• moln och sol

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

Det var en tråd om "Varför har folk det så ostädat hemma?" och jag har verkligen tröttnat på att jag aldrig har någon ordning här hemma. Det står alltid disk på diskbänken, ligger högar av tvätt i badrummet, högar av post och tidningar på byrån i hallen osv.

Jag skulle vilja att ni som har bättre ordning, kan ge mig tips på ett fungerande sätt att hålla en grundordning. Jag får ibland ett ryck och tar hela disken eller jättehögarna med tvätt, men efter ett tag är det likadant igen. På något sätt förstår jag inte hur man lyckas med att ha det fint hela tiden.

Om någon ska komma på besök, får jag nästan panik och behöver en hel dag för att få till det. Detta börjar begränsa vardagen...ta hem kompisar från skolan, släppa in folk som inte varit här förrut ... och vet hur det ser ut...

Jag skulle vilja ha massor av tips:

1) Hur man håller en grundordning.

2) Hur ofta man ska göra vissa saker.

3) Hur det blir kul och lätt att hålla ordning.

Jag har också problem med att jag samlar på mig massa saker; massor/för mycket kläder och skor till barnen, gamla skolböcker, tyger jag skulle vilja sy något av men inte har tid just nu, post, vykort och urklipp jag tror att jag behöver spara osv.... snäckor och stenar från semestern, teckningar barnen gjort, barnens skolböcker..... Usch!!!

Jag har läst boken "Rensa i röran- med feng shui" av Karen Kingston. Den är så bra och man blir sugen på att sätta igång och göra fint hemma och får kraft att ev. kasta bort onödiga saker. Trots detta kommer jag inte ända fram! Så hur gör ni för att bli av med onödiga saker:

1) Hur ska man tänka för att kunna kasta något?

Tex. saker man kanske haft sen man var liten och liksom inte kan återskapa ifall man ångrar att man gör sig av med det eller kläder man inte använder men tror att man tycker om och inte kan vara utan/Vykort man fått och som man inbillar sig att man inte kan vara utan....osv.

2) Hur kan man ordna här hemma, för att få bra förvaring?

Tex. i hallen där det vimlar av jackor, overaller, fleecetröjor och massor av skor på hela golvet? 

Jag känner ju att jag skulle må så mycket bättre om jag blev av med en hel del saker här hemma, men jag har inte förmågan att göra mig av med något. Har svårt att ta steget, skulle vilja ha någon som tog besluten och var vid min sida med kloka ord... (Och det tänkte jag att det skulle vara NI!)

• Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...
  • Nyfiken gul
    dollheart skrev 2010-06-09 17:55:38 följande:
    Får jag fråga, hur har du gjort för att bli av med stöket? Jag vet inte riktigt vart jag ska börja, det känns så överväldigande! Förra veckan rensade jag ur en låda i köket (hittade reklam och betalda räkningar från 2008, då skämdes jag, även om jag var helt ensam) och sen började jag på ett skåp. Men så har det liksom fått stanna upp, det har varit mycket med barnen och man hittar ju på ursäkter hela tiden... Men jag VILL verkligen ta tag i det. Jag går igenom en ganska tuff period just nu, men åh, vad bra jag mår på morgonen när jag vaknar till ett kök utan disk! Jag mår ju bättre av det, men vill heller inte ta på mig för mycket.. Vad tror du? Och ni andra också såklart?
    se mitt svar en sida bakåt i tråden - lite kortfattat handlar ordnign och reda om att man måste ta sig tid att städa - och att det är lika viktigt som att laga mat eller skjutsa till fotbollen. Man måste faktiskt avsätta tid i sin kalender. Det går inte att inbilla sig att man kan städa sitt hem på måfå lite här och lite där och på nån minut i reklampauserna på tv... då får man vackert leva i sin röra.

avsätt ordentlig tid för städning och bestäm dig för VAD som ska städas och HUR..
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Shaun the sheep
    Nyfiken gul skrev 2010-06-09 18:22:54 följande:
    se mitt svar en sida bakåt i tråden - lite kortfattat handlar ordnign och reda om att man måste ta sig tid att städa - och att det är lika viktigt som att laga mat eller skjutsa till fotbollen. Man måste faktiskt avsätta tid i sin kalender. Det går inte att inbilla sig att man kan städa sitt hem på måfå lite här och lite där och på nån minut i reklampauserna på tv... då får man vackert leva i sin röra.

avsätt ordentlig tid för städning och bestäm dig för VAD som ska städas och HUR..
    Tack för svaret! Jag ska försöka göra det till helgen, problemet är att min pojkvän jobbar extra i helgen, kan bli svårt med lilltjejen... Eventuellt kan jag ju rensa köket när hon sover, och sen när killen kommit hem. Vi får se, jag måste prata lite med honom också så klart =)
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Nyfiken gul
    dollheart skrev 2010-06-09 18:27:06 följande:
    Tack för svaret! Jag ska försöka göra det till helgen, problemet är att min pojkvän jobbar extra i helgen, kan bli svårt med lilltjejen... Eventuellt kan jag ju rensa köket när hon sover, och sen när killen kommit hem. Vi får se, jag måste prata lite med honom också så klart =)

allt går!! Det handlar bara om att man måste få nytt och fräscht tänkande.

Min man skiftjobbar vilket gör att jag drar tyngsta lasset hemma och jag har också varit ensamstående med barn - det går utmärkt att göra garderobsrensningar, dammsugning och tvätta fönster fast man har ansvar för barn..

Så se inte barnen som ett hinder  eller en ursäkt. Alla ensamma klarar ju att ha ordning och reda...

små bebisar kan man med fördel ha i bärsele på magen eller placerad i lagom titt-höjd, min Victor är 2 år och hjälper glatt till med städning och får en egen disktrasa att torka med så är han nöjd och glad medan jag gör riktiga jobbet. och våra äldre barn har vackert fått lära sig att städa sina rum själva...

så det största hindret egentligen är förmodligen du själv...

• kmh

Jag har läst en del på skrubba.net och flylady.net, har också testat de tips som mina kompisar har angående tvätten och hur de sköter disken i sina hem.

Sorteringen har jag inte gjort enligt någon stor plan även om målet är att gå igenom alla skåp och lådor innan semestern. Istället för att tänka på alla "femtioelva" ställen som det fortfarande är oordning på har jag fokuserat på det som fungerar bra och som jag hunnit med. Att ta en hylla i ett skåp eller badrumsskåpet osv behöver inte ta många minuter, försök hinna med en liten del på några minuter har varit mitt fokus. Att planera in en storstädning en hel helg eller flera kvällar hade inte fungerat hemma hos oss just nu, det är för mycket på jobbet som gör att jag är trött på kvällarna. Sedan så går det snabbare efter ett tag, började med skafferiet eftersom det var lättaste stället att faktiskt slänga det som inte skulle vara kvar, hade matvaror/burkar som hade bäst före datum 2007. Viktiga papper har jag inte orkat med ännu men de ligger nu i en stor låda och behöver jag några papper nu så vet jag i alla fall vad de är. Försöker ta posten varje dag så att högen inte växer.
    Det svåraste att rensa bort är saker jag fått i present som skålar mm som är ganska fina, men som just jag ändå inte gillar och aldrig använder.

Har också lagt ut några prylar på Tradera, men jag gör nog något fel för auktionerna går inte så bra, känns som det är bättre att använda den tiden till något annat.

För mig är det största hindret inte tidsbrist utan att jag tror innan att allting skall vara så jobbigt innan så jag inte ens orkar börja

Vänta inte tills den perfekta dagen för en storstädning kommer utan ta hellre ett litet bit i taget (detta tankesätt passar mig bättre).

• Numminen
    hur förvarar ni badleksakerna?
    Badleksakerna har vi i en svart cykelkorg (metallnät) som hängs upp på en av duschdörrarna. Där kan de ligga och droppa av och när sonen ska bada lyfter jag ner korgen och hänger den på kanten till baljan. Funkar riktigr bra faktiskt!

Pysselprylar har vi sorterat in i en liten hurts med lådor (moppe, från IKEA) så vi har pennor i en, kritor i en annan osv. Lätt att bara ta ut den låda vi vill använda för tillfället och sen ställa tillbaka. Hurtsen står i vår bokhylla, bakom glasdörrar (hatar att damma).

Tar till mig många bra tips härifrån, bra tråd!
  • kmh

Försöker övertala min man att det är en bra ide att städa lite i taget. Det tog 45 min att övertala honom. Sedan satte vi timern på 5 min, han plockade bort saker från fönstret, jag dammade och sedan satte han tillbaka blommorna igen. Sedan hann jag damma överst på bokhyllan och på några andra möbler/tavlor innan klockan ringde. Han höll med efteråt att det inte var så tidseffektivt

Så längre tid behöver det inte ta att göra det lite bättre hemma än vad det var igår. Att jag aldrig fattat det tidigare. Jag brukar vara minst lika gnällig som min man.

Konceptet imorgon är att plocka bort saker, diska, fixa köket i 15 min och sedan ta 15 min på något som inte är varje dag jobb (dammsuga, sortera något, damma, laga något som gått sönder mm)

• Analoga
    kmh skrev 2010-06-10 21:47:03 följande:
    Försöker övertala min man att det är en bra ide att städa lite i taget. Det tog 45 min att övertala honom. Sedan satte vi timern på 5 min, han plockade bort saker från fönstret, jag dammade och sedan satte han tillbaka blommorna igen. Sedan hann jag damma överst på bokhyllan och på några andra möbler/tavlor innan klockan ringde. Han höll med efteråt att det inte var så tidseffektivt

Så längre tid behöver det inte ta att göra det lite bättre hemma än vad det var igår. Att jag aldrig fattat det tidigare. Jag brukar vara minst lika gnällig som min man.

Konceptet imorgon är att plocka bort saker, diska, fixa köket i 15 min och sedan ta 15 min på något som inte är varje dag jobb (dammsuga, sortera något, damma, laga något som gått sönder mm)
    Gud, nu blir jag också inspirerad av "äggklocksmodellen"
  • sternum

Apropå det där med städning, så vill jag gärna skjuta in med några frågor.

Jag har generellt sett ganska bra ordning, men jag har en svag punkt-"halv"använda kläder som slängs på golvet för att användas vid ett senare tillfälle. Hur gör man med de där kläderna som är halvrena (de där som man använt någon/några dagar, men som inte är tillräckligt smutsiga för att tvättas)? Ska de in i garderoben igen eller slänger ni dem i tvättkorgen och tvättar dem ändå? Eller något annat förslag?

Och en till fråga: Jag tränar flitigt (nästan varje dag), vilket för det mesta är positivt, men så är det där med tvätten igen. Vill inte låta svettiga kläder ligga, men samtidigt känns det dumt att tvätta endast ett par plagg. 

Stor tacksamhet skänkes till den/de som finner svar på dessa frågor.

• Pigeon
    sternum skrev 2010-06-10 22:19:08 följande:

Jag har generellt sett ganska bra ordning, men jag har en svag punkt-"halv"använda kläder som slängs på golvet för att användas vid ett senare tillfälle. Hur gör man med de där kläderna som är halvrena (de där som man använt någon/några dagar, men som inte är tillräckligt smutsiga för att tvättas)? Ska de in i garderoben igen eller slänger ni dem i tvättkorgen och tvättar dem ändå? Eller något annat förslag?

Och en till fråga: Jag tränar flitigt (nästan varje dag), vilket för det mesta är positivt, men så är det där med tvätten igen. Vill inte låta svettiga kläder ligga, men samtidigt känns det dumt att tvätta endast ett par plagg. 

Jag har en särskild hylla i tvättstugan där jag lägger barnens halvanvända kläder i prydliga högar, så kan man varva lite mellan dem innan man tar nytt. Tycker som du att det är slöseri att tvätta rena kläder "bara för att".

Mina egna halvanvända kläder hänger jag på en stol i sovrummet. Om vi får gäster hamnar de dock kvickt in i garderoben.  

Sen har jag som regel att inga kläder får slängas på golvet, är de smutsiga slängs de i tvättkorgen och är de rena hängs de upp.

Angående fuktiga plagg, min minsting är inte helt torr så här blir en del nerkissade byxor. Dem brukar jag lägga över tvättkorgen tills de torkat och sen lägga ner dem i tvättkorgen. Då blir inte övriga tvätten fuktig och unken, och man hinner vänta tills man får en full maskin. Det brukar ju ändå bli fullt i tvättkorgen på ett par, tre dagar.
  • Nyfiken gul
    sternum skrev 2010-06-10 22:19:08 följande:

vi har en fin handukshängare bakom sovrumsdörren, där kan man hänga såna plagg du nämner som man bara haft nån timma här och där. Jag har också som regel att inga kläder ska ligga på golvet - eftersom golvet _INTE_ är rent så ska inga kläder hamna där såvida dom inte ska i tvätten. En ren tröja som ligger i en rugelhög på golvet över natten , den hinner katten ligga på under natten, damm hinner frodas på tröjan och barnen kan spilla något på den.. så nej en tröja använd nån gång hängs upp på krokarna, läggs i garderoben eller läggs i tvättkorgen.

Finkläder som bara används ibland och inte behöver tvättas lika ofta hänger jag ut och vädrar över natten och sen in i garderiben igen. jag har som regel att finkläder (klänningar, glittertoppar osv,) tvättas varannan månad. Då har i alla fall jag haft kläderna åtminstone 2 ggr och kanske nån gång till.

svettiga kläder är svettiga kläder. Jag vill inte börja ett träningspass med att lukta svett och unket. det är inte fräscht.
    jag tar rena arbetskläder dagligen - jag är nyduschad när jag kommer till jobbet och vill inte börja dagen med att ha på mig svettkläder - så då tar jag rent. Likadant är det för mig med träningskläder. Tröjor och toppar är genomsvettiga och slängs i tvätten direkt. byxor luktar jag på och luktar dom okej får dom hänga med ett tag till. Handdukar hängs upp direkt vid hemkomst och packas ner igen vid nästa träning.
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...