• Frosk

Emetofobernas tråd 5

Anonym (lillan) skrev 2011-04-13 18:57:10 följande:
    Antar att det är några av er här inne som har barn.. Mådde ni illa under graviditeten? Hur tacklade ni det? Jag är snart i veckan 8 och mår såååå illa och är inte alls långt i från att kräkas =( Kommer bli tokig på detta om det håller i sig länge.. Någon som har något tips på hur man kan slappna av eller hur man kan stilla illamåendet?
    Det är jobbigt att må illa hela tiden. För mig hjälpte det lite med postafen, men bara om jag tog BÅDE morgon och kväll, missade jag en så funkade det inte. Jag fick andra tabletter på recept sen som hjälpte bra, men jag blev så dödens trött så jag hade svårt att klara skolan med dom.
  • Frosk
    zasata skrev 2011-04-16 19:21:31 följande:
    BArnen har varit på dagis som vanligt, vad sambon vet går inget där. 
    Idag åt sonen mkt frukost, och sen var vi på Baby och barn mässan. 
    Där blev det mkt småätande och korv med bröd till honom. 
    Hemma sen vid 17:30 åt han potatismos och blodpudding, inte jätte mkt. Drack lite saft och smååt lite till som jag inte han ställa undan ur väskan. 
    Sen strax innan 19 drack han 250ml välling. 
    Sen för ca 20min sen kräks han!!! 
    Inte jätte mkt och bara på sitt ben och som tre så teskedar/matskedar vattnings potatismos på lakanet. 

Borde inte all välling kommit upp vid magsjuka?!?!?!? snälla säg det inte är magsjuka, men vad är det annars?!?
    Låter inte som magsjuka tycker jag, då brukar ju allt komma upp.
    MIn tvååring är väldigt mjuk i kroppen och så även i magmunnen och småkräks sådär titt som tätt. Är det fullt i magen så räcker det att hon böjer sig fram för att det ska komma ut. Tror det kan ha varit liknanade med din son. Om man rapar och är framåtlutad tex så kommer det lätt upp. Blev han ledsen? Verkar han må dåligt annars?
  • Frosk
    caress skrev 2011-05-05 11:49:10 följande:
    Hej, här har ni en emetofob till.
    Jag har inget barn men tankarna finns... men det är ju såklart fobin som håller mig tillbaka...
    Jag skulle verkligen vilja klara av det, men när man läser på till emetofobi.se om alla panikinlägg för att barnen är sjuka, eller att det ALLTID går ms på dagis och öppna förskola så undrar jag om det verkligen är värt det... jag tycker jag har nog med att bara oroa mig för mig själv vintertid...
    Så jag vet inte faktiskt om jag skulle klara av det...
    Välkommen! Jag kan bara hålla med föregående talare; det är värt det, även om det stundtals är skitjobbigt. Jag vet inte om du har provat, men man kan ju alltid försöka få hjälp genom KBT, vet att vissa blivit hjälpa av det och jag själv i KBT nu och hoppas på bättring.

Fridaooo, grattis!!! Jag blir så sugen på en till när jag hör andra som får små bebisar! Hur gick förlossningen?
  • Frosk
    Fridayyy skrev 2011-05-05 17:43:30 följande:
    Mina78..tack. Den gick väldigt fort när det väl startade. Vattnet gick men inga värkar, de kom dag 2 men jag fick feber och åkte in igen, sen tog det 1,5 h när det startade. Effektivt va!! Han är född i v. 36+5 men vägde ändå 3520 g och var 50 cm.
    Oj det var riktig raketfart det! Min förra tog drygt två timmar och jag tyckte det var skitjobbigt. Undra hur stor han hade blivit om du gått tiden ut!
  • Frosk

Nu har jag testat hela familjen, om vi är immuna mot vks. Jag är tydligen immun, men inte sambon och inte barnen. Jag känner mig liiite lugnare av det och blev väldigt förvånad också. Sambon är inte sjuk oftare än jag.

Sen för varje gång som barnen är sjuka och vi klarar oss så känns det lite bättre.

• Frosk

Jag har provat lergigan för jag hade kvar sen graviditeten. Hjälpte inte så mycket men lite till natten så jag kunde sova bättre.

• Frosk
    martini bianco skrev 2011-05-28 21:38:38 följande:
    Vet att jag tagit upp denna diskussionen innan, men måste göra det igen. Vid varje ägglossning och varje mensstart så har mår jag lite illa och tappar aptit. Då kommer också ångest som ett brev på posten. Det är grymt störigt.
    Är det någon här som också mår så här? Och om ni har varit gravida, hur mådde ni då under grabviditeten?

Jag planerar ju graviditet och nojjar mig för gravillamående. Och tänker att efetrsom jag mår som jag gör vid ÄL och mens så är jag rädd för att hormonerna vid grav kommer vara ännu värre för mig.
    Jag mår ofta illa och tappar aptiten, men för min del beror det nog på IBS. Men vid graviditetsillamående så kan man ju få ganska bra mediciner på recept så det känns ju skönare att veta det tycker jag. Det hjälpte mig iaf.
  • Frosk
    martini bianco skrev 2011-05-28 22:46:55 följande:
    Okej, kan IBS bli värre vid just dessa tiderna i menscykeln vet du det? Eller du menar att du mår så alltid?
    Många blir ju dåliga i magen vid mens, det är nog ganska vanligt. Är man extra känslig så lider man säkert mer av det. Jag har hormonspiral nu och då är de besvären mycket bättre eftersom de inte kommer lika ofta och inte lika kraftigt, men IBS-magen ställer ju till det ändå så ja, jag mår ofta illa och har svårt att äta mycket av nåt. Skitjobbigt när folk tycker att man är petig med maten jämt :/
  • Frosk

Låter ju verkligen som gallstensanfall. Men har inte läkarna sett nånting? Hoppas verkligen att de hittar problemet

• Frosk

Låter ju inte som någon magsjuka så det är säkerligen något annat. Stackars honom!
    Ibland hittar man tyvärr aldrig felet, vilket jag tycker är skitkonstigt! Min syster låg inne med dropp förra året efter månader av kräkningar och magsmärtor. De såg lite lite grus i gallan men menade att det inte kunde ge såna symtom, så hon fick aldrig veta var dte var. Själv tror hon ändå att det det var gallan och alla tecken tyder ju på det. Ibland har läkare fel och det gäller att stå på sig, vilket man inte orkar när man är sjuk heller, så hoppas din sambo får bra hjälp, annars får du slåss för honom.

• Frosk

lollisen, jag känner också igen mig så väl i det du skriver.
    Även jag har funderat mycket på om det handlar om det här med brist på kontroll och dte kan säkert stämma för jag är en sån som måste ha koll på allt, jämt! Det konstiga är bara varför man inte är rädd för förlossningar också tex, där har man ju inte heller nån kontroll över kroppen. I mina KBT-samtal har vi också pratat mycket om negativa automatiska tankar, såna har jag gått om, dvs katastroftankar. Jag förbereder mig alltid på det värsta och det gäller inte bara illamående och magsjukor utan det mesta i livet faktiskt. Jag tänker ofta det värsta och inte alltid det realistiska, främst när det gäller kräk, men även i andra situationer. Detta försöker jag jobba bort, men det är ju så vansinnigt svårt!

• Frosk
    NoahLeah skrev 2011-08-27 19:44:40 följande:
    Hur många här är det som får panikångest och är livrädda när någon annan kräks (t ex ens barn) och att kräkas själv? Det verkar som de flesta mest har problem med att kräkas själva??
    Är livrädd när andra kräks eftersom de kan smitta mig. Om jag var helt hundra på att jag inte skulle bli dålig så hade jag nog bara tyckt att det var äckligt, men inte fått ångest av att andra kräks.
  • Frosk
    Anonym skrev 2011-08-28 18:26:59 följande:
    Hej allihop...tänkte höra om det är nån av er som gjort hemmatestet man kan köpa fr Apoteket(test vks)...jag har nämligen ett liggande i skåpet.men jag vet inte vart man ska skicka det!!??Står så dåligt om hur man ska skicka,paketera och vart....Nån som vet??
    Jag har gjort testet och har för mig att om man öppnar paketet som det står så ser man att man ska använda kartongen som det ligger i och skicka in i samma, man river bara bort en del av förpackningen. Om det är samma som jag hade.
  • Frosk
    zasata skrev 2011-08-31 21:33:29 följande:
    med skum i... men blev bättre sen fram på natten.. men sov oroligt.. skit mage!!

Jag har sådan ångest inför vintern, vart skall man ta vägen?

Ni som har IBS hur tycker ni när ni får riktiga anfall det är om man jämför med magsjuka? 
    Jobbiga anfall är ju väldigt jobbiga, väldigt, väldigt. Även om jag inte kräks så blir jag ungefär lika utslagen som vid ms, helt matt med andra ord. och en massa, massa ångest. MEN jag har blivit ganska bra på att känna igen ibs-magen så jag får inte lika ofta ångest och tror att jag ska spy. Däremot så finns det en ständig oro när man ska iväg, långa resvägar utan toalett (som jag kommer ha nu när jag börjar jobba) nya miljöer är alltid jobbiga när man inte vet vart toaletten finns.

Nu äter jag inolaxol varje dag, iberogast och kalktabletter. Magen är lugnare än på länge! men det kan ju också vara tillfälligt, men iaf.
  • Frosk
    Lillave skrev 2011-08-31 22:44:19 följande:
    Jag kan också skilja min IBS mage från en sjuk mage. Är just nu inne i en skitperiod (bokstavligt talat...) med mkt kramper och toabesök. Det bara rinner av mig, usch. Lite psykiskt säkert också eftersom jag precis genomgått ett missfall. Väntar bara på magkatarren nu.

Iberogast ja. Provade en liten flaska utan ngt speciellt resultat. Hur länge höll ni på innan ni märkte skillnad?

Jag känner mig ofta uppsvälld, gasig och ÖM i magen.
    Ledsen för missfallet :( har gått igenom två så jag vet att det är tufft,

Jag har använt en flaska iberogast nu, är noga med att ta det tre gånger om dan. Inolaxol hjälper en del mot min mage också, man ska ta det med vätska, men jag gör inte det. funkar bäst utan för mig. Antar att du har kollat laktos?
  • Frosk

Men det är fyra olika länkar...jag fattar inte?

Svar på tråden Emetofobernas tråd 5