Anonym (M) skrev 2011-01-28 11:29:20 följande:
Här står lite..
www.smittskyddsinstitutet.se/smittsky dd/arkiv/2010/nr-4-2010/enkel-metod-hittar-virus-i -vatten-/
Det där med antal får man väl ta som en kvalificerad gissning eftersom bara ett fåtal magsjuka personer testas varje säsong och man därför inte vet vilka av de otestade som är smittade av calicivirus eller vilka som är smittade av andra magsjukevirus.
Vks är calicivirus d.v.s noro eller saposvirus, men i samhället i stort kallas all magsjuka vintertid för Vks. Kunskapen generellt verkar liten i samhället, både när det gäller smittspridning och prevention och när det gäller orsaken till magsjukan, att det finns flera olika virus och att man kan reagera olika på samma virus.
Länken funkar inte...
Men precis, man vet ju inte hur många som bli sjuka. VMen kollar man till vänner/släkt/nån som känner nån så är det extremt många som har magsjuka. Därför vill jag ha det till att fler har magsjuka..men som sagt så går det ju inte ta reda på heller eftersom dom flesta klarar av det hemma och sjukvården aldrig får veta om det.
Anonym (F.d. Emetofob) skrev 2011-01-28 12:33:38 följande:
Jag är som sagt sjuksköterska, och det var vad vi lärde oss på utbildningen. Men visst, det kan ha kommit nya rön som visar på annat. Dock ska man inte vara rädd för att barn blir sjuka, det borgar i regel för ett effektivt immunförsvar senare i livet.
Är det inte så att barn över lag får bättre immunförsvar runt 3 års åldern?
Självklart ska barn vara sjuka IBLAND för att immunförsvaret ska jobba.. men att vara sjuka i diverse sjukdommar en eller ett par gånger i månaden blir ingen "bättre" av.
Men eftersom man inte blir immun mot vks känns det ganska meningslöst att ha den
Sen kan jag bara jämföra med mina barn.. Min stora dotter är så infektionskänslig så en sjuk person kan inte ens kolla på henne utan att hon blir sjuk. Den lilla har bättre immunförsvar och har bara varit sjuk ett par gånger i hennes snart 2 åriga liv..
Jag tror att det mer beror på hurdan man är, inte hur sjuk man varit.
Sen kan man så klart bättre på immunförsvaret.
Jag jobbar stenhårt på att bättre stora dotterns.