M och M skrev 2012-07-07 12:38:53 följande:
Har hängt med i den här tråden tidigare, men nu var det länge sen. Ska ta en kväll och läsa ikapp mig för jag vet den gav insperation!
Efter förra svängen jag läste nappade jag på tipset om äggklockan, så varje dag efter middagen så ställde vi en timer på 10 eller 15 minuter sen tokstädade både jag och min sambo där det för tillfället behövdes som mest. VÄLDIGT effektivt! OJ vad mkt man hinner på fjuttiga 10 minuter alltså! Jag menar 10 minuter av en hel dag är ju ingenting! Nu har vi tyvärr tappat bort det där av olika anledningar, men jag känner att vi måste ta tag i det igen, för det kändes så bra.
Vårat problem i övrigt är att vi mellanlandar saker överallt. Om vi har använt en sak, t.ex. en sax, och sen är klar med den så hamnar den ofta på ett tillfälligt ställe istället för på rätt plats på en gång. Man tycker det känns drygt att gå till nedervåningen bara för att lägga undnan en sax och tänker att jag tar den nästa gång jag ska gå ner och göra nåt annat. Men då glöms det ju lätt bort och saxen kan bli liggande på en tillfällig, temporär plats i en vecka liksom. Och så gör vi med massor av saker här hemma, post, tidningar, småprylat vi köpt, kläder, kvitton, tuggummipåsar, väskor, blöjor, glas, koppar, skruvar, hammare etc. Och det gör mig tokig! Jag vet att det enkla svaret är att varje gång man använt något så lägger man det på sin rätta plats, "Var sak på sin plats" som Alfons pappa brukade säga. Men det är inte så enkelt när man liksom bara "är så som person". I farten blir det lätt så ändå då man håller på med annat och bara ska göra det där lite snabbt eller man gör något och dottern eller hunden eller nåt annat pockar på uppmärksamhet, ja men då lägger man bara ifrån sig lite sådär tillfälligt. Någon som känner igen sig och hur löser ni det?
Förvara saken på mer än ett ställe då? Själv har vi tex saxar överallt i huset just för att inte behöva 1 leta ihjäl sig efter en sax och 2 man slipper ha dom drällandes där dom inte ska vara.
krokar för upphängning av saker går ju att ha överallt i huset på lämpliga ställen. Badrocken går därmed att hänga både i badrummet, på gästtoan, i garderoben i sovrummet samt på kroken i hathyllan om man så önskar. Sätt krokar på insidan av garderobsdörrar och rumsdörrar och häng upp väskor, halsdukar, gympapåsar, skärp, what ever... enkelt!
Hammare har vi 2 stycken av, en i städskåpet i köket och en i källaren i verktygslådan - enkelt att bara gå och hämta och lägga tillbaka.
Sonens blöjor har vi på tre ställen, väldigt praktiskt. Hans rum, på toaletten nere och i badrummet uppe. Tömmer man en väska lägger man blöjan där det är närmast helt enkelt.
Nyckelskåp eller nyckelkrok kan också med fördel placeras på fler ställen. bor ni i hus så kanske tex: Grovköket, källaringången, hallen/entren och i trappan upp till övervåning eller ner mot källare.
småptryttlar som hamnar överallt som tuggummipåsar, rabattkuponger, mobilladdare, halstabletter, nyckelringar o sånt - skaffa en korg eller en fin skål och ställ på dom ställen där ni oftast slänger av er såna saker.