• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

Varvet skrev 2012-06-15 10:42:26 följande:
    En fråga till alla er som har bra koll gällande bilstolsadapter till emmaljunga.
    Vi har ett babyskydd, britax safety plus, kan det heta så? Alltså inte den med knapp på handtaget...

Nu till min fråga, finns den någon adapter till vagnen som passar ihop med denna stol? Ser på emmaljungas sida att det finns som passar britax safty plus SHR, men är ju inte samma.... Någon som vet?

Tack!!    

Ja det kan passa, men man måste ha en extra adapter, är någon här i tråden som hade den lösningen.
  • t0va
    060810 skrev 2012-06-16 08:14:07 följande:
    Viktgränsen är den samma på vagnarna (15 kg) så jag tror inte det påverkar användningstiden vilken vagn man nu har utan kanske hur liten vagn man vill ha.

Jag ångrar idag att jag sålde nitron. :(
    Visst scooter s är mkt bra men saknar att inte kunna vända min tjej ibland.
    Det gjorde jag med så jag köpte en brio Go typ 1 månad efter att nitron såldes, gillar den bättre främst pga. hjulen, men sittdelen är inte lika lång men sonen sitter kanonbra.

Märkte stor skillnad på honom nu när han kan åka bakåt igen, han är lugnare och pratar mer och vill inte ner direkt när vi kommer till butiker.
  • t0va
    lelodi skrev 2012-06-16 10:21:55 följande:
    En fråga till: Någon som testat vinterhjulen till Nitron. Är det skräp eller funkar det på vinter/svåra underlag? Krångliga att byta?
    De ska inte vara så kanonbra, men EL ska släppa egna vinterhjul nu i höst så hur de blir vet vi inte. Skulle gissa att det blir samma modell som funnits i vinter. De var tydligen inte jättesvårt att byta men inte så att man hade de vanliga hjulen också och bytte för att gå in och handla.
  • t0va
    Viktorsmamma2010 skrev 2012-06-16 12:47:10 följande:
    nån som kan rekomendera en rymligare lift än quadroliften? tycker den e jättesmal.
    typ vilken som helst, quadron är jättesmal men de enklare som finns är lite större, annars är citykorgen det alternativ som blir störts. Vi tröttnade på quadron och köpte en begagnad korg istället.
  • t0va
    AnnC skrev 2012-06-16 16:22:29 följande:
    Vi har använt vår nitro i snart två månader. Redan någon gång i början märkte vi att ett av de stora hjulen låter, det låter som gummi som gnids mot något, eller som en trasig sko om ni förstår vad jag menar. Någon som haft samma problem och hur har ni åtgärdat det i så fall?
    Spruta in siliconsprej mellan fälgen och gummit, är ett vanligt "fel".
  • t0va
    lelodi skrev 2012-06-20 08:12:53 följande:
    Hurra, stora svängbara framhjul, är de låsbara tro? Då blir det nytt chassi till hösten !
    Färgerna var lite blandat tycker jag, jag gillar inte när det blir"för stökigt" med mönster.
    Jag skulle tro att de är låsbara, ser så ut. Jag är inte förtjust alls i färgerna, gillar inte mönster eller den där jeans. Ska bli spännande att provköra, men singelchassit till syskonvagnen ser asfult ut och dubbla framhjul känns paraplyvagn över det hela.
  • t0va
    stor grön drake skrev 2012-06-20 22:18:40 följande:
    Har ångest, var till cykelverkstan och fyllde luft i Supreme däcken idag (min pump vägrade funka) och snyft, verkstadskillen sa att hjulen, eller snarare själva däcken, sjunger på sista versen. Ska jag sälja min älskade Supreme i höst när den tas ur bruk här hemma? För däcken lär ju inte må bättre av att ligga på vinden i 3-4 år...
    Fast är det bara däcken som inte mår bra så går ju de att fixa nya när det behövs sen.
  • t0va
    Längtan1986 skrev 2012-06-24 20:46:21 följande:
    hej på er,

väntar första barnet här, och ska ha i oktober
    bor högst upp i lägenhet utan hiss och gillar att va ute å gå mycket
    min sambo och jag har fastnat för Emmaljunga citycross med quadrolift,
    vi tycker den verkar perfekt för hur vi bor och att man kan ha den länge,

några erfarenheter? tankar ? 
    nej inte quadroliften, ta vilken annan lift som hellst. Vi köpte den till vårat barn för 2år sedan, trodde det skulle bli bra när vi skulle till svärmor som bor 1 trappa upp, vi har hiss så hemma gick det att köra in vagnen.

Men liften var jättetrång, i butiken så sa de att den liften var bättre än hårdliften men eftersom den är så tjock och har handtagen på sidan så lutar sidorna innåt, måtten på liften stämmer bara när liften står på golvet inte i vagnen. Så mitt råd är hårdliften eller köp en annan enkel lift av annat märke som har tunnare sidor.

I mitt galleri finns bilder på sonen när han var 3månader, då var han precis på normalkurvan i vikt och läng men liften var jättetrång, han gnydde och hade svårt att röra armarna så vi köpte en begagnad citykorg istället, hittade en jättebilligt. Nu är ju korgen kanske inte så lämplig för er men kolla på en annan lift så barnet får plats.

Quadroliften är vårat sämsta köp, dyr och trång, och som åkpåse funkade den inte heller.
  • t0va
    fruktmixen skrev 2012-06-25 12:06:54 följande:
    Hej!

En liten fråga till er som verkar kunniga :) Hur ska man bädda under vintern i en citykorg? bebis är beräknad till 4 sep så en bit in på vintern lär vi ju använda citykorgen ;)

Någon som har Emmaljungas åkpåse? Kollade lite snabbt i affären på allround och vinter men har ingen aning om någon av de är bra eller värda att köpa? :) 
    Vi hade fårskinn och sen filt och på med locket när det var kallt. Sen mitt i vintern så kunde han börja sitta upp så då köpte vi en fleeceåkpåse från teutonia, den var modell mindre så sonen drunknade inte i den som han gjorde i emmaljungas åkpåsar. Då har han från 4månader, föddes i slutet av augusti.
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5