Inlägg från: Nyfiken gul |Visa alla inlägg
  • Nyfiken gul

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

bastardized skrev 2012-04-29 02:36:07 följande:
    Det blir kul att hålla ordning i hemmet om du möblerar och pyntar med saker du verkligen tycker om,låt det aldrig bli stökigt helt enkelt..

det ligger faktiskt mycket i det, har man ett hem man gillar med inredning och allt så vill man ju inte röra till det och stöka ner.

Då håller man automatiskt snyggt. För inte vill jag belamra mitt fina och dyra mahognyskåp med en massa skit...  och inte tillbringar jag två timmar med snygga gardinuppsättningar om det genast hamnar en trave kartonger framför dom....  
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

renoverat kök här hemma - pust och stön men nu äntligen är det färdigt! bilder kommer lite senare.

• Nyfiken gul
    CharlieF skrev 2012-06-19 23:09:31 följande:
    Vad skönt, Nyfiken Gul!

Vi har förvaringproblem med barnkläder. Vi har två pojkar 1,5 och 3 år. De kläder som är i säsong har vi såklart i garderoben. De urvuxna kläderna från 3-åringen ligger sorterade efter storlek i förvaringboxar m lock.
    Sen får vi regelbundet kass-vis med kläder från nära vänner.
    Det är dessa jag inte vet hur vi ska förvara. Nu står de bara i papperskassar.

Jag är inte säker på att förvaringsbackar är det bästa, är trådbackar bättre?

Hur gör ni med barnkläder/kläder som inte används just nu?

Victor har en stor byrå i sitt rum, en byrå som är 150 cm hög med massa djupa lådor. Den rymmer allt han behöver i klädväg och jag får även plats med "nästa" storlek om jag så säger.

Säsongskläder som overaller och tunna sommarjackor hänger jag på galgar och snor gummiband om och förvarar i källaren.     Inget annat behövs förvaras.

Kläder jag får till victor (4 år för övrigt) sorteras så fort jag får dom, det som jag verkligen är intresserad av sorteras direkt in i byrån och väntar på användning och det jag inte vill ha det slängs/ges bort/säljs ganska omedelbart så det blir aldrig liggandes.

Samma sak gör jag med kläder han växer ur, det som är lite slitet åker på dagis som extrakläder och när det är helt urvuxet så är det i regel så slitet att jag bara kastar det eller lämnar kvar på dagis som lånekläder för andra barn.

Urvuxna kläder som är något att ha sorteras ut på en gång och säljs/skänks bort så fort det går. Det blir oftast inte liggandes mer än max 1 vecka här hemma.

Totalt sett har vi 6 barn som kommer o går (älsta barnet är snart 18 år) så det finns omöjligt plats att spara vartenda plagg för att ärva vidare. Därför är jag noga med att hantera urvuxna och skänkta plagg så lite som möjligt, när jag tar i plagget så måste jag bestämma mig på en gång vad jag vill göra med det. Behålla det jag fått eller skänka/sälja/slänga. Det beslutet tas direkt.

Jag vägrar ha saker liggandes som jag i slutändan kanske ändå inte är intresserad av när barnen till sist växer i kläderna.               
  • Nyfiken gul

Hörrni hur går det för er alla?  Har ni städat färdigt?

Ett tips kommer här angående städning,,, ni pratar mycket om det här med att plocka 5 saker ur varje rum som inte ska vara där osv. Jag har en liten twist på det -  GÖR 5 saker i varje rum . Det tar ungefär samma tid som att plocka fem saker men du får faktiskt mer gjort på att göra fem saker.

Så här har jag gjort idag och börjar  i sovrummet:

1: häng in kläderna som ligger i en hög på stolen
    2:plocka i ordning på sängbordet
    3: rätta till dukar och snygga till prydnadssaker
    4: ta bort smutskläder
    5: bär ut det som inte ska vara där (typ vattenglas, någon leksak, en tidning osv) 

Sonens rum:

1: dragit upp rullgardin, öppnat fönstret för vädring
    2: ställt iordning sagoböcker i hyllan
    3: plockat bort skräp (gamla teckningar, godispapper)
    4: ställt i ordning hans gosedjur
    5: bäddat sängen

Köket:

1 torkat av köksbordet
    2:ställt in tre muggar i diskmaskinen
    3:laddat kaffebryggaren för fika
    4: vattnat blommorna i köksfönstret
    5:satt upp ny torkyrulle

Toaletten:

1:hängt upp rena handdukar
    2:byt soppåse
    3:gjort rent handfatet
    4: skakat mattan
    5 ny toarulle

vardagsrummet

1:lagt i ordning sonens barnfilmer
    2: plockat bort skräp från krukväxterna
    3: ren duk på rumsbordet
    4: fluffat kuddar i soffan och vikt ihop filtarna i soffan
    5 borstat  av kattens sovplats                     

nedre våningen klar!  - övervåningen ska jag ta när jag skrivit klart detta

tid ca 10 min per rum   - observera  - det får inte ta längre tid än så! Man anpassar sysslorna efter tiden helt enkelt. Det är hela vitsen att det inet ska ta mer tid.              

Gör man det här på rutin vid en viss tidpunkt så blir det lätt att  komma ihåg och du kommer bli förvånad över hur mycket man faktiskt hinner göra på så kort tid utan att det blir ett krav på städning, för städa gör man ju faktiskt inte.

Jag gör så här fler ggr i veckan men framförallt så gör jag   sånt här rutinsvep i huset varje söndag efter frukost, 10 min i varje rum. På en timma har jag gjort nytta i precis hela huset och ändå inte behövt städa och jag kan känna mig nöjd och kan göra annat sen.

perfekt!  

• Nyfiken gul
    M och M skrev 2012-07-07 12:38:53 följande:
    Har hängt med i den här tråden tidigare, men nu var det länge sen. Ska ta en kväll och läsa ikapp mig för jag vet den gav insperation! Efter förra svängen jag läste nappade jag på tipset om äggklockan, så varje dag efter middagen så ställde vi en timer på 10 eller 15 minuter sen tokstädade både jag och min sambo där det för tillfället behövdes som mest. VÄLDIGT effektivt! OJ vad mkt man hinner på fjuttiga 10 minuter alltså! Jag menar 10 minuter av en hel dag är ju ingenting! Nu har vi tyvärr tappat bort det där av olika anledningar, men jag känner att vi måste ta tag i det igen, för det kändes så bra.

Vårat problem i övrigt är att vi mellanlandar saker överallt. Om vi har använt en sak, t.ex. en sax, och sen är klar med den så hamnar den ofta på ett tillfälligt ställe istället för på rätt plats på en gång. Man tycker det känns drygt att gå till nedervåningen bara för att lägga undnan en sax och tänker att jag tar den nästa gång jag ska gå ner och göra nåt annat. Men då glöms det ju lätt bort och saxen kan bli liggande på en tillfällig, temporär plats i en vecka liksom. Och så gör vi med massor av saker här hemma, post, tidningar, småprylat vi köpt, kläder, kvitton, tuggummipåsar, väskor, blöjor, glas, koppar, skruvar, hammare etc. Och det gör mig tokig! Jag vet att det enkla svaret är att varje gång man använt något så lägger man det på sin rätta plats, "Var sak på sin plats" som Alfons pappa brukade säga. Men det är inte så enkelt när man liksom bara "är så som person". I farten blir det lätt så ändå då man håller på med annat och bara ska göra det där lite snabbt eller man gör något och dottern eller hunden eller nåt annat pockar på uppmärksamhet, ja men då lägger man bara ifrån sig lite sådär tillfälligt. Någon som känner igen sig och hur löser ni det?
    Förvara saken på mer än ett ställe då?   Själv har vi tex saxar överallt i huset just för att inte behöva 1 leta ihjäl sig efter en sax och 2 man slipper ha dom drällandes där dom inte ska vara.

krokar för upphängning av saker går ju att ha överallt i huset på lämpliga ställen. Badrocken går därmed att hänga både i badrummet, på gästtoan, i garderoben i sovrummet samt på kroken i hathyllan om man så önskar.  Sätt krokar på insidan av garderobsdörrar och rumsdörrar och häng upp väskor, halsdukar, gympapåsar, skärp, what ever... enkelt!

Hammare har vi 2 stycken av, en i städskåpet i köket och en i källaren i verktygslådan - enkelt att bara gå och hämta och lägga tillbaka.

Sonens blöjor har vi på tre ställen, väldigt praktiskt. Hans rum, på toaletten nere och i badrummet uppe.  Tömmer man en väska lägger man blöjan där det är närmast helt enkelt. 

Nyckelskåp eller nyckelkrok kan också med fördel placeras på fler ställen.   bor ni i hus så kanske tex: Grovköket, källaringången, hallen/entren och i trappan upp till övervåning eller ner mot källare.

småptryttlar som hamnar överallt som tuggummipåsar, rabattkuponger, mobilladdare, halstabletter, nyckelringar o sånt - skaffa en korg eller en fin skål och ställ på dom ställen där ni oftast slänger av er såna saker.                 
  • Nyfiken gul
    M och M skrev 2012-07-07 12:52:41 följande:
    Sen undrar jag hur i andra gör med tvätten? Är den alltid i ordning och tvättstugan tömd? Här är sällan tvättstugan i "fas". Ofta blir det så att vi tvättar och hänger på en gång liksom. Men efter som vi bara har ett rum där vi hänger kläder på linor så torkar de ju inte i ett nafs direkt utan det brukar ju ta en dag eller så. Och då blir det ju oftast så att den dag man tvättar och hänger är man ju likom på gång med det där, men dagen efter har man ju liksom lagt det där på hyllan lite och glömmer lätt bort det och det blir hängades till nästa gång man ska tvätta och då av någon anledning så blir det sällan att det åker direkt till garderoberna utan då läggs det ofta på hög i tvättstugan och detta blir liggandes väldigt länge innan man liksom tar och gör ett projekt av det där som känns jobbigt och lägger in allt i garderoben... Har ni andra åtminstone nåt systen där ni har olika lådor eller hyllor för olika familjemedlemmar så de får lägga in sin egen tvätt i garderoben eller? Jag tycker inte jag ska behöva lägga in sambons tvätt t.ex. och jag vet för den delen inte vars han ska ha alla sina saker heller. Och då blir det ju lätt en hög.

vi bor i hus och här tvättas det så fort vi får ihop en maskin = tvättkorgen alltid tom, finns alltid bara en maskin att hänga och det finns bara en maskin att ta hand om när det är torrt.

lakan, handdukar och sånt manglas och det lägger jag i en trådback och manglar vartefter det fylls på. för mig gör det inget att korgen aldrig är tom, mangla kan man göra medan man väntar på att få hänga maskinen tex.

har ni möjlighet att hänga tvätt ute så gör det, torkar på en gång och du får plats med mer kläder/tvätt.  

den torra tvätten tas upp och viks på en gång och hamnar i skåp och lådor på en gång.  Maken tvättar och jag viker familjens tvätt och lägger in i skåp och lådor.
    Jag gör inget väsen av att det är familjens tvätt, what ever liksom , allt ska in i skåpet då är det bara att vika och lägga in. Inget att fundera på.          
  • Nyfiken gul
    M och M skrev 2012-07-07 12:53:23 följande:
    Hur jänställt har ni det hemma ni som lever samboliv? Gör både lika mkt av allt eller har ni delat upp så ni gör olika saker eller är det bara en som gör det mesta av städning etc?

vi gör hälften var men för oss spelar det ingen roll VEM som gör det, här kommunicerar vi med varandra och har maken gjort nånting under dagen så gör jag helt enkelt något annat som behövs göras. Vi har inga särskilda områden så har han haft en ledig dag och städat huset så kan jag i gengäld gå ut och klippa gräsmattan på kvällen sen.

matlagning är det enda som jag alltid gör eftersom maken inte är intresserad och heller inte kan.  I övrigt delar vi lika på allt och vi kan till och med dela på själva uppgiften i sig.  Om maken river ur sängkläderna, tvättar dom  och hänger täcken och kuddar på vädring så kan jag ta vid senare och hänga tvätten,  lägga i rena lakan och bädda .   
  • Nyfiken gul
    M och M skrev 2012-07-16 22:52:37 följande:
    Ovanpå bokhyllor, t.ex. IKEAs expedit, hamnar det lätt massa onödiga prylar eller nödvändiga också för den delen. Men det är hursomhelst lätt att det blir rörigt där ovanpå. Hur ska man förhindra det?

jag kanske är tråkig men jag har ingenting ovanpå hyllorna.  För mig är detta inga avlastningsytor utan mer en utsida på hyllan. 

SKA man nu förvara något ovanpå bokhyllan får man tänka sig att det står saker där som måste vara ur vägen och som har sin egen plats just precis där. Tex pusselkartonger, sällskapsspel, uppslagsböcker, gamla LP-skivor, viktiga pärmar, fotoalbum.  Det ska inte vara något avlastningsställe utan en SÄRSKILD plats för det man nu kan tänka sig behöva ha där. ,

orkar man inte ta tag i röran ovanpå - köp förvaringsbackar med lock och stuva ner sakerna där och sätt locket på. Voila! ingen ser skräpet....   

• Nyfiken gul
    M och M skrev 2012-07-16 22:51:13 följande:
    Jag kan tycka det är skönt att bara vara en stund, inte vara så effektiv jämt. Jag blir trött av att allatid hålla på med något. Jag vill kunna sitta en stund medans maten är i ugnen för att ta igen mig efter dagen. Jag har inte energin eller orken att hålla igång dygnets alla vakna timmar...

vitsen med att ta vara på tiden är att man kan slappa med gott samvete sen för att allt redna är klart. Jag har flera timmar över till mitt förfogande på kvällen eftersom jag redan gjort alla såna där små-måsten under dagen. Så kvällen är fri och ledig
  • Nyfiken gul
    M och M skrev 2012-07-17 00:02:29 följande:
    Heslt skulle jag vilja täppa igen utrymmet mellan hyllan och taket så man inte liksom kan tänka det som en avställningsyta! Har tänkt på förvaringslådor där uppe också, men behöver liksom inget som förvaras där egentligen... Jag är duktig på att köpa förvaringslådor etc som jag kanske inte egentligen behöver... Me vet inte hur man ska täcka igen ytan annars heller så...då är det bättre med lådor som fyller upp så man inte kan lägga nåt annats där. Än om lådorna blir tomma :-P

men om du inte behöver ytan som avlastning - varför hamnar det då grejor där? Och VAD är det för grejor?
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...