• moln och sol

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

Det var en tråd om "Varför har folk det så ostädat hemma?" och jag har verkligen tröttnat på att jag aldrig har någon ordning här hemma. Det står alltid disk på diskbänken, ligger högar av tvätt i badrummet, högar av post och tidningar på byrån i hallen osv.

Jag skulle vilja att ni som har bättre ordning, kan ge mig tips på ett fungerande sätt att hålla en grundordning. Jag får ibland ett ryck och tar hela disken eller jättehögarna med tvätt, men efter ett tag är det likadant igen. På något sätt förstår jag inte hur man lyckas med att ha det fint hela tiden.

Om någon ska komma på besök, får jag nästan panik och behöver en hel dag för att få till det. Detta börjar begränsa vardagen...ta hem kompisar från skolan, släppa in folk som inte varit här förrut ... och vet hur det ser ut...

Jag skulle vilja ha massor av tips:

1) Hur man håller en grundordning.

2) Hur ofta man ska göra vissa saker.

3) Hur det blir kul och lätt att hålla ordning.

Jag har också problem med att jag samlar på mig massa saker; massor/för mycket kläder och skor till barnen, gamla skolböcker, tyger jag skulle vilja sy något av men inte har tid just nu, post, vykort och urklipp jag tror att jag behöver spara osv.... snäckor och stenar från semestern, teckningar barnen gjort, barnens skolböcker..... Usch!!!

Jag har läst boken "Rensa i röran- med feng shui" av Karen Kingston. Den är så bra och man blir sugen på att sätta igång och göra fint hemma och får kraft att ev. kasta bort onödiga saker. Trots detta kommer jag inte ända fram! Så hur gör ni för att bli av med onödiga saker:

1) Hur ska man tänka för att kunna kasta något?

Tex. saker man kanske haft sen man var liten och liksom inte kan återskapa ifall man ångrar att man gör sig av med det eller kläder man inte använder men tror att man tycker om och inte kan vara utan/Vykort man fått och som man inbillar sig att man inte kan vara utan....osv.

2) Hur kan man ordna här hemma, för att få bra förvaring?

Tex. i hallen där det vimlar av jackor, overaller, fleecetröjor och massor av skor på hela golvet? 

Jag känner ju att jag skulle må så mycket bättre om jag blev av med en hel del saker här hemma, men jag har inte förmågan att göra mig av med något. Har svårt att ta steget, skulle vilja ha någon som tog besluten och var vid min sida med kloka ord... (Och det tänkte jag att det skulle vara NI!)

• Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...
  • Fins Mamma
    aster skrev 2010-07-01 22:22:50 följande:
    Appropå lakan är jag väldigt nöjd över följande åtgärder:

Vi hade väldigt mycket underlakan.
    1. En del var trasiga eller hade fula fläckar, dem slängde jag. Jag såg till att inte ha fler lakan än vad som fick plats i skåpet.
    2. Sen färgade jag alla enkellakan, det är barnen och gäster som använder dem. Jag vill gärna använda vita lakan,så jag behöll dubbellakanen vita. Tack vare färgskillnaden behöver jag aldrig riva ur fel lakan ur skåpet. 
    3. Jag har börjat vika lakanen på ett systematiskt sätt så att det blir jättesnygga högar av likadana fyrkanter.

Nu är det så mycket roligare att ta hand om tvätten och jag får alltid fram ett fräscht lakan till en gäst. 
    vad duktiga ni är, ska också göra mig av med alla udda påslakan osv, har redan gjort mig av med alla enkellakan då vi har 120sängar både jag o dottern....
    ~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
  • fruganL

Ja, dåligt vikta lakan tar löjligt mycket plats!

Men verktygslådan med skruvar och muttrar och shit väntar jag på platsförslag till. På hallgolvet kan den ju inte stå i all evighet! =)

• Fins Mamma
    fruganL skrev 2010-07-01 23:29:44 följande:

Men verktygslådan med skruvar och muttrar och shit väntar jag på platsförslag till. På hallgolvet kan den ju inte stå i all evighet! =)
    jag har haft mitt i städskåpet. eller under diskbänken?
    ~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
  • Nyfiken gul
    fruganL skrev 2010-07-01 23:29:44 följande:

när jag bodde i lägenhet hade jag tre möjligheter till förvaring av verktygslåda, min stod antingen i städskåpet högst  upp på hyllan, i förrådet utanför ytterdörren eller i hallgarderoben som bara hade en stång, där på golvet stod den oftast.
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • fruganL

I städskåpet är det ju städgrejer. Har tidigare haft den i skåpet ovanför, men nu har vi inget skåp ovanför, utan ett döutrymme där det står förvaringsboxar. I hallgarderoben hänger det kläder, på golvet står det skor som inte används och på hyllan högst upp har vi saker som hör till bilen, men som inte behöver vara I bilen alltid. Har försökt komma på något bra i någon av de utrymmena, men det går sådär.
    Under diskbänken är det också liksom upptaget. Och förrådet är nere i källaren, där har vi den stora verktygslådan och "resten av skruvarna", typ.
    Men ja, det får bli rationalisering av ytorna i städskåpet eller hallgarderoben, för det känns ju mest logiskt. 

• tickelina

Vart köper man billiga & bra förvaringsburkar till alla mjölsorter & pasta mm. Tänker på mina bostadsgäster mjölbaggarna ;) Euuuu

• santana01
    tickelina skrev 2010-07-05 12:27:47 följande:
    Vart köper man billiga & bra förvaringsburkar till alla mjölsorter & pasta mm. Tänker på mina bostadsgäster mjölbaggarna ;) Euuuu
    Ikea är nog oslagbara när det gäller sånt. Jag köper bara genomskinliga nuförtiden, annars glömmer jag vad jag har i dem.
  • sys

Har läst igenom tråden, och bevakat den ett tag, och tagit åt mig ganska många bra tips, ska bland annat skriva "BETALA BEVAKA BEVARA" på en lådgrejs som jag har från IKEA, den är PERFEKT till det!! =)

Bra burkar finns hos Tupperware, men de är dock inte i billigaste laget. Men man tjänar på det!! 

odi et amo
  • Novelli
    moln och sol skrev 2010-02-28 10:06:59 följande:

Det var en tråd om "Varför har folk det så ostädat hemma?" och jag har verkligen tröttnat på att jag aldrig har någon ordning här hemma. Det står alltid disk på diskbänken, ligger högar av tvätt i badrummet, högar av post och tidningar på byrån i hallen osv.

Jag skulle vilja att ni som har bättre ordning, kan ge mig tips på ett fungerande sätt att hålla en grundordning. Jag får ibland ett ryck och tar hela disken eller jättehögarna med tvätt, men efter ett tag är det likadant igen. På något sätt förstår jag inte hur man lyckas med att ha det fint hela tiden.

Om någon ska komma på besök, får jag nästan panik och behöver en hel dag för att få till det. Detta börjar begränsa vardagen...ta hem kompisar från skolan, släppa in folk som inte varit här förrut ... och vet hur det ser ut...

Jag skulle vilja ha massor av tips:

1) Hur man håller en grundordning.

2) Hur ofta man ska göra vissa saker.

3) Hur det blir kul och lätt att hålla ordning.

Jag har också problem med att jag samlar på mig massa saker; massor/för mycket kläder och skor till barnen, gamla skolböcker, tyger jag skulle vilja sy något av men inte har tid just nu, post, vykort och urklipp jag tror att jag behöver spara osv.... snäckor och stenar från semestern, teckningar barnen gjort, barnens skolböcker..... Usch!!!

Jag har läst boken "Rensa i röran- med feng shui" av Karen Kingston. Den är så bra och man blir så sugen på att sätta igång och göra fint hemma och får kraft att ev. kasta bort onödiga saker. Trots detta kommer jag inte ända fram! Så hur gör ni för att bli av med onödiga saker:

1) Hur ska man tänka för att kunna kasta något?

Tex. saker man kanske haft sen man var liten och liksom inte kan återskapa ifall man ångrar att man gör sig av med det eller kläder man inte använder men tror att man tycker om och inte kan vara utan/Vykort man fått och som man inbillar sig att man inte kan vara utan....osv.

2) Hur kan man ordna här hemma, för att få bra förvaring?

Tex. i hallen där det vimlar av jackor, overaller, fleecetröjor och massor av skor på hela golvet? 

Jag känner ju att jag skulle må så mycket bättre om jag blev av med en hel del saker här hemma, men jag har inte förmågan att göra mig av med något. Har svårt att ta steget, skulle vilja ha någon som tog besluten och var vid min sida med kloka ord... (Och det tänkte jag att det skulle vara NI!)

Så här gör jag:

1. Rensa och släng allt som du inte använt senaste året. Jag menar allt.
    2. Köp hem förvaring. Det bästa man kan ha är en stor garderobsvägg, ca 35 cm djup bara, på en vägg. Där kan man få in tex posten på en hylla. Nycklar och mobiler mm på en hylla. Räkningar och viktiga papper på en hylla osv. Hemligheten är att ha lite saker och att allt har sin speciella plats.
    3. I badrummet har jag skaffat stora tyglådor som finns på IKEA, de rymmer var och en precis en tvättmaskin. Sen har jag skrivit på dessa: Vittvätt, svarttvätt, färgtvätt, handdukar och sängkläder, osv. När en är full så stoppar du den i maskinen utan att behöva sortera, de står förstås i badrummet, i ett köksskåp från IKEA 35 cm djup. 
    Jag har massor av tips om du vill ha fler så fråga mig gärna.Skrattande
  • Fins Mamma

sådär, lite välförtjänt semester, dock så blev det lite svarta  moln över det hela då vi ej fick min efterlängtade lägenhet...
    men flyttplanerna fortsätter. så rensningen också ;)  ska dock rensa kylskåpet o köket först idag tänkte jag och laga lite mat ;)

~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...