• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

Varvet skrev 2012-01-22 21:50:06 följande:

En liten fråga gällande scooter s.

Hur är den att köra i snö? Ska till fjällen om 2 veckor och undrar om det kommer att fungera?! Lr ska vi ta med city crossen istället?

Tack!!!      

Jag skulle kört med CC, vi körde nitron förra året, den har samma småhjul och visst det går men det är lättare med 4 fasta stora hjul, de gräver inte er sig lika lätt i snön och är lättare att ta sig över snövallar.
  • t0va
    mammatill2härligavildar skrev 2012-01-26 16:13:20 följande:
    Nån som vet om denna passar till Scooter???

www.tradera.com/emmaljunga-stabrada-auktion_1...

(INTE min auktion så jag hoppas man får länka)

Är sugen på att buda, men det står ju inte med att den passa scooter. Men jag har för mig att nån jag pratat med på babyproffsen sagt att den ska passa alla vagnar.
    nej tyvärr inte, kolla på bilderna på de 3 varianterna de har så ser du skillnaden. , http://www.emmaljunga.com/se/Tillbehor/For_syskonet/Syskon_akbrada-34.html
  • t0va
    isolande skrev 2012-01-27 11:23:06 följande:
    Har en fråga gällande adapter till maxi cosi. Någon som vet om adaptrarna funkar till en 2004 Duovagn? Den har ju bara de där "pinnarna" med röda plastfästen och inte easyfix systemet.

När man kollar på bilderna på adaptern ser det ut som att den har både metallpinnarna OCH easyfix-knäppet, så jag undrar om den funkar med båda systemen?  Nån som vet? tacksam för svar!
    nej det är för easyfix bara tyvärr. De små metallplupparna som sticker ut på sidorna, för jag antar att de är de du menar är för att stabilisera upp easyfixsitsarna så de inte kan gunga fram och tillbaka, finns på alla sitt och liggdelar också.
  • t0va
    Oneesan skrev 2012-02-01 13:52:06 följande:
    Hej.
    Jag tänkte höra om det var någon som kunde hjälpa mig. Jag köpte en begagnad tvillingvagn i helgen. I annonsen stod att den var vändbar. Men nu när jag och maken har plockat av allt från vagnen så har vi ingen aning hur vi ska vända sitsen. 
    Jag tänkte höra om någon av er visste?

Bilden är precis samma som min vagn men min sits är åt andra hållet.

Det är riktigt pinsamt att vi inte kan klura ut hur vagnen ska vändas
    här finns manual http://www.emmaljunga.com/files/se/manual_citycerox360.pdf
  • t0va
    Fannsy skrev 2012-02-04 00:01:29 följande:
    Hej!:)
    Vi har precis fått hem våran nitro city nu vi köpte en mjuklift till, går det att skruva bort frambågen som sitter där?? Så att vi lättare kan få ut liften, är väl ganska säker på att det går men vill bara kolla med någon som vet:)
    jadå, det är bara att skruva på skruvarna som sitter i bågen, det kan vara lite trögt men det går.
  • t0va
    kärleksmamman skrev 2012-02-08 21:08:19 följande:
    Jag har en fråga som jag hoppas att nån trogen emmaljunga anhängare kan svara på,
    när  släpps nästa års modeller, vid årsskiftet eller i höst typ?

hoppas på svar..

Kram M.   
    i slutet av sommaren kan man köpa de nya modellerna och slutet av våren så får man se vad det blir.
  • t0va
    drpepper skrev 2012-02-11 22:49:37 följande:
    Har en fråga: Den här dynan som följer med citycrossen som först låg i quadroliften som man sedan satte över i sittdelen ska den alltid vara där? Tänkte sedan i vår/sommar så kanske man får lite längre livslängd på sin vagn (i sommar blir lillan 2 år). För jag har varit och känt på en Scooter men den känns ändå rätt så lika. Ett onödigt köp typ. Men utan dynan blir det för hårt för barnet då? Hur gör ni?
    Vi kör utan dyna, sålde liften innan vagnen. Det funkar jättebra, vi har en tunnare variant men den är egensydd, hade den för skydd i vagnen. Sonen kladdar så och blöjan läcker ibland så då sliper jag tvätta hela klädseln, men som sagt vi kör den för att slippa tvätta klädseln stup i ett.
  • t0va
    lyckligamamman84 skrev 2012-02-16 10:35:31 följande:
    Någon som har erfarenhet av en cerox 2.0?
    Bor på landet med mycket grusvägar och terräng,
    tycker det svängbara styret verkar bra samt punkteringsfria däck!

Hittat en 09 för 3000 inkl. hårdlift, regnskydd, footsack i färgen pro forest!
    Som ny!

Vad ska man tänka på?
    Jag har inte kört den mer än i butik men jag förstår ärligt talat inte vad man ska ha den till , den är tung och stor ihopfälld, en citycross är i samma viktklass men går att ta av sittdel så den är lättare att bära om man måste och är kortare ihopfälld.

i terräng och på grusväg så är lufthjul många gånger bättre, framförallt i snö. Vi har en kronan sulky åt sonen och den kommer fram överallt och är lätt att köra. Är mindre än ceroxen och har inte svängbart styre tyvärr men vi har valt att köra framåtvänt just pga. lufthjulen. Nu kanske inte det är ett alternativ om barnet är litet men jag skulle inte ha valt en cerox.

Utan kollat på något med lufthjul, vi har inte haft punktering och det är sällan man får det med lufthjul, det ger lite mer fjädring också.
  • t0va
    TeosMamma skrev 2012-02-16 23:32:57 följande:
    Sufletten på min Nitro från -10 var också slapp redan från början, ibland tar den tag och går att dra åt men oftast inte, varför? Är det något jag missat?
    En tunn dyna för att skydda sittdelen vart hittar jag det? Någon snäll själ här som kan ge mig fina tips? ;)
    Jag har en celebration white, (skinn alltså )
    Suffletten lämnar du in och ser till att få bytt till nya fästet, det om sitter på 10:orna är kasst, vi lämnade in och fick den justerad om och om igen men sen blev den slapp igen så vi gnällde lite till och fick det nya fästet och sen dess så funkar det bra.

Sittydynor finns massor av, både i affärerna men även folk som syr fina, vi köpte en som var specialsydd sen ska jag sy en själv.
  • t0va
    Euskefeurat skrev 2012-02-17 13:32:12 följande:
    Vad är det för problem med nitro -10 sufletterna?
    de och även tidigare blir lätt slappa efter ett tag, men de har ett nytt fästa med en fjäder i sig som gör att suffletten stannar kvar i rätt läge. Våran var sån att man fick ha den i yttersta eller innersta läget annars så åkte den lite som den ville, men nu är det inte det problemet. Vet inte om de ändrat så alla suffletter har det fästet, några 11 modeller hade det inte när vi kollade.
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5