• moln och sol

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

Det var en tråd om "Varför har folk det så ostädat hemma?" och jag har verkligen tröttnat på att jag aldrig har någon ordning här hemma. Det står alltid disk på diskbänken, ligger högar av tvätt i badrummet, högar av post och tidningar på byrån i hallen osv.

Jag skulle vilja att ni som har bättre ordning, kan ge mig tips på ett fungerande sätt att hålla en grundordning. Jag får ibland ett ryck och tar hela disken eller jättehögarna med tvätt, men efter ett tag är det likadant igen. På något sätt förstår jag inte hur man lyckas med att ha det fint hela tiden.

Om någon ska komma på besök, får jag nästan panik och behöver en hel dag för att få till det. Detta börjar begränsa vardagen...ta hem kompisar från skolan, släppa in folk som inte varit här förrut ... och vet hur det ser ut...

Jag skulle vilja ha massor av tips:

1) Hur man håller en grundordning.

2) Hur ofta man ska göra vissa saker.

3) Hur det blir kul och lätt att hålla ordning.

Jag har också problem med att jag samlar på mig massa saker; massor/för mycket kläder och skor till barnen, gamla skolböcker, tyger jag skulle vilja sy något av men inte har tid just nu, post, vykort och urklipp jag tror att jag behöver spara osv.... snäckor och stenar från semestern, teckningar barnen gjort, barnens skolböcker..... Usch!!!

Jag har läst boken "Rensa i röran- med feng shui" av Karen Kingston. Den är så bra och man blir sugen på att sätta igång och göra fint hemma och får kraft att ev. kasta bort onödiga saker. Trots detta kommer jag inte ända fram! Så hur gör ni för att bli av med onödiga saker:

1) Hur ska man tänka för att kunna kasta något?

Tex. saker man kanske haft sen man var liten och liksom inte kan återskapa ifall man ångrar att man gör sig av med det eller kläder man inte använder men tror att man tycker om och inte kan vara utan/Vykort man fått och som man inbillar sig att man inte kan vara utan....osv.

2) Hur kan man ordna här hemma, för att få bra förvaring?

Tex. i hallen där det vimlar av jackor, overaller, fleecetröjor och massor av skor på hela golvet? 

Jag känner ju att jag skulle må så mycket bättre om jag blev av med en hel del saker här hemma, men jag har inte förmågan att göra mig av med något. Har svårt att ta steget, skulle vilja ha någon som tog besluten och var vid min sida med kloka ord... (Och det tänkte jag att det skulle vara NI!)

• Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...
  • moln och sol

Jag har skickat iväg min kille och barnen några timmar, för att kunna rensa här hemma. Jag satt och tittade på "Extrema samlare" (på TV3play) sent igår kväll och är SÅ laddad. De i programmen är ju inte kloka kan man tycka, men jag förstår deras tänk när de står där med varje liten enskild sak och inte klarar av att kasta den... och att de dessutom behöver ta ställning och tex bläddra igenom varje tidning innan de vet om den kan kastas...

Vi får se hur det går för mig.... Jag vet inte var jag ska börja bara Förvånad

• Paulina Paulina
    moln och sol skrev 2010-08-09 14:13:39 följande:

Jag har skickat iväg min kille och barnen några timmar, för att kunna rensa här hemma. Jag satt och tittade på "Extrema samlare" (på TV3play) sent igår kväll och är SÅ laddad. De i programmen är ju inte kloka kan man tycka, men jag förstår deras tänk när de står där med varje liten enskild sak och inte klarar av att kasta den... och att de dessutom behöver ta ställning och tex bläddra igenom varje tidning innan de vet om den kan kastas...

Bara börja! Det har du förstås redan gjort, men ändå... jagn brukar tänka att man kan börja precis varsomhelst, det viktiga är att man börjar...

Själv satt jag och kollade Lyxfällan på TV3Play igår/inatt och gissa vem som tagit itu med gamla räkningar å sälja prylar å grejer idag. hehe...
  • Fins Mamma
    moln och sol skrev 2010-08-09 14:13:39 följande:

jag brukar ta ett rum som går snabbt, då vet man att man kan och blir ännu mer motiverad! i lördags tog jag badrummet! skinande rent!

har tagit alla småskvättar o hällt i en stor ( tex schampoo osv..) och så har jag fixat en massa, nu ska köket rensas o städas! ska börja lite ikväll o sen tar jag ett rum per vecka tänkte jag, Till jul ska allt vara lätt att fixa i ordning! inte panikstädning dagen innan... vill kunna bjuda på nyårsfest  utan så mkt stress!
    ~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
  • Nyfiken gul

nånting som också kan vara värt att fundera på oavsett vilken röra man än ska ta reda på är vilken TID det tar och hur mycket tid HAR jag?

Tar det två timmar att dammsuga och torka golv kan man inte inbilla sig att man ska hinna med det på 20 min innan bussen går på morgonen....

Så tänk realistiskt! 

Bäst är att räkna överslagsräkning när man beräknar städning... Räkna iskallt med att rensa ur garderoben i sovrummet tar hela dagen.. MINST.

Nu är jag kanske nere och silar kameler igen men man får väldigt bra perspektiv på röran hemma om man faktiskt tar tiden på hur långt saker och ting faktiskt tar i realtid. Att torka av köksbord, diskbänkar, ta ut sopor och grovplocka tar faktiskt en halvtimma... inte två minuter...

bara nåt att tänka på...

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Fins Mamma
    Nyfiken gul skrev 2010-08-09 19:59:48 följande:
    nånting som också kan vara värt att fundera på oavsett vilken röra man än ska ta reda på är vilken TID det tar och hur mycket tid HAR jag?

Tar det två timmar att dammsuga och torka golv kan man inte inbilla sig att man ska hinna med det på 20 min innan bussen går på morgonen....

Så tänk realistiskt! 

Bäst är att räkna överslagsräkning när man beräknar städning... Räkna iskallt med att rensa ur garderoben i sovrummet tar hela dagen.. MINST.

Nu är jag kanske nere och silar kameler igen men man får väldigt bra perspektiv på röran hemma om man faktiskt tar tiden på hur långt saker och ting faktiskt tar i realtid. Att torka av köksbord, diskbänkar, ta ut sopor och grovplocka tar faktiskt en halvtimma... inte två minuter...

bara nåt att tänka på...
    jag har satt ett litet uppdrag per dag, som jag alltid orkar med även om jag är trött... tex igår så skulel jag göra rent spisen (använder knappt ugnen så det behövdes inte ;) )  hinner man då med mer så är det ju bara bonus.
    jag har tagit en vecka per rum så hinenr jag gröa rent det mesta där, sen får jag gå in på grovsorteringen när detta är klart. självklart slänger jag saker hela tiden ändå...
    ~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
  • Nyfiken gul

något som jag är ohyggligt faschinerad av är hur mycket pryttlar folk använder för att göra EN sak...

Mycket röra och elände slipper man om man tänker till lite och inte släpar fram en massa goja och jox  utan använder sakerna som dom är tänkta för.

Att tex göra spagetti och köttfärssås kräver en pastakastrull och en gryta för såsen och på sin höjd en skärbräda för ex löken. Thats it ! 
     Därför blir jag lite förundrad när folk släpar fram tre olika decilitermått, flera spadar, slevar och vispar, en lökhack, vitlökspress, rivjärn, flera olika plastbunkar, diverse knivar,  pastamått, femtioelva smakskedar,  durkslag, sil, och ja you name it för att göra en sån enkel maträtt som spagetti o köttfärssås.. Vad 17 använder ni allt till?

Skölj ur och använd på nytt, ett decilitermått ni måttat torra makaroner med är ju fortfarande rent, varför ta ett nytt mått?

Samma lika gäller för alla sysslor i hemmet, varför krångla till och stöka ner MER ?

• fruganL

En sak som jag funderar över nyfiken gul, det är den där våta svabben. Var gör man av den tills den används nästa gång? Jag svabbar hela lägenheten varannan vecka och kör ett tag i köket om det behövs, oftare än så. (Nu är sonen i början av sin värsta kladderikarriär och jag orkar faktistk inte svabba golvet fyra-fem gånger om dagen, så det får räcka med att sopa och sen svabba någon gång i veckan, men sån är jag och det funkar fint.) Oavsett dock, om man svabbar en gång i veckan eller två gånger om dagen, var gör man av svabben tills den har torkat? Tycker inte helt om tanken på att ställa in den blöt i städskåpet, känns som att det tar en evighet för den (microfiber) att torka där...men att hänga i badkaret känns inte heller överdrivet trevligt...

• Fins Mamma
    fruganL skrev 2010-08-17 00:52:41 följande:
    En sak som jag funderar över nyfiken gul, det är den där våta svabben. Var gör man av den tills den används nästa gång? Jag svabbar hela lägenheten varannan vecka och kör ett tag i köket om det behövs, oftare än så. (Nu är sonen i början av sin värsta kladderikarriär och jag orkar faktistk inte svabba golvet fyra-fem gånger om dagen, så det får räcka med att sopa och sen svabba någon gång i veckan, men sån är jag och det funkar fint.) Oavsett dock, om man svabbar en gång i veckan eller två gånger om dagen, var gör man av svabben tills den har torkat? Tycker inte helt om tanken på att ställa in den blöt i städskåpet, känns som att det tar en evighet för den (microfiber) att torka där...men att hänga i badkaret känns inte heller överdrivet trevligt...
    jag har faktiskt ett vägghängt tvättställ som jag hänger upp den på i badrummet så får den rinna av sig ordentligt...
    ~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
  • Nyfiken gul
    fruganL skrev 2010-08-17 00:52:41 följande:
    hhm... jag vänder moppen uppochner och sätter den i hålet för moppen på själva urvridaren. På så sätt kan en blöt mopp torka samtidigt som ev vatten rinner direkt ner i hinken.

Min mopp och hink förvarar jag utomhus eftersom jag inte har något städskåp och nu sommartid torkar den ju på 5 röda. Vintertid står den i trappen ner till källaren.
  • Mamma 04 och 06

Blä för moppar i fall att de hinner surna! Vilket de ofta gör...

Jag har köpt Viledas plattmopp som finns att köpa på tex Maxi. Den är jättebra, man kommer åt bra under möbler. När man är klar kan man knäppa loss själva trasan och hänga över hinken så att den kan torka. Dessutom kan den tvättas i 60 grader.

Jag har också en bebis i värsta kladdperioden. Jag tar en ren liten vit trasa (10-pack på IKEA för 30 kr typ) varje dag och använder för att torka med. Nästa dag använder jag den till att torka bort de värsta grötfläckarna på golvet och sedan åker den i tvätten.

Om fläckarna sitter hårt så fuktar jag den och lägger den på golvet och nästa gång jag får syn på den så gnuggar jag lite på golvet och flyttar till nytt ställe. Väldigt effektivt faktiskt. En gång har jag tvättat trasorna i klorin för att få dem helt vita igen (dessutom så behövde tvättmaskinen bli ren inuti).

Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...