• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

Javisst skrev 2012-02-26 11:05:56 följande:
    Tack för era svar!

Jag har en till fråga som ni, trogna Emmaljunga-fans, kanske kan hjälpa mig med. Denna quadrolift för 2200 spänn, är den verkligen så bra? Jag är beräknad att få en juni-bebis (mitt första barn) och från början tänkte jag absolut ha en sådan då den lät så bra att man kan använda den sedan som åkpåse. Men nu har jag tittat på den och den känns så himla trång?! Framförallt som mjuklift, kommer inte ungen svettas ihjäl? Och till vintern får man då plats med tjockare kläder på barnet eller blir barnet ihopklämd? 

Och som åkpåse - vill man inte hellre ha en "mjuk" påse som inte är så trång? Och är den inte lite kort som åkpåse, eller är det bara som man tänker sig?

Åhå, är så himla delad var tyckte den var så himla bra till en början men nu känner jag mig väääldigt osäker. Känner ingen som haft en sådan innan heller så har ingen att rådfråga.

Vad har ni för erfarenhet av denna quadrolift - både som lift och även senare som åkpåse? För och nackdelar tager tacksamt emot!          
    Nej är det enkla svaret. Tror det finns EN här i tråden som gillar quadron vi andra tycker den är dyr, onödig och klumpig. Vi fick kotte i augusti 2010 och valde länge mellan hårdlift, quadron eller korg, men säljarna pratade sig varma för quadron så det blev den. Var helt ok första månaderna men vid 3månader så blev den trång, då hade sonen bara fleeceoverallt och filt på sig så inte en massa tjocka kläder. Han kunde inte ligga och vifta med armarna utan blev arg när han låg i den. Vi hade tur som hittade en citykorg på blocket för 300kr så den köpte vi och använde lite, men vi köpte också en begagnad ergonomisk sittdel så vi växlade mellan den och korgen. Är mycket mer plats i korgen och den sålde jag sen för 800kr, quadron sålde jag också för 800kr, använd 3 månader och "gick back" 1000kr, korgen gjorde vi 500kr vinst på.

Så mitt råd är att kolla efter en begagnad, finns många fina för 800kr och omkring som man sen kan sälja till samma pris. Gott om plats, vagnen blir lättare och du kan lägga de andra pengarna på en mjuk och skön åkpåse sen. Till vintern köpte vi en liten i fleece och nu i år när sonen är 1.5å så har vi sytt en större.

Testade att göra åkpåse av liften men den var hård och otymplig.

Vill du ha mjuklift så köp en från ett annat märke, finns för några hundralappar, passar lika bra och är bättre köp.

I mitt galleri finns bilder på sonen i liften och korgen, man behöver inte ha fårskinn i men det är trångt som du ser även utan, sonen är 3månader på bilden och följer normalkurvan i längd och vikt exakt. På sida 2 syns det när han ligger i citykorgen med fårskinn, gott om plats ändå. http://www.familjeliv.se/Hem/t0va/galleri.php?cur_album=Vagn&page=1
  • t0va
    Varvet skrev 2012-02-26 21:17:45 följande:
    Hej!

har bara en liten fundering...

Vi har bestämt att vi ska köpa en scooter s till dottern som snart är 1½, men nu när vi va på semester för några veckor sedan lånade vi en scooter (årsmodell 12) och upptäckte något negativt. Tyckte "bågen över benen" (hoppas ni fattar vad jag menar men vet inte vad den heter) va väldigt låg? Någon mer som reagerat på detta? Lr är det inget problem? Vi hade åkpåse i vagnen och upplevde det då lite svårt att få ner benen i vagnen.

Någon med erfarenhet av vagnen, spelar ju ingen roll om scooter lr scooter s för är ju samma sittdel... 
    mmm... det är ett problem för endel och andra tycker det är helt ok. Vi har en kronan sulky och där kan sonen krypa upp och ner i vagnen under bågen. Provsatte honom i en scooter S och jag fick hjälpa honom med fötterna för han fastnade på bågen. Då är han också 1.5år, har visserliegn stora fötter men jag gillar det inte alls. Så vi har valt bort den vagnen bla. av den orsaken. Förstår inte riktigt varför man gör en sådan låg bygel.

Men som sagt endel tycker inte det är ett problem men jag gör det
  • t0va
    acinna skrev 2012-03-23 18:45:50 följande:
    Ja, kvittot finns så klart kvar, och det är garanti kvar på den.

Bra att veta på ett ungefär vad man kan begära för den. 
    garantin gäller bara första ägaren inte om man köper begagnat. Kolla runt lite på blocket vad andra nya CC kostar i ditt område och lägg där kring där.
  • t0va
    Moi 1 skrev 2012-03-25 19:31:47 följande:
    Passar på att fråga i den här tråden om hur ni som har/haft nitro city och sedan nitron fått vagnen att passa era barn. Nu har vi en smal tjej som vill sitta upp. Kan en minimizerdyna vara något? Eller ska vi satsa på att köpa en annan vagn så länge? Var inte lätt att välja vagn och trodde verkligen att nitron var ultimat, suck..
    minimizer eller annan dyna med fler uttag för selen hjälper till att selen kommer rätt om det är vad du undrar. vagnen är bred så en smal liten kotte så kan den nog kännas stor. Vi köpte en cityjet sittdel, är föregångaren till ozone och hade ett tag när sonen var pytteliten, men en dyna fyller ut lite, kan funka med fårskinn också, har man ett äkta skinn så svalkar det när det är varmt. Tycker nitron är kanon nu när sonen är större, han är en stor 1.5åring och han har gott om plats att ligga och sova.
  • t0va
    mamma Linder skrev 2012-03-30 14:18:16 följande:
    Yodi menar du att inte framhjulen snurrade och svängde som de ska när man gick med vagnen? Utan "låste" sig närande gick?
    Har kollat ozonen men den är lite dyr
    Vi köpte en nitro och sen en begagnad city jet-sittdel så fick vi nästan en ozone. Tyckte cityjetchassit var klumpigt och jobbigt, gillade nitrons bättre.
  • t0va
    UnderYtan skrev 2012-04-01 10:39:32 följande:
    Min dotter vill börja åka framåt nu så jag är inte längre i behov av att vända sitsen.
    Och Nitro och Ozone har samma chassi men för övrigt är dom ju olika på flera avgörande punkter vilket gör att det inte går att jämföra nitro vs scooter på samma sätt som ozone vs scooter (enligt mig).

Ozonen har en liten sufflett vilket Nitron inte har. Ozonen har en rem därbak med vilken man ändrar ryggläget och den är hundra gånger jobbigare än att ändra läget på en scooter där man bara drar upp ryggstödet och sen fäller. Jag vet inte hur den är på nitron men jag tycker att den är jobbig. Anhöriga har jättesvårt att ändra läget också och på det hela taget blir det tröttsamt då det på en dag kan bli många i och ur bilen då jag måste fälla ryggen. Suffletten på Scooter tycker jag är mycket bättre också. Den känns större och mer stabil samt har fickor vilket jag tycker är kanon. 

Jag har tyckt om min ozone jättemycket förutom just sufletten och ändringen av liggläget.      
    är det fel på din vagn om det är svårt att ändra läge på ozonen, det är ju jättelätt, jag skulle aldrig ha bytt till en scooter om jag hade ozone. Dels så är den enbart framåtvänd och i vissa miljöer är det väldigt skönt att ha de bakåtvända, sen är förvaringen bättre på ozone, och framförallt är bygeln högre. Vi har problem med att bygeln är låg på scooter så sonens fötter fastnar i den. Skitdåligt.

mer stabil, är det vanliga scooter du tänker på nu?

Ang. suffletten så kan man sätta på extra solskydd, håller med dig om att den är dålig.
  • t0va
    mammatill2härligavildar skrev 2012-04-07 22:53:28 följande:

Halloj!

Tänkte vårräscha upp min scooter nu och undrar om man kan ta av klädseln o tvätta den? Köpte begagnat så jag har ju ingen garanti så vill inte chansa. Har inte direkt ens kollat om man kan ta av sufletten o sånt. 
    Sen undrar jag om nån vet vad det kostar att köpa ny varukorg? 

du kan börja med att läsa manualen där står hur man tvättar vagnen http://www.emmaljunga.com/files/se/Scooter16.pdf

Skulle gissa på att en varukorg ligge kring 150kr, fråga i babybutiken.
  • t0va
    yodi skrev 2012-04-11 09:13:46 följande:
    tack

då dom går på ett ute dagis som ligger i skogen så är nitro chassit inte direkt det ultimata valet, tanken är att hon ska sova i vagnen samt att hon ska bli körd i den om dom ska ut och gå en runda, så jag hade i så fall tänkt ta supreme chassit och ha på nitro sittdelen.

vet du om det fungerar att ha någon ståbräda på supreme?   
    Jag kan inte supreme, och det fanns inget sådant chassi här i närheten när vi behövde skogsvagn, däremot så köpte vi en kronan sulky, den är också terränggående speciellt med de större terränghjulen. Sonen på 20månader sover jättebra i sin vagn, tyvärr är den baa framåtvänd. Bara ett tips om det inte blir supreme.
  • t0va
    FruEmma2011 skrev 2012-04-18 08:30:54 följande:
    Fick ingen feedback på mina frågor så pushar dem lite. Tungan ute
    Ja selen kan bli stor, vi körde utan axeldelen och hade bara midjedelen fungerade bra. Sen kan an ju ha en dyna och trä selen lägre ner det fungerar också.

Ang- varukorgen så både ja och nej, det kan vara bra med en i metall om man ska lasta mycket och tunga saker men jag tycker att tygvarianten funkat bra ändå, blir ju lättare att lyfta vagnen med en i tyg.
  • t0va
    Skogsmulla skrev 2012-04-20 16:43:15 följande:
    Funderar på att renovera en gammal vagn, den är ca 10-11 år, tror det är en Edge duo kombi med Sport-chassi.

Kan man hitta nytt innertyg t ex till liggdelen och ny madrass?

Hur gör man med en väldigt solblekt sufflett, kan den färgas eller bytas ut? Grundfärgen är typ en Forest eller liknande.

Tar gärna emot tips på hur man fräschar upp en gammal vagn. Funderar på att sälja den sen (i skicket den är nu tror jag inte jag får något för den).   
    ja du kan sy nytt inertyg eller en hel sufflett om du är på det humöret, man kan färga med panduros färger, köpa ny är svindyrt.

Jag håller på att fundera på om jag ska köpa ett risigt chassi och fixa till och sen sy ny klädsel till cityjeten eller inte. Tänkte lacka om chassit, sy ny klädsel och ny sufflett. Är lite trött på det tyget som är på.
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5