• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

violatricolor skrev 2011-11-01 20:23:34 följande:
    FridaJonsson: Tack för ditt svar! Go ser rätt lång ut ja, vet inte om den är det, minns inte riktigt måtten nu. Vad roligt att du är nöjd med din Ozone! Bra att barnet kan ligga tidigt i sittdelen ifall man får ett stort barn som växer ur citykorgen Vad bra att din inte blivit solblekt än, det är så fult tycker jag så man vill ju att färgen håller så länge som möjligt. Var den väldigt varm i somras? EL känns ju ombonad och varm...
    Jag har föregångaren till ozone, och använder den sittdelen på nitrochassit som är samma chassi som ozone. Är helt perfekt, och vi använde den sitsen när sonen var 3månader för han vägrade ligga ner då och sitta i vanliga sittdelen gick inte. Nu växlar vi mellan den ergonomiska och den vanliga sittdelen och det är kanon. 

Skulle vi köpa vagn idag och ha vetat det vi vet nu så hade det blivit en ozone. Jag har inte provat Go heller men vi kikade på den när vi valde vagn men gillade inte den alls.  
  • t0va
    violatricolor skrev 2011-11-01 21:13:37 följande:
    Tova: Vilken är föregångaren till Ozone? Nyfiken undran bara... Ja, min sambo gillar Go så vi kommer att läsa på om och prova den vagnen också. Har tittat på den tidigare ett par gånger men inte riktigt provat den ordentligt. Ozone har vi egentligen bara läst om och kollat på på hemsidan. Måste testa den i butik. Eftersom vi har olika favoriter från början känns det viktigt att utforska båda. Ozone ska var lite svår att fälla ihop förstod jag när jag läste bakåt i tråden? På vilket sätt då? Nu är inte det ett jätteproblem för oss då vi mycket sällan åket bil eller rikståg men vid de tillfällena måste man ju kunna fälla ihop den. Vilken färg har du förresten?
    city jet http://strollersandprams.com/strollers/406/Emmaljunga-City-Jet/reviews.html Den är som ozone förutom att man inte kan ändra vinkel på fotstödet och ett annat lås för att klicka på och av sitsen. Är inte som på ozone och de andra vagnarna att man trycker in en stor knapp utan ett sämre sätt med knappar som ska glidas ner. Skitkrångligt, men det andra är smidigt. 

Det som nog stått om att det är svår att fälla ihop är att den måste vara i liggläge när man fäller ihop, annars förstörs kuggarna som gör att man kan ändra vinkel, men vi har haft jeten ett år nu och det är inte svårt att komma ihåg eller krångligt att göra. Man kan fälla ihop den med sittdelen på och då blir den lätt och tar inte så stor plats. Vi får plats med den i min mammas lilla golf, som inte är kombibagage.  
  • t0va

frågar här med Fotsack till duo edge passar den nitron, vad är rimligt att ge för en 10 eller 11:a begagnad där säljaren säger att den aldrig är använd? 

fialisa80 skrev 2011-11-01 21:49:30 följande:
    Jag har också en Ozone vagn!

En klargrön som inte är solblekt alls. Dock så har själva handtaget man drar i för att fälla vagnen gått sönder.

Måste försöka lämna in den på lagning. Men vi har 4 mil till närmaste barnvagnsbutik. Drygt! Sen tycker jag även att själva sittdelen gungar fram och tillbaka, ingen annan som märkt det på sin vagn?

Vi är supernöjda med vagnen trots det! Så himla smidigt att köra och tar liten plats i bilen.      
    Våran sittdel gungar lite också, det har att göra med så den är fäst i vagnen och själva lutningsdelen, men jag tycker inte det är något som stör. 

• t0va
    fialisa80 skrev 2011-11-02 17:13:14 följande:
    Nej nej, jag menar alltså den svarta remmen bakom sittdelen som har pajat när man ska fälla sittdelen till liggande eller till sittande. När man drar upp för att justera läget på sittdelen så fastnar den kvar i det läget, man får liksom klicka tillbaka det sjävl, så sittdelen ska vara kvar i t.ex sittläge, annars så åker själva sittdelen fram och tillbaka.
    aha, har du testat att skruva upp sidorna där remmen går in och se om det går att smörja eller om det är någon fjäder som hoppat snett? Jag skruvade upp där på cityjeten när den kom hem till oss för att fixa till en fjäder och dra åt skruvar så det var lättare att ändra läget på sittdelen. Den strulade endel så jag fick den billigt, men det var bara en fjäder och några skruvar. 
  • t0va

Håller på att se om jag kan fixa till åkpåsen, vi har 2 äldre emmaljungapåsar där det bara är ett hål till grenbandet och 2 vid axlarna. Vill ha till förskolan så den kan stå ute, men jag blir galen på att den glider ner stup i ett så nu har jag kladdat på halksockegele. Kom på när jag väl satt igång att sittdynan ju är vändbar... men vi kommer nog bara ha den som åkpåse ändå och den luddiga sidan in. Färgen passar inte helt till vagnen ändå. 

Är så sugen på att sy mig en egen åkpåse att ha till nitron men jag måste lösa problemet med att den glider iväg, vi använder inte axelbanden och jag har testat att ha axelbanden genom åkpåsen och sen fästa på baksidan men allt glider ändå när sonen inte sitter still. Det var nog det enda quadroliftdynan var bra till, när den vita sidan var innåt så gled inte dynan iväg.  

• t0va
    stor grön drake skrev 2011-11-05 21:02:07 följande:
    men du, om du endå "förstör" åkpåsen med halksocka bakpå, så två knapphål när du endå är igång. ett i botten och ett i locket, så kan du träda grenbandet igenom. Har jag haft, funkar superbra, även på påsar helt utan andra "hållare" och antiglid.
    jo, jag har skurit hål för grenbandet och ska låna symaskin när jag kommer ner till mina släktingar nästa gång, får sicksacka runt istället och sen skära upp för selen på sidan. 

Verkar inte funka jättebra med antiglid, har inte hunnit testa med sonen i men det verkar som om vagnen är så ha så det blir problem. Får väl köpa såndär antihalkmatta man har under mattor för att de inte ska glida iväg.  
  • t0va
    violatricolor skrev 2011-11-06 00:54:51 följande:
    Ullise: Tack. Annars har jag ju filtar och en "påsoverall". Kanske funkar bra. Var lite rädd att det skulle bli för kallt i botten bara.
    Om du är orolig för det så kan du ta en bit liggunderlag och lägga direkt under klädseln istället. Det är väldigt isolerande. 

Jag har för mig att det är så med lammskinn att man inte rekomenderas att ha till så små för att de kan få pälsen i munnen. Läste på om detta förra året nämligen när sonen var nyfödd. Men eftersom vi hade filt över skinnet och sen låg han på filten så var det inget problem. Han kräktes så extremt mycket pga. sin allergi så vi var ändå tvugna att ha filt och handduk så vi skulle slippa tvätta skinnet stup i ett.

Liggunderlag är jättebra det med, nu har vi ett i vagnen när sonen sover utomhus. 
  • t0va
    violatricolor skrev 2011-11-06 13:25:01 följande:
    Tova: Liggunderlag var ett bra förslag. Kan man ju kanske ta om det behövs!
    Jag hade det under dynan i rullstolen när jag använde det, blir jättevarmt och skönt. 
  • t0va

Någon som har erfarenhet av twin cangaroo? En nätvän funderar på den vagnen eller hercules raptor.

• t0va
    violatricolor skrev 2011-11-10 21:34:07 följande:
    Wingtear: Dark grey är min smak men jag vill ha en ny vagn med garanti osv
    Dark grey är snygg, vi har den :) 
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5