle vara många många fler...
  • middiz
    Anonym (M) skrev 2011-01-28 11:29:20 följande:
    Här står lite..www.smittskyddsinstitutet.se/smittsky dd/arkiv/2010/nr-4-2010/enkel-metod-hittar-virus-i -vatten-/
    Det där med antal får man väl ta som en kvalificerad gissning eftersom bara ett fåtal magsjuka personer testas varje säsong och man därför inte vet vilka av de otestade som är smittade av calicivirus eller vilka som är smittade av andra magsjukevirus.
    Vks är calicivirus d.v.s noro eller saposvirus, men i samhället i stort kallas all magsjuka vintertid för Vks. Kunskapen generellt verkar liten i samhället, både när det gäller smittspridning och prevention och när det gäller orsaken till magsjukan, att det finns flera olika virus och att man kan reagera olika på samma virus.
    Länken funkar inte...
    Men precis, man vet ju inte hur många som bli sjuka. VMen kollar man till vänner/släkt/nån som känner nån så är det extremt många som har magsjuka. Därför vill jag ha det till att fler har magsjuka..men som sagt så går det ju inte ta reda på heller eftersom dom flesta klarar av det hemma och sjukvården aldrig får veta om det.
    Anonym (F.d. Emetofob) skrev 2011-01-28 12:33:38 följande:
    Jag är som sagt sjuksköterska, och det var vad vi lärde oss på utbildningen. Men visst, det kan ha kommit nya rön som visar på annat. Dock ska man inte vara rädd för att barn blir sjuka, det borgar i regel för ett effektivt immunförsvar senare i livet. 
    Är det inte så att barn över lag får bättre immunförsvar runt 3 års åldern?
    Självklart ska barn vara sjuka IBLAND för att immunförsvaret ska jobba.. men att vara sjuka i diverse sjukdommar en eller ett par gånger i månaden blir ingen "bättre" av.
    Men eftersom man inte blir immun mot vks känns det ganska meningslöst att ha den

Sen kan jag bara jämföra med mina barn.. Min stora dotter är så infektionskänslig så en sjuk person kan inte ens kolla på henne utan att hon blir sjuk. Den lilla har bättre immunförsvar och har bara varit sjuk ett par gånger i hennes snart 2 åriga liv..
    Jag tror att det mer beror på hurdan man är, inte hur sjuk man varit.
    Sen kan man så klart bättre på immunförsvaret.
    Jag jobbar stenhårt på att bättre stora dotterns.
  • middiz
    Fridayyy skrev 2011-01-28 12:48:59 följande:
    JAG KAN INTE HÅLLA MED! Jag tror det är dagis som gör våra små barn så sjuka, det är för trångt och för dålig hygien. Jag tror inte det är normalt att vara sjuk i flera månader under ett år bara för att man är 2-3 år. Jag tycker synd om barnen.
    Jag håller med dej helt. Som jag skrev ovan så ska man självklart vara sjuk ibland, men inte så sjuk som dom flesta barnen är.
  • middiz
    Anonym (F.d. Emetofob) skrev 2011-01-28 12:59:35 följande:
    Jo, det är synd om barnen i sig. Men inom vården försöker vi avdramatisera det här. Många föräldrar tycker det är synd om sina barn när de är sjuka, men oftast lider nog föräldrarna mer än barnen. 

Barn måste få vara sjuka för att utveckla sitt immunsystem och hade vi haft det för rent hade vi antagligen sett ökade sjukdomsfall högre upp i ålder, då med allvarligare symptom och sjukdomar. "lite skit rensar magen"  är ju ett gammalt talesätt som i sig inte är så dumt. Kroppen behöver använda immunsystemet då och då, och i synnerhet när vi är små. Sen är det klart, är man sjuk hela tiden, året runt kan man ju kolla upp det, men i regel är det inte farligt eller annorlunda med ett par förkylningar/influensor per år. 

Jag och min mamma har pratat om sånt här ganska mycket och ofta.
    När hon var liten var hon sjuk kanske 1-2 gånger om året, max. Aldrig magsjuka. Enda gången hon spydde när hon var liten var för hon åt dåliga räkor.
    Magsjuka visste dom knappt vad det var.

Likadant med min pappa. Han hade ALDRIG hört talas om magsjuka innan han kom till Sverige som tonåring.

Vad har ändrats på denna tid? Joo dagis, köpcentrum, mer stress, mindre fysiskt arbete och man hinner inte vara ute på samma sätt.
    Jag tror det är det som är boven i allt.
  • middiz
    Anonym (F.d. Emetofob) skrev 2011-01-28 13:02:20 följande:
    Ja, det håller jag med om. Det är väl det som är den stora frågan egentligen, och med bättre handhygien hade vi sluppit många sjukdomsfall. Jag har till och med kollegor som arbetar med patieneter som har VKS, sen kan de gå och äta ett äpple utan att tvätta händerna noga, och sedan undrar de hur de kunde bli sjuka... 

De flesta har ju handhygien som är riktigt dålig och då riskerar man ju att bli sjuk... Någon form av informationskampanj kanske vore på sin plats? :)  
    Håller helt med detta!!

(Det var väldans vad jag skriver idag då )

Min syster som håller på att utbilda sej till sjuksköterska berättade att undersköterskorna sa till henne att man INTE ska sprita händerna för då tar man bort dom goda bakterierna som ska döda dom elaka. Man kan inte annat än undra vad dom får för utbilning??
  • middiz
    Anonym (F.d. Emetofob) skrev 2011-01-28 14:31:32 följande:
    Det går nog inte att säga en tid, det beror ju på flera saker. Men i teorin gör de det, eftersom bakterier inte trivs på vår hud, eftersom vi har andra bakterier som ser till att huden blir ogästvänlig för bakterier "utifrån". 

Bakterierna på vår hud dör alltså efter ett tag, men jag vet inte om det går på 10 minuter, 2 timmar eller så, det beror ju säkert på vilken typ av bakterie man har på huden och i vilket antal man har.  
    Hur är det med virus då?
  • middiz

FAAN!!
    Jag har fått urinvägsinfektion IGEN!!
    Sitter och dricker tranbärsjuice för fullt och hoppas på att det försvinner av det. Annars kommer jag få äta penicillin igen som jag mår såå illa av!

• middiz
    zasata skrev 2011-01-29 15:52:52 följande:
    Idag blev sambon inringd på jobbet, han pluggar annars. var kaos. två hade gått hem pga magsjuka och vet attuden ena i alla fall kräkts på jobbet.. hur stor är nu risken att han blir kass?
    Så länge han inte går på just den toaletten (för dom har väl förhoppningsvis mer än en..?) och sköter sin handhygien så borde han klara sej!
    Tänk att ni (du och din dotter var det va? På sjukhuset) klarade er och ni gick ju in på samma toalett som någon kräkts på!

Någon som vet om man kan få ont i magen av tranbärsjuice? Jag har druckit 1 liter och har så ont i magen nu!
  • middiz
    zasata skrev 2011-01-29 21:14:39 följande:
    ja men han vet ju inte vilken toa dom varit på

Dricker man en liten kan man nog bli rätt sur i magen- 
    Nej det har du ju rätt i... Han skulle haft med sej klorin-sprayet
    Har dom städare på hans jobb? Kanske har toaletten blivit städad och då kan man tycka att det räcker med bra handhygien för att slippa bli smittad.
    Men jag tror ändå att även om den inte är städad så borde det vara lugnt. Som sagt, tänk på när ni var på sjukhus. Då gick ni väl in precis efteråt och blev inte sjuka!
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5