• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

Hoppetossan 79 skrev 2012-06-01 19:33:15 följande:

Måste bara säga.

Igår körde jag min nitro på en grov grusväg - inga problem alls! Lite mer skumpigt för dottern än de vangar jag haft tidigare med lufthjul (emmaljunga edge och urban jungle) men absolut inte tungt att köra.

Läste om någon som sa att de fastnade stenar i de punkteringsfria däcken  - har aldrig sett några stenar i mina däck.

Bara lite tips för er som står i valet och kvalet.

De stenar som fastnade i våra däck var de som man "sandar" med på vinterna. De stenarna krossar man så det blir sylvassa kanter som sen skär in i däcken. Men när det är sopat så hade vi inga problem med stenar i hjulen.
  • t0va
    enlitenbitkaka skrev 2012-06-03 11:47:21 följande:
    Ska köpa en CC som andravagn men har en fundering; hur länge får de plats i quadroliften? Vår dotter på två månader (56cm och 6kg) kommer nog inte sitta bra i sittdelen än på ett tag. Och hur varm är liften nu på sommaren eg? Hon är en liten minikamin...
    3månader är min son här på bilden, han följde kurvan exakt på mitten vad nu det blir i vikt och längd. http://www.familjeliv.se/hem/t0va/gallery/phpwb93fm.jpg

Har man inte locket på så blir den inte jättevarm tycker jag, däremot så är den trång. Sonen var också en minikamin så trots att han föddes i sluet av augusti så hade vi locket på max 5 gånger. Vi köpte en cityjet-sittdel, föregångaren till ozone och den låg sonen i från 3månader, i sittdelen satt han när han var kring 6månader.
  • t0va
    BeautifulFlower skrev 2012-06-04 05:48:48 följande:
    I mitten av oktober kommer lillasyster och jag är inne på en emmaljunga nitro alt ozone,jag gillar att ozonen är skålad i sitsen och att bebisen kommer kunna sitta bra i den relativt tidigt om hon inte skulle vilka ligga i liggdelen tills hon är 6 mån..dock gillar jag färgerna att välja mellan på nitron mera och skulle gärna vilja ha en sådan för den är rymligare och känns som den kan fungera längre platsmässigt än en ozone. Hur upplever ni nitron till små barn som precis börjat sitta i vagnen,funkar det eller sitter de helt snett...hoppas ni förstår hur jag menar...
    Sonen satt skit i nitron när han var liten, vi köpte en cityjet sittdel som är föregångaren till ozone just för att han skulle kunna sitta upp, han ville inte ligga ner från 3månader. Det var nog inte förrens han var kring 8-9 mån han satt ok. Det blir aningen bättre med en dyna i sittdelen, för jag upplevde att sittdelen var väldigt hal.
  • t0va
    TinkyWinky skrev 2012-06-13 07:45:25 följande:
    Äntligen får man börja fundera på vad för tillbehör till vagnen då vi lyckats med att bli gravida helt själva :)
    Första kom till genom ivf..

Bebisen är beräknad till februiari 2013 :)

Vi har nästan helt 100 bestämt oss för en ozone med city korg till, men vad för åkpåse har ni till som fick barn vinter tid? För jag tycker ej emmaljungas egna är tillräckligt gosiga eller va man ska kalla dem.. Vill ha en mera mysig åkpåse. deras ser så stela ut..

Så tips vilken åkpåse som håller en nyfödd bebis varm. bor i halland, halmstad så här blir inte så jätte kallt.. 
    Till en bebis i citykorgen så tycker jag man ska ha en i fleece, om man nu vill ha åkpåse. Vi bäddade med täcke och filtar istället. Finns åkpåsar i mindre storlek som funkar jättebra i liggdel och sen i sittdel när barnet är mindre.

Vi köpte en teutonia i fleece och hade första året, det blev inte så jättebylsigt och sonen drunknade inte i den som han gjorde i större. Vi hade quadroliften men den funkade inte alls som åkpåse för oss.

Till iår när sonen var 1.5år så sydde jag en åkpåse i dubbel fleece och han klarade sig bra med den, det blev väldigt varmt och skönt. De gånger han sov ute så la vi en extra filt över honom. under hade han ofta innekläder och jacka.
  • t0va
    Diorali skrev 2012-06-13 20:34:32 följande:
    Hörde talas om den nya syskonvagnen idag som kommer till vintern. Nån mer som vet något ?
    nope, än så länge så verkar det bara vara rykten som vi hoppas är sanna.
  • t0va
    Uliise skrev 2012-06-13 21:29:01 följande:
    Ja jag hoppas då sååå att de är sanna!  Jag hoppas Emmaljunga kommit med något riktigt vasst så Donkey får sig en värdig konkurrent!
    och en nitro med lufthjul.
  • t0va
    Uliise skrev 2012-06-13 22:58:38 följande:
    Agree! Och att det punkteringsfria däcken förbättras.
    ja så mycket sämre kan de väl knappast bli? Jag sålde nitron och köpte en Brio Go nu, kände att jag ville ha sonen bakåtvänt och han verkade också ha behov av det. Orkade inte med nitron pga. hjulen, dels alla stenar men framförallt att de är så trögrullade, går inte att jämföra med lufhjulen jag har på de andra 2 vagnarna men jämför man med GO som också har puntkeringsfria så är det stor skillnad.

Hoppas att de fixar luft eller vettigare däck som rullar bättre och håller bättre så kanske det kan bli något sånt igen.
  • t0va
    Uliise skrev 2012-06-14 16:19:58 följande:
    EL kommer med en syskonvagn med individuellt vändbara sitsar nu till årsmodell 2013 :D
    vissa rykten säger att den ska gå att göra om från tvilling till singel också men det tvivlar jag på.
    Uliise skrev 2012-06-14 16:18:56 följande:
    Jasså är de bättre? Jag är ju jättesugen på en Brio Go till nästa bebis (som kommer om typ 100 år ;P) För ja, ELs däck är trögrullade, har Scooter s nu med samma däck (mindre diameter) och njaee...

De punkteringsfria de hade på åttiotalet var då mycket bättre, de var så hårda att inga stenar fastnade öht.

Haha, ja det gör du säkert ;) Men Go har så galet skönt handtag och så är den himla fin.
    Ja det är stor skillnad, visserligen så är det inte "springa efter och jaga vagnen" som med lufthjul men det är inte knuffa massor heller. Den rullar mycket lättare, jag som inte är normalstark fick kämpa endel när jag gick med nitron och endel packning och sonen på 15kg i, testade samma sak idag med Go fast med mer vikt i vagnen och det var så mycket lättare.

Sen verkar det fastna lite stenar i men inte så som med nitro.
  • t0va
    Millan83 skrev 2012-06-14 17:13:58 följande:
    Hej alla experter här inne! Får man ställa en fråga?

Jag har beställt en Emmaljunga edge duo combi och ska hämta den om ett par veckor. Brukar det ingå någon slags madrass? Har totalt missat det nämligen! Vimsig som man är!  
    ja till liggdelen ska det finnas en madrass.
  • t0va
    violatricolor skrev 2012-06-15 08:00:58 följande:
    Hur skuggar ni vagnen? (Ozone city med citykorg.) Jag blir galen parasollet som jag måste reglera precis hela tiden. Eller har jag fäst det fel kanske? Finns det något bättre sätt att skugga så att det ändå blir luftigt i vagnen? Dra vagnen efter sig är ju ganska jobbigt också...
    barnvagnsgardin är ett tips, vi körde med filt förra året men i år har jag sytt mig en egen gardin funkar mycket bättre.
    http://www.kurtisbaby.se/
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5