• Fiffa5

Sytråden spinner vidare - lila tråd

Ogabinne skrev 2010-10-23 17:15:03 följande:

Jättefin Linjo!!

Jag ska sy ersättningssingoallan ikväll och sitter och funderar. Jag fick fria händer och är sugen på att detaljera till det lite. Inte bara rätt och slätt utan lite mer avancerat, detaljerat... Har flera påsar fina knappar jag fick av Miniskunk för länge sen, och annat plock som aldrig används, ska fortsätta fnurla!

Spännande, du måste visa sen vad det blev!  
  • Fiffa5
    Brooks skrev 2010-10-23 17:12:27 följande:
    :)

Själv är bäste dräng, eller vad säger man?

Fick ihop en till tunika när sambon var och handlade och lillan ville leka med sin verktygslåda i syrummet.
    Tur att jag hade bytt tråd i alla maskiner tidigare idag :)

Jag har äntligen kommit över min "inte klippa i fina tyger" spärr.
    Här hamnade de röbetslila trollen från MT under saxen, jag ääälskar färgen, synd att den inte gör sig på bild. Mycket finare i verkligheten! En liten hand får ni på köpet
    Nu borde jag sy byxor istället, eller helst av allt - något till mig själv.

Jag har också lite svårt att klippa i mina finaste tyger. Det var svårt att sätta saxen i den röda molnvelouren tex i kjolen på bilden ovan. Men man blir nöjd när det är klart för tygerna gör sig helt klart bättre som färdiga plagg än att ligga i tyghyllan!
  • Fiffa5
    Ogabinne skrev 2010-10-23 17:23:40 följande:
    Absolut!

Är det fler än jag som drar sig från att shoppa tyg just för att det finns för MYCKET tyger? Snacka om lyxproblem! Tex går jag in på JNY's shop, den vill jag ha, o den, o deen, ja o den också, o den med, o så får man beslutsångest för det blir så dyrt och så stänger man ner sidan ist.
    Det har hänt mig med. Men till slut kan jag inte stå emot utan gör en storbeställning
  • Fiffa5
    Brooks skrev 2010-10-23 18:13:59 följande:
    Jag ska med på MT syhelg i slutet av november och måste börja fundera på tyger som jag vill köpa tills dess, samt tillbehör som kan behövas då. 
    Att få sy i över ett dygn är verkligen lockande nu! Det är så himla kul att sy!!!

Jag ska också dit!  Funderar också på vad jag ska ta med mig och vad jag ska sy när jag är där. Kanske passar på med ngt nytt jag inte sytt innan eftersom det finns hjälp att få om man kör fast. Funderar på att testa att göra en singoallaklänning.
  • Fiffa5
    Ogabinne skrev 2010-10-23 19:20:53 följande:
    Nu tänker jag sätta mig i ett hörn och gråta lite. Lillebror fick tag i en grön tuschpenna och ritade ner i stort sett hela mina blåa gunilla axén moln. Såklart får jag skylla mig själv som lämnade den framme, men några tårar får jag nog klämma ut ändå.
    Åhh vad tråkigt   Är det helt omöjligt att det går bort i tvätten?
  • Fiffa5
    uppochner skrev 2010-10-23 20:17:27 följande:
    När ni syr i velour har ni luggen vänd neråt fötterna till eller uppåt? Jag har fått lära mig att den alltid ska vara vänd uppåt i skolan. Men jag köpte mjuka tygers bruna stjärnvelour och nu när jag har luggen uppåt så lyser den vita bottenfärgen igenom jättemycket och det blir inte tillräckligt fint tycker jag. Det känns som en miss att de har valt vit bottenfärg till den bruna grundfärgen.  
    Jag har alltid luggen nedåt för det känns skönare att klappa plaggen så  Men jag har också för mig att den egentligen ska vara vänd uppåt, men varför den ska vara det har jag ingen aning om!
  • Fiffa5

Nästa vecka åker jag till Skottland för att hälsa på min bror och jag funderar på om det finns ngn bra tygaffär i England man kan passa på o beställa tyger ifrån?   Det vore kul om det gick att få tag på tyger som inte finns här hemma, men hittills har jag inte lyckats hitta ngn affär på nätet. Trikåtyger verkar inte vara en storsäljare där.. (?)

• Fiffa5
    Ogabinne skrev 2010-10-23 22:05:42 följande:

I flera år, varje höst, vinter vår, har det varit samma visa. VARJE gång man ska gå ut. Sonen klarar INTE av halsdukar, så fort man sätter på honom något runt halsen börjar han göra klökljud och skriker att han ska kräkas. Även om halsduken inte ens sitter åt runt halsen utan hänger löst långt ner där den inte gör någon nytta.

Jag har försökt med halsduk, scarf, fuskkrage, väpnarluva, allt är samma visa varje gång och det slutar oftast med att jag blir förbannad och slänger iväg halsduken o så får han gå utan. Varenda gång.

Har jag missat något?? Vad kan man mer göra? Känns som jag provat allt!

Skippa halsduk då och ha en jacka som går att stänga bra i halsen, eller blir det samma sak?? Eller en tröja med lite högre krage?
  • Fiffa5
    Ogabinne skrev 2010-10-23 22:28:44 följande:
    Det är samma sak, man får inte knäppa jackan mer än upp till bröstet, annars börjar han med sin fix idé igen att han ska kräkas. Jag fattar inte vad han fått det ifrån! Även om halsduken inte ens är i närheten av halsen utan hänger långt ner börjar han fjanta. Han vill ha halsduken runt nacken, hängandes rakt ner på magen om han ska ha halsduk, vilket inte skyddar halsen över huvud taget ju. Blir tokig på dessa idéer!
    jäkla unge!     

Han kanske verkligen tycker att det känns obehagligt. Jobbigt för jag förstår ju att du vill att han ska hålla sig varm, men om han verkligen frös skulle han nog dra igen jackan. Han kanske är sån som är varm jämt?
  • Fiffa5
    yrväder skrev 2010-10-23 22:34:10 följande:
    Ogabinne skrev 2010-10-23 11:47:36 följande:
    Det finns ju dom som har så. Och även pris per DM. Vilket jag tycker låter jättebra! 1 meter blir 10 om de tar betalt per DM, är ju inte svårt. Då kan man som jag då om jag ska sy byxor till mina köpa 8 dm, så slipper jag slänga 2 dm tyg eller få massa spill över som inte används.
    Det var ju det jag föreslog, antingen per decimeter eller per halvmeter. Men hennes bokföringsprogram klarar inte av det, och hon hade betalat 20' för att det skulle funka att synka det med webshopen så hon hade inte direkt lust att lägga ner den biten heller. Men det lät verkligen som att hon jobbade med att få det att funka, antingen med denna webshopsleverantör eller med en ny.
    Aha, vad synd. Då får vi vänta lite till på en lösning då.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd